INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
akcentaV dubnu míra registrované nezaměstnanosti poklesla na 8,4 %. Celkový počet uchazečů o zaměstnání se snížil o 5,3 % na 497 322 osob. Počet volných pracovních míst vzrostl o 4,5 % na 41 707. Míra nezaměstnanosti v dubnu poklesla oproti předchozímu měsíci o 0,5 % na 8,5 %. To je nepatrně lepší výsledek než činily naše odhady.

Začátek jara a s ním spojené sezónní práce lze označit za hlavní důvod poklesu nezaměstnanosti. Po sezónním očištění se však míra nezaměstnanosti v podstatě nijak nezměnila. Celkový počet uchazečů o zaměstnání se oproti březnu snížil na 497 322, což jde na vrub právě sezónním pracím. Počet volných pracovních míst naopak vzrostl na 41 707, díky čemuž se snížil poměr počtu uchazečů na jedno pracovní místo na necelých 12 osob. Tento poměr zůstává však i nadále na velmi vysokých úrovních.

Přetrvávajícím problémem domácího hospodářství je nedostatečná tvorba nových pracovních míst. Navíc pravděpodobnost, že by se situace na pracovním trhu v tomto roce nějak výrazně zlepšila, je zcela minimální. Pozitivní impulsy v tomto směru nelze očekávat ani z domácí ekonomiky, ani ze zahraničí. Domácí ekonomiku trápí slabá domácí poptávka, kterou podporuje fiskálně restriktivní politika současné vlády. Země EU se potýkají s vlastními problémy a tak ani ze západu nelze očekávat svěží vítr. Pro další vývoj nezaměstnanosti se v tomto roce se jeví nejpravděpodobněji dvě varianty. Vše zůstane při starém a nezaměstnanost se bude pohybovat na podobných hodnotách jako v loňském roce. Pesimističtější varianta by znamenala růst nezaměstnanosti a další zhoršení situace na pracovním trhu.

Dynamika průmyslové výroby dále zpomaluje

Objem průmyslové výroby v březnu letošního roku meziročně poklesl o 0,7 %, avšak po očištění od vlivu pracovních dnů si udržel kladné tempo růstu ve výši 1,8 %. Nelze však zakrýt fakt, že dynamika průmyslové výroby v předchozích měsících výrazně zvolnila a výsledky za březen tak jen potvrzují celkový obraz stagnujícího domácího hospodářství.

Nepříliš povzbudivou zprávou je i meziroční pokles hodnoty nových zakázek, a to jak domácích (2,2 %), tak i zahraničních (0,5 %). Zcela vážně navíc hrozí, že nové zakázky ze zahraničí budu v dalších měsících klesat, což by odpovídalo zhoršujícím se hospodářským tendencím v západoevropských zemích. Především vývoj v Německu sebou v poslední době přináší řadu nejasností a předstihové indikátory z tamního průmyslu ukazují, že německé lokomotivě začíná docházet dech. To pro domácí průmysl nevěstí nic dobrého.

Miroslav Novák, analytik společnosti AKCENTA CZ

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3