INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

„Národní program konzervace a využívání genetických zdrojů rostlin, zvířat a mikroorganismů významných pro výživu a zemědělství“ je celostátní projekt  MZe ČR, aktivní od roku 1993, jehož hlavním cílem je shromažďovat, hodnotit,  popisovat, a uchovávat  genetické zdroje . Sestává ze 3 podprogramů pro a) rostliny, b) zvířata a c) mikroorganismy.

„Národní program konzervace a využívání genetických zdrojů rostlin a agrobiodiversity“ (NP) je nejstarším z těchto podprogramů (byl zahájen v roce 1993) a navázal tak na dlouhou tradici v práci s genofondy zemědělských a zahradních plodin v Čechách a na Moravě. Dnešní podobu získal NP po roce 2003, kdy byl přijat „Zákon 148/2003 Sb. o konzervaci a využívání genetických zdrojů rostlin a mikroorganizmů genetické zdroje rostlin“

Co jsou genetické zdroje (GZ)?

GZ je genetický materiál, který má aktuální nebo potenciální hodnotu pro využití“ (široká definice FAO, 2001). V ČR definuje Zákon 148/2003 Sb. GZ  jako „druhy a odrůdy pěstované rostliny, krajové odrůdy, šlechtitelské linie nebo příbuzné plané druhy rostlin“. Tyto materiály jsou originálním a nenahraditelným zdrojem nové genetické diversity (genů a jejich komplexů) pro genetické zlepšování plodin a rozšiřovaní jejich genetického základu (zejména krajové a plané materiály).

Jaký je význam GZ?

Zajištění  zemědělské produkce pro rychle rostoucí populaci nelze dlouhodobě realizovat zvyšováním vstupů průmyslových hnojiv a pesticidů (s negativními dopady na životní prostředí, zdraví i nároky na ekonomiku) ani rozšiřováním zemědělsky využitelných ploch (ty se naopak snižují). Základem setrvalého rozvoje zemědělství se (vedle optimalizace  pěstitelských a zpracovatelských technologií) rychle stává genetické zlepšování (šlechtění) plodin pro potřeby zemědělské výroby a zpracovatelského průmyslu. Zajistit jejich konzervaci,  dostupnost a efektivní využití GZ jako donorů  nových znaků a vlastností pro současnou a budoucí potřebu je základním posláním práce s GZ.

Jaký je současný stav zemědělsky využívaných GZ v ČR ?

Český NP vychází z mezinárodních standardů (FAO/GPA- periodicky aktualizovaný Globální plán akcí), ze zákona č. 148/2003 Sb.  a vyhlášky č. 458/2003 Sb. V  rámci NP je zajišťována spolupráce všech institucí zabývajících se GZ zemědělských plodin v ČR při sběrech a shromažďování, dokumentaci, charakterizaci, konzervaci a využívání  GZ. NP rovněž zajišťuje k plnění závazků ČR, které vyplývají z  mezinárodních dohod (CBD-Úmluva o biologické rozmanitosti, ITPGRFA- Mezinárodní dohoda o rostlinných GZ a  SMTA-Standardní dohoda o poskytování GZ.). Podrobné informace o NP jsou dostupné na URL adrese: http://genbank.vurv.cz/genetic/nar_prog/. Stav v roce 2012:  Na řešení NP se podílelo 12 organizací v ČR, v jejich kolekcích bylo shromážděno 52,6 tis. GZ, s převládajícím podílem obilnin, zelenin, pícnin, luskovin a ovocných rostlin; na vegetativně množené kolekce připadá 18,6% GZ v českých kolekcích. VÚRV v.v.i.  Praha zajišťuje koordinaci NP, služby genové banky semen (GB) a informačního systému GZ EVIGEZ (http://genbank.vurv.cz/genetic/resources/).  V IS EVIGEZ jsou u všech položek evidována pasportní data, popisná data jsou v různém rozsahu dostupná  u 70% položek. Podle finančních možností pokračovalo hodnocení GZ (polní pokusy, laboratorní testy) s cílem zvýšit hodnotu GZ pro uživatele. Účastníci NP regenerovali 4,1 tis. GZ a do GB předali vzorky semen 998 GZ. V GB je nyní uloženo 95% všech semeny množených kolekcí. Zavedením kontroly kvality (ISO 9001:2009), technologie skladování při -18oC a zlepšením technologie vysoušení semen vyhovuje GB všem mezinárodním kriteriím.  Vegetativně množené druhy (9,8 tis. GZ) jsou uchovávány v polních kolekcích (75,2 %), menší část v in vitro kultuře (24 %); rozvoj kryokonzervace (nyní v kryobance 290 GZ) je omezen dostupnými prostředky. Uživatelům bylo v roce 2012 předáno  4,4 tis. vzorků  GZ, z toho 43% bylo odesláno do zahraničí. Pracoviště NP jsou intenzivně zapojena do mezinárodní spolupráce, zejména v rámci Evropského programu spolupráce pro GZ (ECPGR) a  projektu Integrovaného systému evropských genových bank (AEGIS). Plnění úkolů NP vyplývajících z mezinárodních dohod a rozvoje spolupráce vyžaduje posílení těchto aktivit, včetně souvisejícího technologického rozvoje  při konzervaci, charakterizaci a hodnocení GZ.

Slovo ke dni

• Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

Partner plus:

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...