INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Cena zlata v tomto roce poprvé po dvanácti letech zaznamená mínusové zhodnocení. Pro ty, kteří se chystají investovat do drahých kovů, je to dobrá zpráva, protože mohou nakupovat za nízké ceny. Pro producenty je však současná situace poměrně složitá a kvůli snižování nákladů jsou nuceni uzavírat své doly. „Cena zlata ale bude mít své hranice, pod kterou větší i menší společnosti nebudou ochotny jít. I přes snižování nákladů firmy  kalkulují, jestli náklady spojené s uzavřením dolu a jeho případným následným otevřením v budoucnu nebudou ještě větší, než pokračování v těžbě i za cenu ztrát,” říká Kamil Kresta, manažer investičního portálu České mincovny - ČM AURUM.

 

Podle některých zdrojů se tržní cena zlata za jednu unci nebezpečně blíží k průměrným nákladům potřebným na její vytěžení. Zjistit cenu, pod níž už není těžba zlata rentabilní, je poměrně složité. Už stanovení přesných nákladů na těžbu jedné unce je prakticky nemožné. Podmínky v dolech se často mění, odhady o výtěžnosti nemusí být přesné a situace v Jižní Africe ukazuje, že i náklady na pracovní sílu se mohou zvyšovat v tu nejnevhodnější dobu. Náklady v jednotlivých oblastech se navíc výrazně liší. I přes tyto nejasnosti je evidentní, že několik menších společností již muselo přistoupit k opatřením, které vedou v konečném důsledku až k zastavení těžby a uzavření dolu. Při současných cenách se některé doly jednoduše nevyplatí „sponzorovat“ a firmy těžbou v nich více ztratí, než získají. Zlata je na světě zatím dost, ale omezování nabídky při dalším poklesu ceny a rozšiřujících se problémech těžařských společností může mít pozitivní vliv na cenu.

Nižší nabídka = vyšší cena

Co znamená omezení poptávky v prostředí, kde je o drahý kov velký zájem, můžeme dnes sledovat například v Indii. Tato země je jedním z největších spotřebitelů zlata na světě, a to jak ve formě investic, tak zejména ve formě šperků, které se nejvíce prodávají v době svátků. Jelikož se většina zlata do země dováží, snaží se vláda omezovat negativní vliv dovozů na svou ekonomiku tím, že zavedla dovozní clo. To v konečném důsledku sice vedlo ke snížení oficiálních dovozů zlata, na druhou stranu to ale pomohlo extrémnímu rozšíření černého trhu a pašeráků. Kupující to pak pocítí na ceně, kdy přirážka ke kupní ceně dosahuje i více než 50násobku oproti běžným cenám na okolních trzích. 

Zlato nemizí

Kritici teorie o omezování nabídky na trzích mají samozřejmě také své argumenty. Základem jejich tvrzení je předpoklad, že vytěžené zlato, které se dostane na trh, a to již v jakékoli formě, ze světa „nezmizí“. I v případech, že je zlato využíváno v průmyslu, je jeho recyklace stále rentabilní a vzhledem k jeho vlastnostem je možné jej použít i vícekrát v různých oblastech. Nabídka žlutého kovu se tedy výrazně nesnižuje. U stříbra je situace jiná. V oblasti těžby je pouze „doplňkovým“ produktem, větší uplatnění nachází v průmyslu a jeho recyklace není tak rentabilní, takže jeho zásoby rychle klesají.

I kdyby ale nabídka zlata prudce neklesla, rostoucí poptávka po fyzickém kovu, zejména ze strany asijských zemí, ale také například ze strany centrálních bank, je zárukou, že výraznější propady v ceně zlata nejsou pravděpodobně na pořadu dne.

Uzavírají se jen menší doly?

Další argument, že zatím se uzavírají pouze menší doly, které nemají velký vliv na množství zlata na trhu, zní dnes možná logicky, ale v budoucnu nemusí obstát. Společnosti se dnes snaží snižovat náklady a kalkulují, jestli náklady spojené s uzavřením dolu a jeho případným následným otevřením v budoucnu nebudou ještě větší, než pokračování v těžbě i za cenu ztrát. I v tomto případě však bude určitá cena fungovat jako hranice, pod níž nebudou chtít jít ani velké společnosti, které dnes ještě nemají existenční problémy. Náklady nelze snižovat donekonečna a společností s dostatkem likvidity ubývá. I kdyby tedy došlo k dalšímu, i výraznějšímu pohybu ceny zlata směrem dolů, je velmi pravděpodobné, že nebude mít dlouhého trvání.

 Kamil Kresta Manažer ČM AURUM (Česká mincovna)

www.cm-aurum.cz

Pravidelné zpravodajství o vývoji cen zlata naleznete na www.cm-aurum.cz.

***

Česká mincovna sídlící v Jablonci nad Nisou svým vznikem navázala na dlouholetou tradici ražby mincí na území Čech, Moravy a Slezska. České mince vyrábí od roku 1993, od závěru roku 1994 vyrazila všechny dosavadní stříbrné a zlaté mince a od roku 1996 i všechny oběžné mince České republiky vydávané Českou národní bankou. Rozvíjí vlastní výrobu mincí a medailí, zabývá se také distribucí zlatých investičních slitků. V říjnu 2012 zprovoznila svůj vlastní investiční portál ČM AURUM.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3