INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Když v listopadu vyskočily tržby v obchodech meziměsíčně o 3,6 %, dalo se tušit, že spíše než o návrat apetitu spotřebitelů utrácet jde o strach ze zdražení po prudkém oslabení koruny. A prosincová čísla to v podstatě potvrzují. V prosinci maloobchodní tržby zvolnily a ve srovnání s listopadem poklesly o 1,2 %. Meziroční čísla sice zůstala úctyhodná (+5,2 %), avšak svoji roli sehrál i rozdílný počet pracovních dnů. Po očištění jde o růst „jen“ 3,6 %.

Stejně jako v předchozích měsících se ukazuje, že prim v rostoucích tržbách hrál motoristický segment maloobchodu. Spotřebitelé a firmy zřejmě dále ve zvýšené míře nakupovali, aby ještě využili příznivých cen nových aut na českém trhu před koncem roku.

Maloobchodu bez aut se až tak impozantně – jak naznačuje hlavní číslo – nedařilo. Očištěné tržby se meziročně zvýšily jen o necelé procento s tím, že nahoru je táhly prodeje IT, vybavení domácnosti (většinou z dovozu), zatímco prodeje potravin a PHM mířily opět dolů.

Boom stále zažívají internetové, respektive zásilkové obchody, k jejichž dramatickému růstu přispívá nejen šířka nabídky, ale i dostupnost srovnání a stále větší obliba. Nepochybně sehrály roli i obavy z možného zdražení dovážené produkce o devalvaci koruny.

Za celý rok se maloobchodu podařilo zvýšit tržby o jedno procento, a to opět jen díky autům. Obchodům bez aut se až na výjimku e-shopů tak nedařilo. Tento trend odpovídá jednak nepříliš dobré reálné finanční situaci domácností, které při nákupech hledají levnější a dostupnější alternativy na českém a nakonec i zahraničním trhu.

Efekt slabé koruny, která urychlila nákupy před Vánocemi, postupně mizí, a tak úvod roku bude bez ohledu na slevovou sezónu pro obchodníky nejspíše mnohem slabší. O co více lidé nakoupili v rychlosti po oslabení koruny, o to méně nakoupí nyní.

Petr Dufek
Investiční výzkum
Československá obchodní banka, a. s.

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3