INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Když v listopadu vyskočily tržby v obchodech meziměsíčně o 3,6 %, dalo se tušit, že spíše než o návrat apetitu spotřebitelů utrácet jde o strach ze zdražení po prudkém oslabení koruny. A prosincová čísla to v podstatě potvrzují. V prosinci maloobchodní tržby zvolnily a ve srovnání s listopadem poklesly o 1,2 %. Meziroční čísla sice zůstala úctyhodná (+5,2 %), avšak svoji roli sehrál i rozdílný počet pracovních dnů. Po očištění jde o růst „jen“ 3,6 %.

Stejně jako v předchozích měsících se ukazuje, že prim v rostoucích tržbách hrál motoristický segment maloobchodu. Spotřebitelé a firmy zřejmě dále ve zvýšené míře nakupovali, aby ještě využili příznivých cen nových aut na českém trhu před koncem roku.

Maloobchodu bez aut se až tak impozantně – jak naznačuje hlavní číslo – nedařilo. Očištěné tržby se meziročně zvýšily jen o necelé procento s tím, že nahoru je táhly prodeje IT, vybavení domácnosti (většinou z dovozu), zatímco prodeje potravin a PHM mířily opět dolů.

Boom stále zažívají internetové, respektive zásilkové obchody, k jejichž dramatickému růstu přispívá nejen šířka nabídky, ale i dostupnost srovnání a stále větší obliba. Nepochybně sehrály roli i obavy z možného zdražení dovážené produkce o devalvaci koruny.

Za celý rok se maloobchodu podařilo zvýšit tržby o jedno procento, a to opět jen díky autům. Obchodům bez aut se až na výjimku e-shopů tak nedařilo. Tento trend odpovídá jednak nepříliš dobré reálné finanční situaci domácností, které při nákupech hledají levnější a dostupnější alternativy na českém a nakonec i zahraničním trhu.

Efekt slabé koruny, která urychlila nákupy před Vánocemi, postupně mizí, a tak úvod roku bude bez ohledu na slevovou sezónu pro obchodníky nejspíše mnohem slabší. O co více lidé nakoupili v rychlosti po oslabení koruny, o to méně nakoupí nyní.

Petr Dufek
Investiční výzkum
Československá obchodní banka, a. s.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3