INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

720Ekonomice se daří a společně s ní si věří i firmy. Jejich majitelé plánují pro příští rok výrazně růst, a to i mimo domácí trh. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti EY mezi českými a světovými podnikateli.

V České republice odpovídali účastníci předchozích ročníků soutěže EY Podnikatel roku, která v září zahájila 18. ročník. Domácí podnikatelé svého cíle chtějí dosáhnout zejména organicky (66 %) nebo expanzí na nové trhy (40 %), pro třetinu firem jsou klíčové investice do inovací a vývoje (34 %). Firmy ale nečekají, že robotizace a nové technologie sníží počet zaměstnanců. Naopak osm z deseti firem plánuje v příštím roce nabírat nové pracovníky. Spíš než v silné koruně vidí hlavní překážky pro růst v nedostatku kvalifikovaných pracovních sil.

Čeští i světoví podnikatelé si na rok 2018 věří, chybějí jim však lidé

Zvyšování efektivity pomocí digitalizace, rostoucí míra robotizace a automatizace, investování do vlastního výzkumu a vývoje ale i nabíraní nových zaměstnanců – to vše jsou trendy, které budou v příštím roce ovlivňovat české firmy a pomáhat jim v dalším růstu. Domácí podnikatelé se propadu, ekonomických výkyvů, politické nestability anebo silnější koruny nebojí.
Naopak, jejich plány jsou poměrně smělé. Nejvíce českých (36 %), respektive světových podnikatelů (34 %) plánuje pro své firmy na rok 2018 růst o 5-10 %. Růst nad 20 % očekává dokonce 13 % dotázaných českých i světových podnikatelů.

Rychlého a trvalého růstu chtějí české firmy dosáhnout organicky ve svém současném odvětví, vstupem na nové trhy, konsolidací aktivit nebo vstupem do nových odvětví podnikání. Seznamu způsobů, jakým dosáhnout růstu, vévodí v případě světových podnikatelů expanze na nové trhy, růst v rámci další podnikatelské činnosti a zvyšováním tržního podílu. 

„I když si podnikatelé rizika a případný propad příjmů v současné době tolik nepřipouští, účastníci předchozích ročníku soutěže EY Podnikatel roku varují, že ohrozit je může především nedostatek pracovních sil. Stále více českých firem se již dnes potýká s problémem, jak udržet stávající zaměstnance a kde hledat nové talenty. Bude velkou výzvou nejen pro samotné podnikatele ale i pro novu vládu připravit podmínky, které podnikatelům zajistí dostatečný přísun nových zaměstnanců,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.

Za největší problém a výzvu do budoucna považují majitelé českých firem nedostatek kvalitních lidí, překážku pro další růst v něm vidí až dvě třetiny firem. Další rizika pro dosažení vlastních plánů pak české firmy vidí v navýšení výrobních nákladů (22 %) a případné snížení poptávky (22 %). U jejich kolegů ve světě pak mezi největší rizika patří sílící konkurence (20 %), geopolitická nestabilita (17 %) a regulatorní omezení (12 %).

Čeští podnikatelé jsou v mezinárodním měřítku inovátoři

Vedle kvalifikované síly je pro budoucí růst českých firem nezbytné inovovat a modernizovat. V této oblasti jsou české firmy nadprůměrně inovativní. Třetina českých firem plánuje v příštím roce investovat do inovací, nových technologií a vlastního výzkumu a vývoje. Ve světě pak je to pětina firem, převažuje zde spíše trend investovat do lidského kapitálu – vlastních zaměstnanců. Čtvrtina globálních podnikatelů vnímá investice do vlastních zaměstnanců, jejich kreativity a experimentálních projektů jako primární způsob pro inovace.

Co by české podnikatele přimělo během následujícího roku ještě více investovat do inovací? Především požadavky zákazníků (62 %), snaha o zvýšení ziskovosti (34 %) a další růst ceny práce (30 %). Naproti tomu, ve světě je hlavní hnací sílou investic do inovací konkurence (19 %) a zvýšení zisku (19 %), následovanou cenovou dostupností nových technologií (17 %). 

„Doposud byly české firmy při investování do nových technologií spíše opatrné. Naráží ale na limity organického růstu. Inovace, investice do moderních technologií nebo vlastní výzkum se ukazují jako nezbytné pro další rozvoj firem. Inovace totiž pomáhají zvýšit konkurenceschopnost. Díky digitálním řešením a automatizaci mohou firmy zlepšit efektivitu výroby i produktivitu, prorazit na dalších trzích a výrazně tak v dnešní pozitivní ekonomické situaci podpořit své růstové ambice,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner podnikového poradenství společnosti EY v ČR a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Robotizace výrobního procesu v dalších 5 letech neohrozí pracovní místa

Nasazování nových výrobních technologií nebo robotizace firem ale nemá podle podnikatelů mít negativní dopad na zaměstnance. Tvrdí to sedm z deseti českých i světových podnikatelů.
„Zvýšená produktivita práce díky inovacím povede ke zvýšení samotné produkční kapacity firem. To s sebou ale naopak nese potřebu vytvářet nová pracovní místa, i když s rozdílnější strukturou, než je tomu dnes. Stačí se podívat do sousedního Německa. Tamní ekonomika má vysokou míru robotizace a přitom nízkou míru nezaměstnanosti,“ uzavírá Petr Knap, vedoucí partner podnikového poradenství společnosti EY v ČR a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Dalším důvodem, proč by se čeští zaměstnanci neměli cítit v ohrožení je fakt, že podnikatelé obecně plánují selektivní přijetí jen některých prvků robotizace. Ty mají vést zejména ke zvýšení efektivity některých rutinních operací, které dnes brání růstu produktivity.

18. ročník EY Podnikatel roku uzavírá přihlášky a nominace již 21. října 2017

Nominovat podnikatele do soutěže EY Podnikatel roku 2017 může kdokoliv, nejlépe prostřednictvím nominačního formuláře na stránkách www.podnikatelroku.cz. Na stejných webových stránkách je k dispozici rovněž přihláška pro podnikatele.

Soutěžní kategorie

Soutěží se v kategoriích EY Podnikatel roku České republiky, EY Technologický podnikatel roku, EY Začínající podnikatel roku a EY Společensky prospěšný podnikatel roku. Porota již tradičně oceňuje i nejlepší podnikatele v jednotlivých krajích. Hlavní mediální partner soutěže Česká televize uděluje Cenu České televize – Podnikatelský přínos kultuře a umění. Hlavní spoluorganizátor soutěže deník MF DNES a iDNES.cz. již tradičně vyhlašuje čtenářskou anketu o nejlepší podnikatelský příběh.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3