INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

vl0V tomto mezidobí, kdy se čeká na konstituování nové vlády, má dnes projednat ještě stávající vláda materiál Ministerstva dopravy „Vyhodnocení účinnosti Dopravní politiky ČR pro období 2014–2020 s výhledem do roku 2050“.

Ministerstvo jej připravilo v tichosti, bez obvyklého připomínkového řízení. I když jde o téma, které by si jistě zasloužilo důkladnou diskusi.

Plnění materiálu není z pozice ministerstva těžké hodnotit pozitivně, už vzhledem k tomu, že Dopravní politika ČR je textem o velké úrovni obecnosti, přičemž často jsme zde postrádali návrh konkrétního postupu a jasné termínování.

Postup v realizaci Dopravní politiky ČR nicméně obsahuje významné pozitivní prvky, které oceňuje i Hospodářská komora ČR. Patří sem například nové vydání Dopravních sektorových strategií, které obsahuje žádoucí příklon ke kategorizaci priorit ve výstavbě dopravní infrastruktury namísto dřívějšího pasivního přizpůsobování situaci v přípravě staveb. V době působení stávající vlády i současného ministra došlo po víceleté stagnaci k odbrždění přípravy a výstavby dalších úseků dálniční sítě, i když výsledky v reálném zprovoznění jsou zatím pochopitelně více než skrovné.

Po mnohaletých diskusích ministerstvo připravilo a vláda schválila program přípravy Rychlých spojení, který otevírá cestu k zavedení chybějícího napojení ČR na evropskou síť vysokorychlostní železnice. Došlo také k pokroku v oblasti infrastruktury vodní dopravy, zejména v přípravě partikulárními zájmy dlouhodobě zablokovaných plavebních stupňů Děčín a Přelouč. Nelze také nevidět snahu ministerstva přicházet s novými návrhy na nápravu nefunkční legislativní podpory dopravních liniových staveb nebo určitý pokrok v léta neřešené koncepci sítě veřejných logistických terminálů.

V strategických činnostech Ministerstva dopravy je však stále třeba mnohé zlepšit. Problémem zůstává například přetrvávající orientace zadávacích řízení na výstavbu dopravní infrastruktury pouze na cenu této výstavby i nefunkční systém zadavatelské kontroly kvality dopravních staveb, což je zřejmé zejména u dálnic. Připravované železniční projekty často nestačí kapacitou ani kvalitou již dnešní, natož budoucí potřebě ekologizace osobní i nákladní dopravy. Typickým příkladem je Buštěhradská dráha, kde i přes práce na existujícím projektu zůstává zajištění rychlého, spolehlivého a dostatečně kulturního napojení Letiště Václava Havla Praha na síť veřejné dopravy i nadále problémem k řešení.

Alarmující je také postupné ořezávání železničního trhu. Po schválení legislativy nepříznivé komerčním železničním dopravcům sledujeme postupné znehodnocování koncepce otevírání železničního trhu, kdy se počet připravovaných nabídkových řízení stále ztenčuje a kvalita tratí určených k soutěži zhoršuje. Poslední žádost o notifikaci odeslaná ministerstvem do Bruselu již předpokládá k roku 2019 přímé zadání na téměř všech významných železničních trasách a odkládá zde soutěže na dobu těsně před rokem 2029.

Hospodářská komora ČR bude v rámci své role vyplývající ze zákona, kterou je mj. ochrana zájmů podnikatelů, bude i nadále sledovat postup Ministerstva dopravy v řešení strategických otázek dopravního sektoru ve prospěch podnikatelů, a vlastně celé veřejnosti jako zákazníka dopravy. Zároveň hodlá i nadále v tomto směru účinně spolupracovat s ministerstvem, ve kterém vidí partnera pro zajištění budoucího rozvoje dopravní sítě země.

Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory České republiky

 Ilustrační foto Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3