INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

a.jpgDružstvo CBA provedlo v lednu exkluzivní průzkum, ve kterém srovnávalo ceny 500 mléčných produktů a lihovin v zahraničních řetězcích a prodejnách tradičního trhu. Z výsledků vyplývá, že v případě řetězců byla výše obchodní přirážky a marže oproti prodejnám na venkově zhruba dvojnásobná.

Řetězce přitom v průměru pracovaly s přirážkou okolo 120 %. Družstvo plánuje v průzkumu pokračovat i v následujících měsících, zaměřit se přitom chce na cukrovinky a nealkoholické nápoje.
Družstvo CBA, pod které spadá v tuzemsku téměř 1000 maloobchodních prodejen, provedlo v lednu první část průzkumu srovnání cen ve velkých řetězcích a prodejnách tradičního trhu. Úvodní fáze se zaměřila na porovnání cen mléčných produktů a vybraných druhů lihovin. Dohromady se jednalo o zhruba 500 výrobků. „Na straně tradičních prodejen byl průzkum veden v kmenových prodejnách Družstva CBA a spolupracující sítě prodejen Tempo Opava. Ze zahraničních řetězců byly ceny zkoumány v Kauflandu, Albertu a Penny Marketu,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.
Výsledky první fáze průzkumu ukázaly, že zahraniční řetězce pracují s maloobchodní přirážkou okolo 120 % a jsou o desítky procent dražší než tradiční české maloobchodní prodejny. „Na základě dlouhodobého sledování cenové politiky velkých řetězců jsme očekávali, že porovnání vyjde o několik procent lépe ve prospěch tradičního trhu. Výsledný rozdíl v řádech desítek procent nás ovšem překvapil,“ doplnil Mazák.
Kromě srovnání běžných cen se výzkumný tým zaměřil na výši marží a obchodních přirážek v jednotlivých prodejnách. Zatímco výše marže se počítá vždy z výsledné prodejní ceny, základem pro výpočet obchodní přirážky bývá původní nákupní cena. Obecně proto platí, že procentuální hodnota marže je vždy řádově nižší než hodnota obchodní přirážky. Průzkum Družstva CBA srovnávající ceny v řetězcích a prodejnách tradičního obchodu však ukázal nebývalý jev: marže u stejných výrobků byla v případě zahraničních řetězců v průměru dokonce vyšší než obchodní přirážka u tradičních prodejen. Ta dosahovala  průměrné hodnoty 60 %, marže zahraničních řetězců se však dostala v průměru na 70 %. Výsledná průměrná procentuální hodnota obchodní přirážky u řetězců tak dokonce překročila stoprocentní hranici. Vyjádřeno v konkrétních cenách, zatímco například stejná láhev irské whiskey stála v prodejnách tradičního trhu 398 Kč, zahraniční řetězce ji prodávaly za 489 Kč.
„Na nezávislém trhu se pracuje s marží kolem 35 %, která zahrnuje marži velkoobchodu i maloobchodu. Odhadujeme, že zahraniční řetězce se svojí kupní silou mají s dodavateli vyjednané nižší nákupní ceny, a když k této skutečnosti připočteme rozdíl prodejních cen, dostaneme se k obchodní přirážce řetězců až 120 %. Tato čísla jsou v tradičním maloobchodu nemyslitelná,“ řekl Roman Mazák.
Předseda Družstva CBA se zároveň pokusil nastínit, jaké hlavní nástroje se snaží zahraniční řetězce využívat k přilákání zákazníků i přes vysoké marže a obchodní přirážky. Hlavní snaha podle něj spočívá v razantním snížení cen několika produktů pro slevové akce a v neúměrně vysokém nacenění ostatních výrobků s běžnou cenou. Vysoká sleva tak sice přiláká zákazníky do obchodu, ti však ve výsledku utratí mnohem více, než kolik by za stejný nákup zaplatili v prodejně nezávislého trhu. „Věříme, že toto zjištění bude dalším krokem ke zboření mýtu, že vesnické obchody jsou dražší než zahraniční řetězce. Pokud by byly procentuální rozdíly mezi cenami minimální, mohly by se objevovat hlasy, že se jedná o náhodu. Takto zásadní rozdíly však dávají tušit, že podobné výsledky lze očekávat nejen u mléčných výrobků a lihovin. V průzkumu budeme každopádně v dalších měsících pokračovat,“ uzavřel Mazák.

Průzkum cen potravin

Průzkum provedl expertní tým Družstva CBA v průběhu ledna. Srovnávány byly ceny 500 výrobků z oblasti mléčných produktů a lihovin.
Z tradičního trhu byly ceny sledovány v prodejnách Družstva CBA a Tempo Opava. Zahraniční řetězce zastupovaly Kaufland, Albert a Penny Market.
Výše marže se v prodejnách tradičního trhu pohybuje okolo 35 %. U zahraničních řetězců je její výše v průměru 70 %.
Obchodní přirážka velkých řetězců v Česku překračuje stoprocentní hranici, pohybuje se okolo 120 %. Na tradičním trhu dosahuje obchodní přirážka zhruba 60 %.

O Družstvu CBA CZ

Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá okolo 900 prodejen a produkuje obrat téměř 2 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.

(tz)

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3