INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

gafU malých a středních firem a podnikatelů v České republice nadále převládá optimismus. Index očekávání firem v prvním čtvrtletí 2018 zaznamenal 32,8 bodu, což je druhá nejvyšší hodnota v historii měření. Důvodem je silná poptávka po zboží a službách, vychází z pravidelného čtvrtletního průzkumu ČSOB.

„Příznivá nálada u podnikatelů je odrazem celkově velmi dobré ekonomické kondice v Česku, kde máme před sebou pokračující slušný růst HDP při rozumně nízké inflaci,“ shrnul Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.

Zvýšení poptávky pro druhé čtvrtletí očekávalo 57 procent zástupců malých nebo středních firem a živnostníků, což představovalo mezičtvrtletně o sedm procentních bodů více. „Tak velké očekávání v růstu poptávky jsme ještě v našem šetření neměli. Ukazuje to, že ekonomika jede na plný výkon a je na hraně svých kapacit,“ uvedl hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka.

Lehký ústup zaznamenal dílčí index investic, podle něhož plánuje tento rok zvýšit investiční aktivitu 48 procent dotazovaných, zatímco loni v posledním čtvrtletí to bylo 56 procent. “Přitom podnikatelé mohou stále využívat výhodné podmínky pro investice například do inovativních technologií, čímž mohou řešit nedostatek kvalifikované pracovní síly, protože ČNB prozatím odkládá zvyšování úrokových sazeb,“ poukázal Petr Manda.

Mírně na 22 procent se snížil podíl podnikatelů a firem plánujících v nejbližším roce rozšiřovat podnikání. „Pro firmy, které hledají nové příležitosti a partnery v zahraničí, máme od března k dispozici unikátní nástroj Trade Club s databází tisíců prověřených podniků a obchodních dat z celého světa,“ upozornil Petr Manda.

Náladu firem ČSOB prvně zkoumala i na Slovensku, kde index zaznamenal 31,3 bodu. Na rozdíl od Česka ale tamní podnikatelé a firmy vyjadřovali nespokojenost s vývojem ekonomiky. Zatímco v České republice panuje 71procentní spokojenost, na Slovensku jen 33procentní. „Ekonomický růst i situace na trhu práce jsou podobné jako ČR. Sběr dat ale probíhal v době otřesů na domácí politické scéně, což mohlo očekávání podnikatelů ovlivnit,“ vysvětlil hlavní ekonom slovenské ČSOB Marek Gábriš.

Hlavním rizikem, kterého se podnikatelé v Česku i na Slovensku obávají, jsou legislativní změny - v Česku toto riziko zmínilo 34 procent a na Slovensku dokonce 41 procent účastníků. I na druhém nejvýznamnějším riziku se čeští a slovenští podnikatelé shodli - v obou případech je to pro 22 procent z nich nedostatek kvalitní pracovní síly.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3