INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

ridic.jpgOmezování spojů, problémy s dopravní obslužností celých regionů, přetížení stávajících zaměstnanců – to jsou dopady nedostatku řidičů v osobní přepravě. Bez profesionálů zajišťujících dopravu osob a zboží si život nedovedeme představit. Co stojí za dlouhodobým nedostatkem řidičů? A je možné tento problém vyřešit?

Nedostatek lidí v dopravních službách je dlouhodobý problém – absence zájemců o práci řidiče se začala projevovat už v druhé polovině roku 2015. Podle dat na Profesia.cz počet nabídek v oblasti dopravy s určitými sezónními výkyvy kontinuálně roste, klesá ale počet zájemců o práci v tomto oboru.

Vyhrocená je zejména situace v přepravě osob, kde podle údajů oborových organizací chybějí tisíce řidičů. Důkazem toho je i situace na začátku roku, kdy hrozilo, že například v některých částech Ústeckého kraje nevyjedou meziměstské autobusy. Pro většinu oblastí mimo velká centra taková situace znamená prakticky kolaps, protože lidé se z venkovských oblastí ani okrajových částí velkých sídel nedostanou do práce a do školy.

Psychická náročnost, dlouhé směny, velká odpovědnost… za málo peněz

Co je příčinou toho, že o práci řidičů je dlouhodobě tak malý zájem? „Jde o profesi, která je psychicky, ale i fyzicky náročná – řidiči totiž často pracují v poměrně dlouhých časových „turnusech“. Navíc s sebou nese poměrně vysokou míru stresu, zodpovědnosti a rizika. Přitom pokud porovnáme aktuální průměrnou mzdu v oboru, je skoro o 18 % nižší než například v retailu: zatímco celková průměrná mzda (včetně odměn a bonusů) v dopravě je podle údajů portálu Platy.cz necelých 27 000 Kč, v retailu je to těsně nad 31 700 Kč,“ komentuje situaci Michal Novák z Profesia.cz.

Nechybějí jen řidiči, ale také dispečeři

Které profese jsou nejžádanější? Pokud pomineme logistiku, kde je poptávka po lidech na pozice řidičů vysokozdvižných vozíků opravdu vysoká, jsou nejžádanějšími na Profesia.cz řidiči obecně a řidiči kamionů, firmy ale také často shánějí dispečery a koordinátory. A počet reakcí na nabídky neustále klesá. Zatímco na pozici řidiče přijde v průměru 7,8 reakcí, u řidiče autobusu 7,6, u řidiče kamionu je to jen 4,6. Poměrně nízký zájem je i o práci dispečera, na 1 nabídku reaguje průměrně 5,2 zájemce.
„Z pohledu regionů je drtivě největší sháňka po zaměstnancích v dopravě v centru Čech – v Praze a Středočeském kraji. Odsud bylo 40 % všech nabídek na Profesia.cz. Velká poptávka po řidičích je také v Brně a okolí a v Plzeňském kraji, nejnižší pak v krajích Zlínském a Karlovarském,“ upřesňuje Michal Novák.

Růst věkového průměru v oboru

Problémem, o kterém se tolik nehovoří, je i růst věkového průměru zaměstnanců v tomto segmentu. V současné době je podle oborových organizací průměrný věk řidiče z povolání 57 let a trend je stoupající. To v souběhu s poměrně vysokou psychickou a fyzickou náročností tohoto povolání znamená, že nás v blízké budoucnosti čeká další odliv zaměstnanců. Podle některých prognóz do pěti let odejde až třetina řidičů autobusů do důchodu, a mladí se na tuto pozici příliš nehrnou.
Jak problém řešit? „Většina dopravních firem nemá zavedené postupy age managementu takže se například nezabývají plánováním kariéry starších řidičů nebo zavedením flexibilnějších úvazků, což je jedna z možných cest. Někde začaly směřovat náborové kampaně na ženy, které byly v tomto oboru donedávna zastoupené minimálně. Cestou může být i zaměstnávání lidí ze třetích zemí, zde je ale problémem délka povolovacího procesu a v osobní přepravě i jazyková bariéra,“ uzavírá Michal Novák.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3