INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem

ridic.jpgOmezování spojů, problémy s dopravní obslužností celých regionů, přetížení stávajících zaměstnanců – to jsou dopady nedostatku řidičů v osobní přepravě. Bez profesionálů zajišťujících dopravu osob a zboží si život nedovedeme představit. Co stojí za dlouhodobým nedostatkem řidičů? A je možné tento problém vyřešit?

Nedostatek lidí v dopravních službách je dlouhodobý problém – absence zájemců o práci řidiče se začala projevovat už v druhé polovině roku 2015. Podle dat na Profesia.cz počet nabídek v oblasti dopravy s určitými sezónními výkyvy kontinuálně roste, klesá ale počet zájemců o práci v tomto oboru.

Vyhrocená je zejména situace v přepravě osob, kde podle údajů oborových organizací chybějí tisíce řidičů. Důkazem toho je i situace na začátku roku, kdy hrozilo, že například v některých částech Ústeckého kraje nevyjedou meziměstské autobusy. Pro většinu oblastí mimo velká centra taková situace znamená prakticky kolaps, protože lidé se z venkovských oblastí ani okrajových částí velkých sídel nedostanou do práce a do školy.

Psychická náročnost, dlouhé směny, velká odpovědnost… za málo peněz

Co je příčinou toho, že o práci řidičů je dlouhodobě tak malý zájem? „Jde o profesi, která je psychicky, ale i fyzicky náročná – řidiči totiž často pracují v poměrně dlouhých časových „turnusech“. Navíc s sebou nese poměrně vysokou míru stresu, zodpovědnosti a rizika. Přitom pokud porovnáme aktuální průměrnou mzdu v oboru, je skoro o 18 % nižší než například v retailu: zatímco celková průměrná mzda (včetně odměn a bonusů) v dopravě je podle údajů portálu Platy.cz necelých 27 000 Kč, v retailu je to těsně nad 31 700 Kč,“ komentuje situaci Michal Novák z Profesia.cz.

Nechybějí jen řidiči, ale také dispečeři

Které profese jsou nejžádanější? Pokud pomineme logistiku, kde je poptávka po lidech na pozice řidičů vysokozdvižných vozíků opravdu vysoká, jsou nejžádanějšími na Profesia.cz řidiči obecně a řidiči kamionů, firmy ale také často shánějí dispečery a koordinátory. A počet reakcí na nabídky neustále klesá. Zatímco na pozici řidiče přijde v průměru 7,8 reakcí, u řidiče autobusu 7,6, u řidiče kamionu je to jen 4,6. Poměrně nízký zájem je i o práci dispečera, na 1 nabídku reaguje průměrně 5,2 zájemce.
„Z pohledu regionů je drtivě největší sháňka po zaměstnancích v dopravě v centru Čech – v Praze a Středočeském kraji. Odsud bylo 40 % všech nabídek na Profesia.cz. Velká poptávka po řidičích je také v Brně a okolí a v Plzeňském kraji, nejnižší pak v krajích Zlínském a Karlovarském,“ upřesňuje Michal Novák.

Růst věkového průměru v oboru

Problémem, o kterém se tolik nehovoří, je i růst věkového průměru zaměstnanců v tomto segmentu. V současné době je podle oborových organizací průměrný věk řidiče z povolání 57 let a trend je stoupající. To v souběhu s poměrně vysokou psychickou a fyzickou náročností tohoto povolání znamená, že nás v blízké budoucnosti čeká další odliv zaměstnanců. Podle některých prognóz do pěti let odejde až třetina řidičů autobusů do důchodu, a mladí se na tuto pozici příliš nehrnou.
Jak problém řešit? „Většina dopravních firem nemá zavedené postupy age managementu takže se například nezabývají plánováním kariéry starších řidičů nebo zavedením flexibilnějších úvazků, což je jedna z možných cest. Někde začaly směřovat náborové kampaně na ženy, které byly v tomto oboru donedávna zastoupené minimálně. Cestou může být i zaměstnávání lidí ze třetích zemí, zde je ale problémem délka povolovacího procesu a v osobní přepravě i jazyková bariéra,“ uzavírá Michal Novák.

(tz)

Slovo ke dni

  • Roboti zatím nepomohou

    Politici přišli se skvělým nápadem zkrátit lidem pracovní dobu. Čekali, že jim to přinese tolik potřebné volební preference a nic je to nebude stát. Jenže narazili na nepochopení. Jen 18 procent firem na tento návrh odpovědělo, že jim nevadí. Ostatním by to v době, kdy sehnat další zaměstnance na pacovním trhu je téměř nemožné, přineslo větší či menší problém. Zvýšením produktivity práce by to řešit nešlo, roboti připravení zaskočit za lidský faktor rovněž nejsou k dispozici. A samotní pracovníci rovněž nejsou nadšeni z toho, že by se jim zkrátila mzda. Zdá se, že Česká republika ještě není na 35 hodinový týden připravena. Jedině, že by navrhovatelé přišli s nějakým převratným nápadem, o němž by dokázali společnost přesvědčit. Nechme se překvapit.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

Pro lepší budoucnost České republiky: připravena je inovační strategie na období 2019–2030 19. únor 2019

Ekonomika České republiky a v rámci toho šance na jistoty života od vzdělanostní úrovně až po příležitost k důstojnému stáří by se měla rozvíjet strmějším tempem, pokud se máme dostat mezi několik nejvyspělejších zemí starého kontinentu. Hledají se cesty, jak umocnit potenciál lidského kapitálu, jak s ním hospodařit, aby se zúročily například možnosti podnikání, vědy, výzkumu, jak vnímat a podpořit inovační aktivity napříč obory, a tak, aby technologické ambice, které historie nazve další revolucí, pozvedly v konečném důsledku životní úroveň lidí zase o stupeň výše. Na vládní úrovni je připravena nová strategie.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300

INZERCE