INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

jiri jemelka 2018 05 29 09 10 34 1Jiří JemelkaPracovní trh prochází prudkým vývojem. Zejména v souvislosti s nástupem Průmyslu 4.0 se pracovníci všech odvětví musí připravit na nepřetržité, celoživotní vzdělávání. Hlavně mladší generace s tím počítají, a navíc na svých dovednostech skutečně pracovat chtějí. Očekávají ale, že jim příležitosti ke vzdělávání nabídne zaměstnavatel. O rozhovor na toto téma jsme požádali Ing. Mgr. Bc. Jiřího Jemelku, MBA, ředitele společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o., která poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům:

Firemní vzdělávání v současnosti náleží k jednomu z nejžádanějších pracovních benefitů. Které z takzvaných měkkých dovednosti patří k nejvyhledávanějším?

V příštích letech se sílící robotizací a automatizací budou hrát měkké dovednosti čím dál důležitější roli. Důraz na ně je kladen i vzhledem k proměňující se firemní kultuře – zaměstnanci čím dál více požadují pozitivní firemní kulturu založenou na respektu a spolupráci. Šéfové-diktátoři zkrátka nemají šanci u nich uspět. Leadeři se tudíž musí učit jednat s lidmi, motivovat je, vést je s empatií. Požadovány jsou zejména manažerské dovednosti, emoční inteligence, vhodné veřejné vystupování a vyjednávání nebo zvládání stresu.

Proč je tak důležité pro kolektiv, aby v něm správně fungovaly vztahy mezi nadřízeným a podřízeným?

Manažerské dovednosti byly a jsou jednou z klíčových měkkých dovedností. Dobří manažeři mají podle mnohých studií i statistik zásadní vliv na spokojenost a zapojení zaměstnanců i na jejich udržení ve firmě. Například podle analytické platformy Culture Amp zaměřené na spokojenost zaměstnanců ve firmách s dobrým vedením plánuje zůstat 89 % pracovníků, zatímco ve firmě se slabým vedením jen 22 %.

Jak se na pracovišti projevují lidé s vysokou emoční inteligencí?

Emoční inteligence je, mimo jiné, schopnost člověka rozpoznat a chápat své emoce i emoce druhých a umět zvládat a řídit projevy svých emocí. Vysoká EQ je potřebná především u zaměstnanců v oblastech prodeje, zákaznické podpory a rovněž u manažerů a leaderů, v jejichž případě výzkumy naznačují, že je emoční inteligence dokonce důležitější než jejich odbornost či inteligenční kvocient.

Proč by manažeři měli umět vystoupit před ostatními a zanechat dobrý dojem?

Pro řadu lidí je vyhlídka, že budou muset promluvit před velkým publikem, nebo i jen pár kolegy, stále noční můrou. Dovednosti spojené s prezentacemi a veřejným vystupováním jsou stále častěji vyžadovány a postavit se před publikum musí pravidelně čím dál více lidí. Firemní kurzy zaměřené na řečnické dovednosti se tak dostávají do popředí zájmu. Společně s nimi pak roste důraz i na schopnosti vyjednávací. Ty se uplatňují nejen v obchodních jednáních, ale též i v komunikaci v rámci pracovního týmu. Dobré vyjednávací schopnosti jsou nutností hlavně pro týmové lídry, kteří musejí zvládnout pohybovat se ve firemní kultuře, v níž se nyní více než přímé příkazy uplatňují principy kompromisu a kooperace. Dobrý lídr musí umět obhájit své názory a vyjednat podporu pro své návrhy.

Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že stres provází dnešního člověka všude. Kdo mu umí čelit a překonávat ho, má neocenitelnou výhodu. Má se zvládání stresu stát také součástí firemního vzdělávání?

Určitě ano. Chronická psychická zátěž v současné době patří k nejrozšířenějším „civilizačním“ nemocem. Jedním z jeho nejčastějších zdrojů je pak právě zaměstnání. Například podle studie institutu American Institute of Stress a společnosti Gallup z roku 2017 zažívá pracovní stres osm z deseti pracujících a celých 40 % kvůli němu muselo vyhledat odbornou pomoc. Firmy proto tak houfně nabízejí různé programy péče o mentální zdraví a mezi zaměstnanci jsou i nadále budou velmi žádané kurzy zvládání stresu a úzkosti.

otázky připravil Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Doba byrokratická

    Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3