INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

boss1Ještě dlouho poté, co kanadský psycholog a pedagog Lawrence Peter v 60. letech minulého století formuloval svůj princip neschopnosti zaměstnanců, se věřilo, že vše mínil v nadsázce, nebo jako provokativní vtip. Tzv. Peterův princip totiž říká, že každý zaměstnanec postupuje v hierarchii, dokud nedosáhne úrovně, na kterou nestačí.

Nedávné výzkumy i zkušenosti headhunterů ovšem prokázaly, že Peterův princip je více skutečností než pouhým vtípkem.

„Poté, co jsem vyhodnotil stovky případů zaměstnanecké neschopnosti, zformuloval jsem Peterův princip: V jakékoliv hierarchii má každý zaměstnanec sklon postupovat, dokud nedosáhne úrovně, na níž nestačí,“ napsal Lawrence Peter v knize, která vyšla v roce 1969, tedy před 50 lety.

Ovšem jak vědecké studie, tak zkušenosti headhunterů nasvědčují tomu, že s nadsázkou formulovaný Peterův princip se blíží realitě více, než se kdysi mohlo zdát.

„Povyšovat zaměstnance pouze na základě jejich výsledků je často hrubou a mimořádně nákladnou chybou,“ říká Jozef Papp, Managing Partner společnosti Stanton Chase, která se zabývá vyhledáváním vrcholových manažerů. „Každá úroveň ve firmě vyžaduje jiné znalosti a dovednosti. Skvělý prodejce může být velmi špatným šéfem.“

Pappova slova potvrzuje studie vědců ze tří prestižních amerických univerzit. Alan Benson z Minnesotské univerzity, Danielle Li z MIT a Kelly Shue z Yaleovy univerzity analyzovaly pracovní výsledky, kterých v letech 2005 až 2011 dosáhlo 53.000 obchodníků v 214 amerických firmách. Během sledovaného období 1531 obchodních zástupců bylo povýšeno na obchodní vedoucí nebo ředitele. „Výsledkem bylo, že výkon podřízených nově jmenovaného obchodního manažera upadl mnohem více, pokud byl tímto šéfem jmenován někdo, kdo měl skvělé výsledky jako obchodní zástupce,“[ https://www.nber.org/papers/w24343] uvádí zmiňovaná studie.

„Právě takovéto povýšení znamená pro firmu dvojnásobnou ztrátu: získá špatného vedoucího a ztratí skvělého obchoďáka,“ potvrzuje Jozef Papp. Nejproduktivnější zaměstnanec totiž nemusí nutně mít vlastnosti dobrého šéfa nebo vedoucího týmu, velmi často je tomu právě naopak. Zvláště u obchodních profesí však firmy zcela chybně používají příslib povýšení jako motivaci obchodních zástupců.

Již v roce 2000 známý americký ekonom Edward Lazear formuloval dvě vysvětlení Peterova principu: zaměstnanci pracují usilovněji, aby si zasloužili povýšení, a jakmile ho dosáhnou, jejich výkon klesá. Druhé vysvětlení je statistické: snadno spočítáte například obchodní výkonnost prodejce, ale už hůře spočítáte jeho přínos jako šéfa prodejního týmu.

Peterův princip je proto podle Jozefa Pappa především platný, pokud jsou na jednotlivých úrovních organizace potřebné rozdílné schopnosti a znalosti. Takovými obory jsou například věda, konstrukce, výroba nebo podnikání.

Firmy často sahají k internímu povyšování ze dvou praktických důvodů: možnost povýšení a postupu ve firemní hierarchii je účinnou motivací pro zvýšení a udržení výkonu zaměstnanců a jejich dlouhodobou loajalitu a povyšování v rámci organizace významně snižuje náklady, které by firma musela vynaložit na vyhledání kompetentních pracovníků z vnějšku. „Oba důvody mají svá opodstatnění, ale nemohou platit absolutně. Do hry zasahuje více proměnných, zvláště snaha o úsporu nákladů se může velmi rychle prodražit,“ uzavírá Jozef Papp.

(tz)

Slovo ke dni

  • Červ, bez červa, s červem... Dobrou chuť!

    Člověk má v životě ochutnat všechno. Jak se praví v bibli: Vše vyzkoušejte, toho dobrého se přidržte! Jako kluk jsem nikdy nepřistoupil na sázku, že nepřekousnu žížalu. Teď jsem dostal nabídku nového pokrmu z červů. Neodmítl jsem a udělal dobře. Přišel mi sáček od firmy WORM UP plný moučných červíků Pražených a kulinářsky dochucených solí a chili. Myslel jsem si, že jídlo z čeledi bezobratlých bude vypadat jako normální pečivo. Totiž že se surovina usuší, umele a patřičně vytvaruje, pak nechá zapéct jako pizza. Jenže pochoutka si na nic nehraje. Skutečně máte na talíři moučného červa, který se však nehýbe, je do bronzova upražený a při skousnutí chroupe. Navíc skvěle chutná a je plný bílkovin. Ne že bych larvy vyměnil za vepřový řízek, hovězí svíčkovou, nebo grilované kuře, ale jako mňamku k televiznímu seriálu, proč ne?

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Září 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

První zkušenosti s novelou zákona o ochranných známkách 19. září 2019

Novela zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách, vstoupila v účinnost 1. ledna 2019. Hlavním důvodem změny zákona byla nutnost přenést do národní právní úpravy ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2436, kterou se sbližují právní předpisy členských států o ochranných známkách (dále jen „směrnice“).

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE