INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
logo_HKCR_CZ_colorMalé a střední firmy v Česku hodnotí svou ekonomickou situaci v posledním půlroce nejlépe za poslední tři roky, zlepšování hodnocení jejich ekonomické situace se však pomalu zastavuje. Tuzemské malé a střední podniky jsou rovněž o něco optimističtější než v únoru co se týká budoucnosti. Plánují však snižování počtu zaměstnanců a předpokládají pokles objemu investic.

To jsou hlavní závěry průzkumu "Barometr malých a středních podniků", který Hospodářská komora České republiky za Česko dvakrát ročně realizuje pro Evropské sdružení malých a středních podniků a řemeslníků (UEAPME). V rámci letošního zářijového průzkumu odpovědělo 346 firem, které spadají do kategorie malých a středních podniků (SME), tj. mají méně než 250 zaměstnanců.

„Z výsledků průzkumu je zřejmé, že české malé a střední firmy jsou stále více opatrnější. V uplynulém roce se jim velmi slušně dařilo, ale nyní má mnoho z nich v kontextu s krizí eurozóny, předlužením některých států, hrozícími problémy bank a nárůstem cen komodit na světových tvrzích stále větší – a oprávněné - obavy z budoucna. Dokládá to také pokles podnikových investic a plánované propouštění zaměstnanců. Malé a střední podniky by měly být páteří české ekonomiky, a proto si zaslouží všestrannou podporu jak ze strany vlády, tak Hospodářské komory ČR," komentoval výsledky průzkumu prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.

Podle zatím posledního průzkumu ze září 2011 celkem 36,7 % firem uvedlo, že jejich celková ekonomická situace byla v prvním pololetí roku 2011 příznivější, než byla v předchozím období. Při průzkumu letos v únoru, kdy podniky srovnávaly svou situaci za druhé pololetí roku 2010 s předchozím obdobím, nahlásilo pozitivní změnu 35,3 % podniků.

Naproti tomu negativně se o vývoji své ekonomické situace v průzkumu vyjádřilo 28 % společností, což je o něco lepší výsledek než při průzkumu realizovaném v únoru 2011 (negativně se tehdy vyjádřilo 30,4 % podniků). V září 2010 jich bylo 32,7 % a v září 2009 dokonce 56,3 %. Naopak v září 2008, kdy krize začala teprve klepat na vrata globální ekonomiky, se o svém ekonomickém vývoji negativně vyjádřilo jen 9,1 % podniků

Počet firem s optimistickou prognózou kolísá

Počet firem, které odpověděly pozitivně na otázku, jaký očekávají celkový vývoj ve druhém pololetí roku 2011, se od letošního února zvýšil z 28,4 % na nynějších 30,6 %. Tento výsledek je ovšem znatelně nižší, než byl podíl optimistických firem v září loňského roku (tehdy 35,9 %).

Počet společností, které očekávají zhoršení své celkové situace, se oproti únoru 2011 mírně snížil z 25,1 % na 24,3 %. V loňském únoru pak na otázku ohledně očekávaného ekonomického vývoje odpovědělo negativně 32,5 %.

Další otázky směřující na respondenty se v únorovém Barometru kromě celkové ekonomické situace týkaly také dílčích hospodářských ukazatelů.

Růst obratu v prvním pololetí 2011 hlásí 35 % firem, pokles pak 32,7 % podniků. Pozitivní vývoj v příštím období z hlediska svého obratu prognózuje 35,3 % firem, propad ukazatele očekává 22,3 % podniků.

Celkem 37,9 % firem registrovalo v posledním období nárůst zakázek a objednávek, 31,8 % firem evidovalo jejich snížení. Nárůst zakázek a objednávek pak pro druhé pololetí roku 2011 prognózuje 34,1 % respondentů, pokles naopak 26,6 % firem.

Zvýšení počtu zaměstnanců uvedlo 18,8 % a snížení 22,8 % podnikatelů. Optimistický výhled ohledně tohoto ukazatele pro příští období má 16,8 % společností, 18,8 % podniků naopak plánuje propouštění svých zaměstnanců.

Vyšší objem investic v prvním pololetí 2011 zmínilo 23,7 % firem, naopak snížení investiční aktivity 32,7 % firem. Nárůst investic v příštím období predikuje 23,1 % podniků, pokles naopak 31,5 % firem.

Co se týče souhrnných výsledků za evropské podniky, vykazuje podnikatelská nálada po čtyřech obdobích růstu mírný pokles. Podíl podniků, které očekávají kladný nebo neutrální vývoj, poklesl oproti minulému období o nepatrných 1,3 bodu na 70,8 bodů. Podnikatelská nálada v EU se však stále drží mírně nad úrovní 70 bodů, která je obecně považována za hranici pro stabilní podnikatelské prostředí.

V České republice je pak index podnikatelské nálady počítaný metodikou UEAPME na úrovni 73,9 bodu, což představuje mírný nárůst oproti předchozímu období o 1,6 bodu.

V porovnání se souhrnnými výsledky za EU tak ČR vykazuje mírně nadprůměrné výsledky a souvislý rostoucí trend v posledních pěti hodnocených obdobích.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3