INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

lista 1Představitelé zaměstnavatelů – malých soukromých firem v autodopravě sdružených ve Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM)– a zástupců zaměstnanců zastoupených Odborovým svazem dopravy se sešli v rámci projektu Posilování bipartitního dialogu v odvětvích na již XIII. Workshopu, jehož témata byla tentokrát více než živá.

Týkala se odpovědnosti za náklad a právního postavení řidiče a zaměstnavatele ve vztahu k přepravovanému nákladu a některých dalších v dopravě často přetřásaných otázek, jako problematiky pracovní doby řidičů z pohledu jejího plánování.

Jak se ukázalo, kolem zmíněných témat je pěkně živo. Většina účastníků dialogu poukazovala na řadu příkladů z praxe, kdy jsou za problémy s nákladem většinou postihováni řidiči a posléze jejich firmy, aniž by se brala v úvahu důležitá fakta. Třeba, že když řidič nemůže být nakládce přítomen, protože mu to není umožněno, a neví často ani co veze, jak je zajištěn proti posunutí a podobně, je jeho přímé zavinění sporné. Hovořilo se i o tom, že zvláště při přepravě sypkého materiálu dochází během jízdy k jeho posunu a změnám v zatížení náprav, o problémech s vážením nakládaného vytěženého dřeva a dalších. A kdo tedy odpovídá za náklad?

SacmAž dosud to byl řidič při nakládce, od nakládky do vyložení, a spolu s ním firma. Avšak řidič během své šňůry napříč Evropou připojí zaplombovaný kontejner a odveze do jiné země, odtud pokračuje s jiným a než se vrátí do domovské firmy, změní náklad třeba šestkrát, přičemž nakládku nikdy neviděl a spoléhá na cizí odpovědnost a zapečetění. Přesto i tak dochází občas k problémům z hlediska krádeží či poškození zboží, a jak hovoří příklady z praxe, samotný fakt doložení cizí nakládky v přepravních dokladech nemusí být pro řidiče vždy dostačujícím argumentem při řešení takové události a vymáhání škody. Nově proto po řadě připomínek ze zákona za náklad odpovídá ten, kdo naložil a zajišťuje, tedy odesilatel, a posléze řidič a dopravce. Ovšem kolem nákladu a odpovědnosti za něj je, jak se ukazuje, tolik záludností, problémů a nebezpečí, že by to samo vydalo na celodenní odbornou konferenci. Když ještě domyslíme, že některé autodopravy zaměstnávají málo zkušené, dokonale nepoučené a neproškolené řidiče, je nasnadě velká snaha SAČM o prosazení moderních forem proškolování  řidičů, například s využitím počítačů, když šoféři denně jezdí a na vysedávání po školeních nemají čas...

IMG 6091

na jedné straně diskutovali na Workshopu zástupci zaměstnanců v dopravě...

Neméně diskutovaným tématem byla otázka pracovní doby řidičů. Tu sice řeší Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 a další vyhlášky i Zákoník práce, ale v praxi je její dodržování obtížné. Fond pracovní doby u řidičů, zvláště u mezinárodní kamionové dopravy, v podstatě nelze řádně naplánovat. Proto se v rámci bipartitního dialogu podařilo po projednání s ministerstvem práce a sociálních věcí dohodnout na vytvoření pracovní skupiny, která se tím bude zabývat. Zvažovala se i možnost zavedení tzv. letmé pracovní doby, která se využívá u Českých drah. Ovšem tato varianta se v podmínkách řidičů v autodopravě ukázala jako nereálná.

Příští Workshop, který se uskuteční v závěru května, bude poslední a celý projekt BIDI pak završí 7. června závěrečná konference.  Vznikne také brožura se stručným shrnutím problematiky projednávané v rámci bipartitního dialogu doplněná o informace o pracovním režimu řidičů pro využití u malých soukromých autodopravců. Zbývá také dodat, že v průběhu Workshopů se jejich účastníci vyjadřovali rovněž k výsledkům studie o dopravě, kterou zpracoval Doc. Ing. Peltrám.

IMG 6092

...a jejich protějšky byli zástupci zaměstnavatelů – Sdružení autodopravců Čech a Moravy

Tím však končí jeden projekt a nový ‒ s názvem BIDI 2 ‒ již brzy odstartuje. Také on se uskuteční v rámci Operačního programu lidské zdroje a zaměstnanost a pod patronací Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR.

Jiří Novotný

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3