INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
rb_1122644"Ziskovost světového automobilového dodavatelského průmyslu dosáhla v roce 2010 rekordní výše – a to pouze jeden rok po rekordně nízkých číslech v roce 2009", řekl Felix Mogge, Principal z kompetenčního centra Automotive společnosti Roland Berger Strategy Consultants.

"Také region střední a východní Evropy na tomto rychlém ozdravení z globální krize vydělal. Lze tak očekávat, že také po roce 2011 zůstane tento region mezi rostoucími regiony, ale už neobnoví svou pozici tahouna globálního růstu," dodává Roland Zsilinszky, Principal pražské kanceláře Roland Berger.

Celosvětová průměrná EBIT marže vzrostla z pouhých 1,6 % v roce 2009 na 6,2 % o rok později. "Hnací silou tohoto pozitivního vývoje bylo velmi rychlé uzdravení globálního produkce automobilů, především v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích", dodal Dr. Eric Fellhauer, Managing Director společnosti Lazard. V rychlé obnově průmyslu však hrálo významnou roli i komplexní snižování nákladů u dodavatelů, které probíhalo v návaznosti na krizi v roce 2009.

Evropští, čínští a korejští dodavatelé hrají prim

Ziskovost se v rámci regionu podstatně liší. Dodavatelé sídlící v Evropě svou EBIT marží ve výši téměř 7 % jednoznačně převýšili své konkurenty z Japonska a Severní Ameriky. Vedoucí postavení si však zachovali korejští a čínští dodavatelé, jejichž marže se pohybuje v dvouciferných hodnotách.

Výrazné rozdíly je možno pozorovat i v jednotlivých sektorech. Dodavatelé specializující se na podvozkové součásti vedou s EBIT marží dosahující takřka 8 %, následováni dodavateli exteriéru, hnacího ústrojí a pneumatik. Naopak na druhé straně žebříčku leží dodavatelé interiérových a elektrických/komunikačních součástí, jejich marže se pohybuje okolo pouhých 5 %. Krize také ještě zvětšila rozdíly mezi zdravými, výkonnými dodavateli a těmi hůře postavenými. V roce 2010 dosáhlo nejlepších 25 % dodavatelů více než pětkrát vyšší ziskovosti než nejhorších 25 %.

Současná silná, exportně orientovaná poptávka v prémiovém segmentu, z které těží především německý průmysl, však není relevantní pro oblast střední a východní Evropy. "Tento region má však výhodné postavení především ve střednědobém trendu down-sizingu, který byl ještě posílen nedávnou krizí," dodává Roland Zsilinszky.

Výhled: stabilní obchodní prostředí, ale lehce snížená ziskovost

Předpovědi obratů světových dodavatelů pro rok 2011 jsou relativně stabilní. Ziskovost dodavatelů se nicméně sníží především z těchto důvodů: snížení růstu automobilového trhu v Číně od počátku roku 2011, stagnace prodejů na západních trzích způsobená nejistotou na finančních trzích a vyšší ceny surovin v porovnání s minulými dvěma lety. Dalším důvodem je mnohem vyšší tlak na cenu dodávek od výrobců automobilů. "V roce 2008 a 2009 OEM výrobci netlačili do takové míry na snižování dodavatelských cen, protože objem dodávek byl mnohem nižší. A také proto, že chtěli do jisté míry ochránit svou dodavatelskou síť", říká Roland Zsilinszky. "Ale od poloviny roku 2010 opět pozorujeme extrémně vysoký tlak na cenu dodávek."

Dodavatelé potřebují více inovací

Kromě udržení ziskovosti na vysoké úrovni a zajištění schopnosti reálných globálních dodávek je potřeba, aby se v budoucnu dodavatelé zaměřili na vyšší míru inovace svých produktů. Pouze dodavatelé, kteří se dokážou diferencovat od konkurence skrze vynikající produkty, budou schopni dlouhodobě dosahovat EBIT marží na úrovni 6 % a vyšších. Většina zbylých dodavatelů budou dále tlačeni do sekce trhu, ve kterém jejich ziskovost nepřekročí 3% úroveň. "Celosvětový trend vyšší míry inovace znamená pro oblast střední a východní Evropy ve výsledku to, že společnosti budou muset čelit větším výzvám především v oblasti dostupnosti specialistů a technických pracovníků, např. v oblasti hnacího ústrojí", dodává Zsilinszky. "Toto prostředí přináší také nové příležitosti pro dodavatele spojené se zákaznickými trendy – elektromobilita, vždy online, vždy připojen."

• Marže dodavatelů v automobilovém průmyslu rostly v roce 2010 na více než 6 %

• Čínští, korejští a evropští dodavatelé dosahují nejvyšší ziskovosti

• Podvozek, hnací ústrojí a exteriér jsou oblasti s nejvyšší ziskovostí

• Snížení růstu prodejů v Číně, stagnace prodejů na rozvinutých trzích a vyšší ceny surovin negativně ovlivní budoucí vývoj

• Dodavatelé potřebují silnější důraz na inovativní řešení

Společnost Roland Berger Strategy Consultants byla založena v roce 1967 a je jednou z předních firem v oblasti strategického poradenství. Prostřednictvím 43 kanceláří ve 31 zemích společnost úspěšně působí na všech hlavních mezinárodních trzích. Poradenská společnost funguje jako nezávislé partnerství vlastněné výhradně jejími cca 200 partnery.

Lazard patří mezi přední společnosti v oblasti světového finančního poradenství a asset managementu. Působí ve 40 městech 26 států v Severní Americe, Evropě, Asii, Austrálie, Střední a Jižní Americe. Počátky společnosti sahají až do roku 1848 a zaměřuje se na poradenství o oblastech M&A, strategie, restrukturalizace a kapitálové struktury, získávání kapitálu, korporátních financí a asset managementu. Její služby využívají korporace, společnosti, instituce, vlády i jednotlivci. Pro více informací, navštivte www.lazard.com.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3