INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem
Počty těch, kteří se snaží neoprávněně vydělat na pojistných událostech, jsou stále obrovské. Allianz pojišťovna za letošní první čtvrtletí zachránila bezmála 38 milionů korun, což je téměř 40 % z částky za celý loňský rok. Detektivové Allianz pojišťovny prověřili skoro 400 případů podvodných pojistných událostí, což je oproti stejnému období loňského roku výrazný, 1,4násobný nárůst.

„Nejvíce podvodů odhalili naši vyšetřovatelé již tradičně v souvislosti s havarijním pojištěním a povinným ručením, zhruba 300 případů za více než 10 milionů korun," vypočítal vedoucí oddělení auditu a kontroly Allianz pojišťovny Maya Mašková. „Přestože podvody z autopojištění jsou nejčetnější, nebyla to zdaleka nejvyšší odhalená částka. V majetkovém a odpovědnostním pojištění se fingované škody vyšplhaly téměř na 24 milionů korun," dodala Mašková. „Více než 4 miliony korun pak padly na vrub životního a cestovního pojištění."

A jaké příběhy si tentokrát klienti připravili? Tak například jeden severomoravský podnikatel nahlásil vloupání do skladu, z něhož mělo být odcizeno 1900 metrů čtverečních plovoucí podlahy v hodnotě zhruba 1,5 milionu korun. Již první šetření detektivů odhalil mírně řečeno podezřelý způsob vniknutí pachatele, respektive způsob zabezpečení objektu v době vloupání. Z fotografií pořízených policií totiž zjistili, že ve zdivu byl nad zemí probourán otvor, kterým pak byly desky plovoucí podlahy vyneseny. Majitel o tomto „vstupu" prokazatelně věděl déle než dva týdny před krádeží, a přesto jej nenechal zazdít. Příchod a odchod pachatele nebo pachatelů se díky tomu odehrál bez násilného překonání překážek. Podezřelým byl i způsob přemístění zhruba 900 těžkých balíků tímto otvorem a absence otisků pneumatik nákladního vozu, který by minimálně jeden byl k jejich odvozu třeba. Škoda byla pro všechny tyto důvody zamítnuta a podnikatel pod tíhou důkazů vůbec neprotestoval.

Výjimkou není ani situace, kdy z klientových informací vyplyne, že nemluví pravdu a tudíž pojistný podvod na sebe prozradí sám. To se přihodilo i motoristovi z jižních Čech, který hlásil rozbité čelní sklo u svého osobního automobilu. Na dotaz, kdy se pojistná událost přihodila, napoprvé řekl, že je to již déle a datum si nepamatuje, ale že pojištění měl tehdy teprve krátce a platil by vyšší spoluúčast než teď. Zkušená operátorka zachovala klid, upozornila klienta, že telefonáty jsou monitorovány a zcela rutinně se dál ptala - na registrační značku vozu, bydliště klienta, na to, zda chce doporučit nejbližší smluvní servis, atd. A pak opakovaně položila otázku na konkrétní datum události, na níž klient zareagoval prokazatelně - „Konkrétní datum?, řekněme před třemi týdny." Lhát se nemá - jeho škoda vyplacena nebyla. Znalí operátoři Allianz pojišťovny se v případě hlášení, které vykazuje podezřelé znaky, dokáží dotazovat velmi cíleně a mnoho pokusů o podvod tak odhalí hned v zárodku.

Poprvé se likvidátoři setkali i s případem, kdy rodiče chtěli vydělat na nemoci svého dítěte. Den před plánovanou operací a hlavně již po stanovení diagnózy jeho onemocnění uzavřeli pro svého potomka pojištění závažných onemocnění. Samozřejmě díky lékařské zprávě se tato termínová disproporce ihned odhalila a vzápětí i prokázala. Je jasné, že vážná nemoc dítěte je pro rodiče vždy traumatizující záležitostí, ale takové řešení za zápis v rejstříku trestů určitě nestojí. Pojistný podvod je totiž trestným činem a hrozí za něj odnětí svobody, v nejhorším případě dokonce až na 10 let.

A jak vypadala situace v prvním čtvrtletí letošního roku ve srovnání s celým rokem 2010 v jednotlivých krajích České republiky?

Pojistné podvody 1.Q 2011/ celý rok 2010

Kraj odhalené v mil. Kč odhalené případy

Praha 3,9 / 12 93 / 245

Středočeský 9,4 / 6,7 105 / 196

Moravskoslezský 2,1 / 15,5 23 / 91

Ústecký 3,6 / 5,7 27 / 64

Královéhradecký 1,3 / 6,7 9 / 31

Jihočeský 1,7 / 5,5 12 / 34

Plzeňský 1,6 / 4,2 9 / 30

Liberecký 1,8 / 4,2 11 / 49

Karlovarský 1,3 / 3,8 13 / 22

Jihomoravský 3,3 / 4,1 21 / 71

Olomoucký 1,6 / 3,8 11 / 39

Pardubický 2,8 / 3,4 8 / 37

Vysočina 1,4 / 3,5 5 / 32

Zlínský 1,8 / 3,2 11 / 25

(tz)

Slovo ke dni

  • Zima za námi, plynu je dost

    Před začátkem zimní topné sezóny si podniky ani drobní spotřebitelé nebyli jisti, jak vystačí se zásobami paliv. Teď už to máme za sebou a ministerstvo průmyslu a obchodu s úlevou konstatuje, že jsme obstáli na výbornou. I když zásobování, zvláště plynu z tradičních zdrojů, bylo přerušeno, nic dramatického se nestalo. Není pochyb o tom, že hlavní roli sehrál odpovědný přístup velkých i malých odběratelů, kteří vystačili s tím, co bylo k dispozici. Vcelku logicky tomu napomohly i výrazně vyšší ceny energií a také technologie efektivněji využívající každou kilowatthodinu. Nicméně šetrné nakládání se zdroji musí pokračovat během celého roku, protože levně už nikdo nenakoupí a nadbytek zdrojů zřejmě už navždy patří minulosti. Potvrdilo se tak staré české přísloví, že nouze naučila Dalibora housti. Ku prospěchu nás všech.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2023

INZERCE

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

karabec 4

O společensky užitečné činnosti v oblasti ochrany duševního vlastnictví 6. prosinec 2022

Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3