INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

P1050259Českým vývozcům se daří, díky současné ekonomické a geopolitické situaci ve světě se ale musí poohlížet po nových

trzích. Na jaké z nich má smysl se zaměřit, jak je na tom Rusko a proč se nebát expandovat ani na netradiční trhy? Ptali jsme se Jiřího Flégla, ředitele společnosti UniCredit Factoring a manažera strukturovaného obchodního a exportního financování UniCredit Bank.

České firmy mají ve světě dobré jméno, přesto exportujeme zejména do Evropy. Na které jiné trhy se mohou naši podnikatelé víc zaměřit?

Nejméně rizika samozřejmě představují nám blízké trhy. Slovensko, Německo nebo Rakousko nabízí podobné právní a podnikatelské prostředí, dostupné financování a stabilní a vyspělý systém. Proto jsou to naši tradiční exportní partneři. Známe trh, známe podmínky, máme je lidově řečeno „za rohem“. V Evropě však vládne vysoká konkurence. Odlišit se dá výjimečným produktem, vysokou kvalitou nebo velmi nízkou cenou. Čeští exportéři se proto pomalu začínají dívat dál. Neomezují se na jeden region, ale hledí na všechny světové strany.

            Latinská Amerika nabízí kromě exportních příležitostí i potenciál pro vzájemné investice. Tamní státy čeká stabilizace a modernizace hospodářství spojená s ohromným rozmachem především energetiky a důlního průmyslu společně s technologiemi životního prostředí. Ekonomický rozvoj bude klást velké požadavky na infrastrukturu. Byla by ale chyba zapomínat na jihovýchod Asie nebo Afriku.

Nejsou to pro domácí firmy příliš riskantní regiony?

České investice na tyto trhy již dnes směřují ve velkém. Po nových produktech je v méně rozvinutých zemí Afriky a Asie velký hlad, přítomnost zahraničních investic naopak nízká. Potenciál pro české investory leží například v pivovarnictví, zdravotnictví, metalurgii a opět infrastruktuře. Silná banka za zády představuje vždy velkou výhodu. Do kontraktu kromě financí přineseme také své jméno, know-how a kontakty na partnerské banky a instituce po celém světě. A nejde jen o zahraniční partnery, exportérům dokážeme pomoci se získáním podpory státní pojišťovny EGAP. Ta může ošetřit i běžně nepojistitelná rizika.

Říkáte, že na tyto trhy exportujeme již dnes. Máte konkrétní příklady, o kterých lze mluvit?

Samozřejmě, v exportním financování patří UniCredit Bank mezi nejaktivnější banky v zemi. Například v Etiopii jsme pomohli úspěšně financovat půlmiliardovou investici do stavby pivovaru, v Egyptě český investor s naší podporou a kombinací různých bankovních produktů dodal služby a technologie v podobné výši. Asie nezaostává, projekty v objemu zhruba 1,5 miliardy korun jsme financovali v Ázerbájdžánu či Laosu. V případě investice v Laosu šlo navíc o vůbec první projekt do této země podpořený pojišťovnou EGAP, navíc financovaný levnými zahraničními zdroji s využitím produktů, které v České republice nejsou běžně dostupné. Výjimečnost tohoto případu vyústila v opakovanou transakci v podobné výši s těmi samými účastníky, která je časovaná na polovinu října tohoto roku.

Nemůžeme ale vynechat Rusko. Je to na nějakou dobu mrtvý trh, nebo se stále vyplatí dívat i sem?

S Ruskem je situace komplikovaná. Vzájemný obchod od roku 2012 neustále klesá, od loňského roku pak jeho objem přímo padá. Obrat tohoto trendu na obzoru nevidíme, ruská ekonomika stagnuje kvůli slabému rublu a nízké ceně ropy. Rozhodně ale patří mezi tradiční partnery českých firem, a proto nedává smysl jej teď ve velkém opouštět.

            Díky přítomnosti skupiny UniCredit a spolupráci s ruskou sesterskou bankou tak do Ruska jako jedni z mála stále poskytujeme exportní financování, zejména ve strojírenství, metalurgii a chemickém průmyslu. Jen v prvním pololetí šlo o projekty v řádu miliard korun, další čekají na dokončení smluvní dokumentace. Z českých bank jsme v Rusku dnes pravděpodobně nejaktivnější.

Letos jste se stal ředitelem společnosti UniCredit Factoring. Jde takový úkol skloubit s působením na vaší současné pozici?

Inkasování a zajišťování krátkodobých pohledávek je významnou součástí exportního financování. Díky síle skupiny UniCredit dokážeme nabídnout vždy nejvhodnější formu financování při zajištění myslitelných rizik, což kromě bankovních služeb zahrnuje například i leasingové služby nebo právě faktoring. Věřím, že na nové pozici budu moci synergie mezi jednotlivými součástmi skupiny UniCredit využít ještě silněji. Právě schopnost poskytnout komplexní řešení nás řadí mezi naprostou špičku, což dokazuje i loňské prvenství v žebříčku exportního financování prestižního časopisu EuroMoney.    

(red)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3