INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Adam LečiščinAdam LečšišinSvět se letos rychle mění. Výhledy eko­nomického a společenského vývoje na rok 2020, na něž jsme se připravovali před několika měsíci, už neplatí. Co je jinak a jak obstát v nové situaci, o tom s námi hovořil Adam Leščišin, Danubia Region Technology Advisory Lead, Accenture.

Proč budou změny ve společnosti tak zásadní a trvalé?

Aktualizovaná Accenture Technology Vision ukazuje, jak se mění hodnoty lidí a modely digitálních technologií, které se stále méně potkávají. Tato nerovnováha – když se hodnoty firem míjejí s hodnotami lidí – představuje „technologický střet“. Covid-19 tento problém nezastínil, naopak jej prohloubil. V současné době není ještě zřejmý úplný rozsah dopadu covidu-19 na naše životy, globální ekonomiku i jednotlivé podniky. Ale už se stal mimořádným katalyzátorem změn. Otázka na firmy zní: jak rychle dokážete jednat? S ohledem na tuto novou realitu Accenture reviduje trendy pro rok 2020 a zkoumá, jak ovlivní lidi a podnikání ve světě po covidu.

Jak se tedy proměnil vztah člověka a technologií podle vaší nové vize?

Firmy budou potřebovat jiný model personalizace, kde je zákazník opravdu v centru dění. Covid-19 změnil roli a význam digitálních zkušeností v životě lidí a firmy budou potřebovat agilnější strategie zapojení, pokud chtějí prosperovat. Lidé se mění a v krátkodobém horizontu by měly podniky aktualizovat své personalizační strategie, aby udržely krok. Potřebují rychle oživit chápání potřeb a přání jednotlivých zákazníků a opustit zažité stereotypy. Ti, kteří dají lidem možnost, aby řídili své digitální zážitky, budou první, kdo pochopí jejich nové potřeby a přání. Roste poptávka po skutečně sdílených digitálních zkušenostech a digitálních komunitách. Firmy již začínají budovat personalizované, interaktivní a sdílené virtuální komunity, které mají předpoklady dlouhodobě prosperovat.

Dotkla se opatření související s koronavirem také umělé inteligence, její role a uplatnění?

Nyní by umělá inteligence měla být ještě vyšší prioritou a měla by podpořit schopnosti lidské pracovní síly. Krátkodobé využití je jasné: pracovní síly zoufale potřebují posílení. Spolupráce člověk a umělá inteligence již hraje roli například v závodě o nalezení vakcíny proti covidu-19. Mimo lékařskou oblast pandemie přináší nová omezení a výzvy, které systémy AI mohou pomoci překonat, a zbudovat tak podstatně pružnější firemní strukturu. Dlouhodobě nám covid-19 umožní vidět spolupráci mezi lidmi a umělou inteligencí v lepším světle, a zmírnit tak obavy lidí z technologií. Globální studie společnosti Accenture z roku 2019 zaměřená na umělou inteligenci zjistila, že jednou z největších překážek v rozšiřování technologií je jejich nedostatečné přijetí zaměstnanci. Pokud se firmám podaří vysvětlit jim výhody, které spolupráce s AI přinese, otevře to nové možnosti budoucího rozvoje firmy i pracovní síly.

A co roboti? I jim se otevřel další prostor?

Žádný trend nebyl v poslední době tak výrazný, jako roboti kolem nás. S tím, jak se sociální distancování stává novou normou, se roboti přesunují do nových a nekontrolovaných prostředí v mnoha odvětvích. Důvod je jasný – hledají se nová, bezkontaktní řešení. V krátkodobém horizontu přebírali roboti během pandemie nové úkoly a role. Připojili se k našim pracovníkům v první linii a pomáhají v boji proti viru. Firmám pak pomáhají k vyšším obratům a současně demonstrují nové možnosti použití. Pandemie tedy ukazuje roboty v nejlepším světle, a na to se nezapomíná. Z dlouhodobého hlediska bude robotický ekosystém rychlejší. Pandemie posiluje roli robotiky a automatizace. Vzpomeňte si, jak 4G sítě rostly v souladu s rostoucí popularitou chytrých telefonů. Roboti, zařízení IoT a 5G na tom budou podobně.

Používáte termín „Dilema chytrých věcí“. Můžete ho blíže osvětlit?

Dilema chytrých věcí ukazuje, jakým problémům musí firmy čelit, když se chytré produkty neustále mění. Teď ale covid-19 zvyšuje potřebu těchto inteligentních a aktualizovatelných produktů, které mají velký potenciál, a to i pro veřejné zdraví. V krátkodobém horizontu se chytrá zařízení stávají nástroji v boji proti covid-19. Chytrá zařízení mohou pomoci identifikovat příznaky, sledovat pacienta a dodávat cenné údaje o zdraví, které mohou pomoci zachránit životy. Mnoho robotických zařízení bylo rychle aktualizováno nebo znovu použito a pomohlo k bezpečnému distancování ve veřejných prostorách. Tam, kde dříve mohlo zavádění takovýchto zařízení vadit, jsou nyní vítána. Dlouhodobě však musí mít firmy na paměti hrozbu možného budoucího odporu. Mnoho lidí se totiž obává, že by jejich data mohla být v budoucnu zneužita.

A ještě další termín, který potřebuje více přiblížit – „Inovační DNA“...

V Inovační DNA firem lze pozorovat tři různé oblasti inovací: vyspělé digitální technologie, vědecký pokrok a vznikající technologie DARQ (distribuované účetní knihy, umělá inteligence, rozšířená realita a kvantové zpracování). S tím, že firmy se budou členit podle způsobu, jakým slučují a kombinují zdánlivě oddělené strategie ze všech těchto oblastí. To stále platí, ale covid-19 vychýlil rovnováhu a urychlil posun DARQ technologií.
Nyní procházejí ekosystémy inovačním zátěžovým testem. Covid-19 tlačí firmy, aby spolupracovaly novými způsoby a vytvářely inovace v rámci celého ekosystému. Města například spolupracují s hotely s cílem ubytovat obyvatele bez domova a zastavit šíření viru v přeplněných útulcích. Pandemie nutí podniky zvážit a otestovat mnoho nových partnerství a možností. Partnerství, produkty a služby, které dnes podniky vytvářejí, mají potenciál definovat podnikání a technologie pro nadcházející roky.
Pravidla týkající se inovací už nebudou v dlouhodobém měřítku nikdy stejná. Svět se mění rychleji, než kdokoli očekával, a podniky musí být flexibilnější než kdy jindy. Mnoho lídrů propojuje nové inovační strategie a vytváří nová partnerství, aby jim pomohla rychle k úspěchu.

Můžete tedy shrnout, jakými trendy se bude dnešek ubírat?

Covid-19 učinil trendy technologických vizí relevantnějšími a naléhavějšími než dříve. Aby organizace dokázaly čelit těmto výzvám, budou se muset inovovat a znovu definovat. Lidé jsou více než kdy jindy závislí na technologiích. Na tom, jak rychle a odpovědně je podniky zavádějí, záleží více než kdy jindy. Žijeme v nebývalém čase a míříme do rychle se měnící budoucnosti. Technologické trendy tak mohou pomoci nastavit kurz.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3