V prvním pololetí letošního roku v České republice zahájilo činnost 42 325 fyzických osob podnikatelů (FOP) a 46 366 jich svou činnost ukončilo. Ačkoliv je počet nových podnikatelů letos nejvyšší od roku 2011, počet těch, co podnikání ukončili, jej převyšuje.
Desítky tisíc tuzemských firem se každoročně musí podrobit kontrole účetní závěrky. Jejich počet ale může brzy klesnout. Spodní hranice ročního čistého obratu, která v současnosti činí 80 milionů korun, by se měla podle Komory auditorů České republiky zvýšit zhruba na trojnásobek.
Od 1. července vstoupily v platnost nové změny týkající se dohody o provedení práce (DPP) a dohody o pracovní činnosti (DPČ). Mimo zvýšení minimální mzdy a rozšíření práv zaměstnanců pracujících na základě DPP a DPČ, například v oblasti dovolené a zaměstnaneckých výhod, přináší významnou změnu v podobě povinnosti zaměstnavatele oznámit každý měsíc DPP na ČSSZ. Tato povinnost bude mít na administrativu firem výrazný dopad.
Česká republika dlouhodobě patří k zemím regionu střední a východní Evropy s nejhorší morálkou publikování účetních závěrek podnikatelských subjektů. Zatímco sousední Slovensko či některé balkánské země se pohybují na hranici 80-90 %, v České republice jde dlouhodobě pouze o 35-50 % aktivních firem.
Paradox: přestože bioekonomika EU vytváří většinu pracovních míst (více než 50 %)1, podíl primárního sektoru na celkovém obratu zůstává nízký, stejně jako jeho podíl na hospodářských příjmech. Zdá se, že příčinou tohoto problému je nedostatek know-how a kompetencí na straně prvovýrobců v oblasti nakládání se zbytky biomasy a zpracování vzniklých vedlejších produktů.
Česká asociace interim managementu, která sdružuje mj. krizové manažery, upozorňuje na to, že není vhodné ani obvyklé, aby krizový manažer v takovéto urgentní situaci, jaká nastala na pražském letišti, nastoupil do firmy až za měsíc.
Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...
Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.
Pokračování ...