INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

1 4 cbaDlouholeté know-how, širší nabídka lokálních výrobců i výrazná modernizace vlastních provozoven. To jsou jedny z hlavních důvodů, proč vstup zahraničních řetězců do segmentu malých prodejen příliš neovlivní tuzemské obchodníky s potravinami.

V otevírání poboček nadnárodních řetězců v menších obcích naopak vidí výhody. Věří, že se díky tomuto jevu začnou ještě více smazávat rozdíly mezi takzvaným moderním a tradičním trhem.

Řada zahraničních řetězců v posledních měsících oznámila, že plánuje v Česku zavádět koncepty menších prodejen. Některé pak již tyto provozovny otevřely. Pro české prodejce a obchodní sítě to na první pohled znamená zesílení konkurence nadnárodních obchodních korporací, které se v některých případech mohou dotknout i lokalit mimo velká města. Podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka však tento záměr zahraničních řetězců nemůže být dlouhodobě úspěšný. „Faktem je, že řetězce malé formáty neumějí. Nemají přizpůsobené zásobování ani sortiment. Ukázalo se to už před téměř deseti lety, kdy jedna britská obchodní síť koupila v Česku více než padesát prodejen malého formátu. Už tehdy jsme říkali, že je to nesmysl a výsledek nám dal za pravdu. Dnes jich zbylo sotva deset,“ uvedl příklad Mazák.

Podle něj je největším limitem menších provozoven zahraničních řetězců jejich fixace na mateřskou společnost. Většina zboží se totiž odvíjí od centrální nabídky všech prodejen, v menších obcích může být navíc kvůli horšímu zásobování o některé položky okleštěná. „České prodejny naopak jednoznačně těží z úzké spolupráce s lokálními výrobci potravin. V odlišných regionech tak máme nasmlouvaných sedm různých pekařů a zákazníkovi garantujeme, že bude mít pečivo vždy čerstvé. O obrovském výběru nemluvě. Naproti tomu zahraniční řetězce se musí podřizovat přání centrály a unifikovat nabídku, u zmíněného pečiva tak kvůli tomu často využívají polotovary,“ doplnil Mazák.

Modernizace českých prodejen

České obchodní sítě se v mnoha případech snaží těm zahraničním konkurovat celkovou modernizací. Vylepšují proto celkový vizuál prodejny z venkovní strany i uvnitř, doplňují moderní chladící či mrazící boxy, rekonstruují osvětlení nebo přeskládávají sortiment podle posledních trendů. CBA takto remodeluje okolo dvaceti prodejen ročně. Kromě atraktivnějšího vizuálu provozovnám tyto změny pomáhají i ekonomicky, součástí remodelingu je totiž i optimalizace nákladů. I díky úspornějším spotřebičům se tak prodejna ve finále může překlopit do černých čísel.

Vstup zahraničních řetězců do segmentu maloformátových prodejen v menších městech či obcích řada odborníků chápe jako souboj takzvaného moderního a tradičního trhu. Podle předsedy Družstva CBA je však dělení trhu na tyto dva segmenty zastaralé. Prodejny jsou totiž zpravidla tradiční pouze svým umístěním, nikoliv pojetím. Pokud totiž nabízí moderní remodelované prostředí, připojení pokladního systému na centrální software nebo terminály pro platby kartou, fungují podle Mazáka v řadě případů lépe a rychleji než moderní trh. „Takových prodejen máme v naší síti sto, není tedy důvod nás paušálně zahrnovat do tradičního trhu. Zastiňujeme naopak zahraniční řetězce, protože kromě moderního vybavení nabízíme výrazně příznivější trvalé ceny,“ řekl.

Výhoda ve sjednocení trhu

CBA proto vidí na záměru zahraničních řetězců provozovat malé prodejny také některé výhody. Díky rozšíření tohoto segmentu o nadnárodní hráče se v budoucnu bude ještě více stírat rozdíl právě mezi tradičním a moderním trhem. Zatímco zahraniční řetězce preferují nově malé formáty prodejen, CBA se v posledních letech soustředí na otevírání prodejen s prodejní plochou od 400 do 800 metrů čtverečních, zejména ve větších městech. Pokud se díky tomu začne podle Mazáka mluvit o tuzemském retailu jako o jednotném trhu, bude to mít pozitivní efekt zejména pro české obchodníky. Ti totiž často trpí právě rozdělením na tradiční a moderní trh, a distributoři zboží jim proto nabízí výrazně horší obchodní podmínky.

Rozšíření sítě zahraničních řetězců o maloformátové prodejny nevidí Mazák jako nijak výrazné riziko pro české sítě. Podle něj je pravděpodobné, že nadnárodní korporace budou mít na některých místech částečný prostor na to, aby prodejnu nejen postavili, ale také zprovoznili. Příklady z praxe však podle něj ukazují, že v současnosti může bez problému koexistovat menší prodejna tradičního trhu v bezprostřední blízkosti několika zahraničních řetězců. „Například v na severní Moravě se naše provozovna nachází jen pár desítek metrů od největšího tuzemského diskontu. Obratově je přitom jedna z největších, kterou zásobujeme. Disponuje osmi tisíci položkami a má rekordní prodeje. Už jen proto z menších prodejen nadnárodních řetězců strach nemáme, naopak se může do budoucna ukázat, že tento typ provozoven zvládáme v Česku nejlépe,“ uzavřel Roman Mazák.

(tz)

Slovo ke dni

  • Zima s otazníkem

    Dříve trápilo vlekaře jen počasí. Teď jsou na tom hůř. Musí se navíc vyrovnat s omezeními v souvislosti s nepříznivou epidemickou situací. Zatímco podnikatelé musí plánovat a rozhodovat se s předstihem, totéž i hosté horských chat a milovníci zimních sportů, vláda vydává rozhodnutí ze dne na den a šmahem ruší předešlé sliby. Nikdo teď neví, zda vůbec dovolí lidem odjet do Krkonoš, Orlických hor, na Šumavu, do Jeseníků, Beskyd… a trávit tam společně vánoční svátky. Za takových podmínek, kdy vzniká mnoho neznámých a ubývá jistot, se vlastně ani úspěšně podnikat nedá. Avšak kdo odepíše celou zimní sezonu, odepíše značné investice, ten už se té další nemusí dožít. Co za této složité situace lidem poradit? Mít v rozhodování šťastnou ruku, nepropadat panice a věřit, že na to nejhorší nedojde.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2021

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

karabec 1 kopie

Porušování práv k duševnímu vlastnictví a IP mediace 19. listopad 2021

Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) v roce 2019 zveřejnil na svých webových stránkách studii, kterou provedl ve spolupráci s Evropským patentovým úřadem (EPO), a mimo jiné konstatoval, že vzhledem k vysoké hodnotě práv duševního vlastnictví představuje jejich porušování velmi lukrativní trestnou činnost, která má za následek značné náklady pro vlastníky práv a hospodářství obecně. 

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3