INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

1 4 cbaDlouholeté know-how, širší nabídka lokálních výrobců i výrazná modernizace vlastních provozoven. To jsou jedny z hlavních důvodů, proč vstup zahraničních řetězců do segmentu malých prodejen příliš neovlivní tuzemské obchodníky s potravinami.

V otevírání poboček nadnárodních řetězců v menších obcích naopak vidí výhody. Věří, že se díky tomuto jevu začnou ještě více smazávat rozdíly mezi takzvaným moderním a tradičním trhem.

Řada zahraničních řetězců v posledních měsících oznámila, že plánuje v Česku zavádět koncepty menších prodejen. Některé pak již tyto provozovny otevřely. Pro české prodejce a obchodní sítě to na první pohled znamená zesílení konkurence nadnárodních obchodních korporací, které se v některých případech mohou dotknout i lokalit mimo velká města. Podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka však tento záměr zahraničních řetězců nemůže být dlouhodobě úspěšný. „Faktem je, že řetězce malé formáty neumějí. Nemají přizpůsobené zásobování ani sortiment. Ukázalo se to už před téměř deseti lety, kdy jedna britská obchodní síť koupila v Česku více než padesát prodejen malého formátu. Už tehdy jsme říkali, že je to nesmysl a výsledek nám dal za pravdu. Dnes jich zbylo sotva deset,“ uvedl příklad Mazák.

Podle něj je největším limitem menších provozoven zahraničních řetězců jejich fixace na mateřskou společnost. Většina zboží se totiž odvíjí od centrální nabídky všech prodejen, v menších obcích může být navíc kvůli horšímu zásobování o některé položky okleštěná. „České prodejny naopak jednoznačně těží z úzké spolupráce s lokálními výrobci potravin. V odlišných regionech tak máme nasmlouvaných sedm různých pekařů a zákazníkovi garantujeme, že bude mít pečivo vždy čerstvé. O obrovském výběru nemluvě. Naproti tomu zahraniční řetězce se musí podřizovat přání centrály a unifikovat nabídku, u zmíněného pečiva tak kvůli tomu často využívají polotovary,“ doplnil Mazák.

Modernizace českých prodejen

České obchodní sítě se v mnoha případech snaží těm zahraničním konkurovat celkovou modernizací. Vylepšují proto celkový vizuál prodejny z venkovní strany i uvnitř, doplňují moderní chladící či mrazící boxy, rekonstruují osvětlení nebo přeskládávají sortiment podle posledních trendů. CBA takto remodeluje okolo dvaceti prodejen ročně. Kromě atraktivnějšího vizuálu provozovnám tyto změny pomáhají i ekonomicky, součástí remodelingu je totiž i optimalizace nákladů. I díky úspornějším spotřebičům se tak prodejna ve finále může překlopit do černých čísel.

Vstup zahraničních řetězců do segmentu maloformátových prodejen v menších městech či obcích řada odborníků chápe jako souboj takzvaného moderního a tradičního trhu. Podle předsedy Družstva CBA je však dělení trhu na tyto dva segmenty zastaralé. Prodejny jsou totiž zpravidla tradiční pouze svým umístěním, nikoliv pojetím. Pokud totiž nabízí moderní remodelované prostředí, připojení pokladního systému na centrální software nebo terminály pro platby kartou, fungují podle Mazáka v řadě případů lépe a rychleji než moderní trh. „Takových prodejen máme v naší síti sto, není tedy důvod nás paušálně zahrnovat do tradičního trhu. Zastiňujeme naopak zahraniční řetězce, protože kromě moderního vybavení nabízíme výrazně příznivější trvalé ceny,“ řekl.

Výhoda ve sjednocení trhu

CBA proto vidí na záměru zahraničních řetězců provozovat malé prodejny také některé výhody. Díky rozšíření tohoto segmentu o nadnárodní hráče se v budoucnu bude ještě více stírat rozdíl právě mezi tradičním a moderním trhem. Zatímco zahraniční řetězce preferují nově malé formáty prodejen, CBA se v posledních letech soustředí na otevírání prodejen s prodejní plochou od 400 do 800 metrů čtverečních, zejména ve větších městech. Pokud se díky tomu začne podle Mazáka mluvit o tuzemském retailu jako o jednotném trhu, bude to mít pozitivní efekt zejména pro české obchodníky. Ti totiž často trpí právě rozdělením na tradiční a moderní trh, a distributoři zboží jim proto nabízí výrazně horší obchodní podmínky.

Rozšíření sítě zahraničních řetězců o maloformátové prodejny nevidí Mazák jako nijak výrazné riziko pro české sítě. Podle něj je pravděpodobné, že nadnárodní korporace budou mít na některých místech částečný prostor na to, aby prodejnu nejen postavili, ale také zprovoznili. Příklady z praxe však podle něj ukazují, že v současnosti může bez problému koexistovat menší prodejna tradičního trhu v bezprostřední blízkosti několika zahraničních řetězců. „Například v na severní Moravě se naše provozovna nachází jen pár desítek metrů od největšího tuzemského diskontu. Obratově je přitom jedna z největších, kterou zásobujeme. Disponuje osmi tisíci položkami a má rekordní prodeje. Už jen proto z menších prodejen nadnárodních řetězců strach nemáme, naopak se může do budoucna ukázat, že tento typ provozoven zvládáme v Česku nejlépe,“ uzavřel Roman Mazák.

(tz)

Slovo ke dni

  • Vláda chce znovu znárodňovat

    Mimořádná situace žádá mimořádné činy. Bezprecedentní zdražování základních životních potřeb a růst výrobních nákladů nemůže zůstat bez pozornosti a zásahu vládního kabinetu. Proslýchá se, že se chystá základní energetický tarif, jenž by snížil cenu elektřiny pro odběratele s nízkou spotřebou. K tomu by však stát potřeboval mít na dodavatele elektrického proudu potřebnou páku. Jenže největší z nich, polostátní ČEZ, má soukromé vlastníky, a tak si politici s ním nemohou dělat, co chtějí. Nabízí se tedy řešení na znárodnění společnosti, respektive na její rozdělení – na část v majetku státu a část privátní. Ano, je to řešení, i když přichází se zpožděním a jistě vyjde draho. Bude zřejmě třeba akcionáře vyplatit, a to v době, kdy jsou na burze akcie hodně vysoko. Nabízí se i otázka, zda bylo správné dát ze státních rukou také plynárenskou...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Proč IP mediátor naslouchá stranám 10. květen 2022

V minulém příspěvku jsme se seznámili s první fází mediace, ve které se IP mediátor stranám představí, vysvětlí jim proces IP mediace a roli, kterou v rámci mediace zastává. Současně se také domluví se stranami na základních pravidlech, která budou při mediaci dodržovat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3