INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
03-KovandaMezinárodně známý konceptuální umělec Jiří Kovanda se proslavil svými minimalistickými, subtilnímu kreacemi, které od sedmdesátých let uskutečňuje ve veřejném prostoru. Jeho výstava nyní poutá pozornost veřejnosti v jedné ze samostatných galerií nejprestižnějšího španělského muzea moderního umění Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Výstava v Palacio de Cristal, která byla pro veřejnost otevřena 31. 10. 2012 denně láká tisíce zájemců. Během prvního týdne ji zhlédlo 20 000 návštěvníků. Výstavní prostor Palacio de Cristal je umístěn v nejoblíbějším madridském parku El Retiro. Od začátku listopadu letošního roku mohou návštěvníci spatřit unikání instalaci známého českého umělce Jiřího Kovandy s názvem Dos anillos dorados / Dva zlaté prstýnky. Museo Reina Sofía otevřelo novou výstavu, připravenou ve spolupráci s Českým centrem v Madridu.
S tvorbou jednoho z nejvýznamnějších současných konceptuálních českých umělců se mohou návštěvníci seznámit do února příštího roku. „Je to velký úspěch a svátek současného českého umění", řekla Věra Zátopková, ředitelka Českého centra Madrid. „Palacio de Cristal navštíví měsíčně kolem 70.000 osob, předpokládáme, že celková návštěvnost se přiblíží k hranici 300 000 návštěvníků", dodala.
Kovandova tvorba, v níž převládá konceptuální přístup ke skutečnosti, představuje jeden z nejvýznamnějších přínosů pro českou vizuální kulturu a rovněž výrazně ovlivňuje nastupující generace. Ve svých akcích z let 1975-1978 se zabýval nejjednoduššími možnostmi nonverbální komunikace. Jeho instalace, objektové intervence a od 80. let i malby a kresby parafrázující formální postupy avantgard a často ironicky polemizují s navyklými stereotypy uměleckého světa. Podle Věry Zátopkové se jedná o nejprestižnější autorskou prezentaci současného českého umění za posledních dvacet let. Výstava byla koncipována "na míru" výstavnímu prostoru.

Samotná instalace je tvořena přírodními provázky, které překvapivě propojují prostor a do kterých jsou zakomponovány dva zlaté prstýnky. Návštěvník je zároveň „hledačem pokladu" i divákem konfrontovaným s otázkou skutečných hodnot věcí. Je to reflexe hodnot, netradiční srovnání obyčejného/levného s výjimečným/drahým metaforicky vyjádřeným provázkem versus zlatým prstenem. Vše má stejnou hodnotu, záleží jen na situaci a interpretaci.

„Jiří Kovanda je výraznou osobností současného evropského umění a velkou inspirací, jak může performativní umění odpovědět na aktuální všeobecné otázky, řekl Manuel Borja-Villel, ředitel Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía: „jeho tvorba se postupem času vyvíjí; na počátku používal kostky cukru, aby jimi vyjádřil pomíjivosti času, pro Muzeum Reina Sofía pak vytvořil dílo, kdy nám prostřednictvím hry pomáhá objevit, že obyčejné a levné, a naopak drahé a výjimečné může mít stejnou hodnotu."

Podle ředitele muzea Manuela Borjy-Villela je výstava nejen výsledkem spolupráce mezi oběma institucemi, ale také dokladem opětného navázání užšího kulturního dialogu mezi Prahou a Madridem. Borja dále uvedl, že podstatnou část návštěvníků madridské galerie tvoří španělští a zejména zahraniční návštěvníci. Podle statistické ročenky zpracovávané Art Newspaper stojí Museo de Reina na 15.(!) místě v žebříčku světových galeriích s roční návštěvností 2 705 529 návštěvníků. Zařazuje se tím těsně za Muzeum moderního umění v New Yorku nebo Victoria & Albert Museum London v Londýně.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3