INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Výzkum, vývoj, inovace – v těchto oblastech jsou německé výrobní podniky v Česku velmi aktivní. Vyplývá to z výsledků aktuálního průzkumu Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK). Přibližně 80 procent dotázaných firem chce pomocí výzkumných a inovačních aktivit posílit svoji pozici na trhu, snížit náklady nebo reagovat na požadavky zákazníků. Zlepšit by se měla především spolupráce mezi hospodářskou sférou a výzkumnými institucemi a také transfer technologií.

V červnu 2013 provedla ČNOPK mezi převážně německými výrobními firmami v České republice průzkum, který se zaměřil na jejich výzkumné a inovační aktivity. Výsledky průzkumu ukázaly, že výzkum, vývoj a inovace hrají pro německé firmy v Česku významnou roli. Téměř polovina z nich disponuje vlastním oddělením pro výzkum a vývoj a vlastními laboratořemi. Více než 80 procent z nich se zabývá optimalizací výrobních procesů, která je vedle vývoje produktu a aplikovaného výzkumu „důležitá“ nebo „velmi důležitá“ pro 78 procent respondentů.

Aktivitu německých firem v oblasti inovací v Česku uvítal také viceprezident ČNOPK Jiří Kuliš: „Jako viceprezidenta ČNPOK mne velmi těší, že v Česku mnoho inovací – jak ukázaly výsledky průzkumu – vzniká zásluhou výzkumu a vývoje německých firem. Jako ředitele veletržní společnosti mne také těší, že právě veletrhy jsou hlavní platformou pro inovace.“

Průzkum také ukázal, jak důležité jsou inovace pro konkurenceschopnost: téměř 80 procent firem chce jejich pomocí zlepšit svou pozici na trhu. S odstupem nejdůležitější roli z hlediska vývoje, výzkumu a inovací pro firmy hrají odborné znalosti jejich zaměstnanců. Celých 96 procent účastníků průzkumu tak potvrdilo souvislost mezi kvalitním systémem vzdělávání, kvalifikovanou pracovní sílou, inovacemi a konkurenceschopností.

Firmy s německým podílem jsou velmi aktivní v získávání patentů: 50 procent dotázaných firem disponuje vlastními patenty. Podle Eurostatu je patentová aktivita v České republice jinak spíše slabá: V roce 2010 bylo u Evropského patentového úřadu na 1 milion obyvatel podáno 265 žádostí o patent z Německa a pouze 25,5 z České republiky.

Zlepšit by se v Česku měla také spolupráce mezi firmami a výzkumnými ústavy. Z dotázaných podniků tento druh spolupráce využívá 33 procent. Naopak 56 procent z nich realizuje své aktivity v oblasti výzkumu, vývoje a inovací společně s mateřskou firmou v Německu. Téměř polovina se obejde bez kooperačního partnera a 42 procent firem spolupracuje s jinými podniky. „Na rozdíl od Německa je v České republice zatím spíše okrajovou záležitostí, aby firmy zadávaly renomovaným výzkumným institutům soukromé zakázky,” vysvětlil výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer a dodal: „Užší spolupráce mezi průmyslem a výzkumnými institucemi by přitom jistě vedla ke zlepšení transferu technologií.”

ČNOPK podporuje inovační podniky při hledání kooperačních partnerů prostřednictvím svého kompetenčního centra „Inovativní technologie”, které bylo založeno v roce 2011, a jako spojnice mezi německými a českými podniky, výzkumnými institucemi, klastry a kontaktními sítěmi nabízí poradenství a zprostředkovává kontakty.

O ČNOPK: Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) je se zhruba 570 členy největší bilaterální zahraniční hospodářskou komorou v České republice. Podporuje vytváření obchodních vztahů mezi českými a německými firmami a zároveň se zasazuje v politice a u správních orgánů o podnikatelsky příznivé rámcové podmínky v České republice. ČNOPK patří do sítě německých zahraničních hospodářských komor (AHK) a německých obchodních a průmyslových komor (IHK); zastřešující organizací je Německý sněm obchodních a průmyslových komor (DIHK) v Berlíně. Její 100% dceřiná společnost AHK Services s.r.o. nabízí podporu  a poradenství ve všech otázkách vstupu na nový trh. Globální značka DEinternational pak garantuje kvalitu a profesionální služby v síti AHK.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3