INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, který reprezentuje podstatnou část velko- a maloobchodu v České republice je překvapen prohlášením prezidenta ČR pana M. Zemana, který u příležitosti zahájení agrosalonu Země živitelka v Českých Budějovicích prohlásil, že „je dobré vědět, že velkou část zisku jak prvovýrobců, tak potravinářů, spolknou nadnárodní obchodní řetězce, jejichž zisková marže se pohybuje kolem 60%“. Následně dal k úvaze vytvoření „národního obchodního řetězce“ např. na bázi již existujícího COOP.

Obchodníci se zásadně ohrazují proti účelovému tvrzení některých dodavatelů, že dosahují nepřiměřených marží, dokonce, ač je to ekonomický nesmysl, i nad 100%. Tato obecná a stále se opakující tvrzení Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR již dlouhodobě doložitelně vyvrací. Jak vyplývá z oficiálních údajů ČSÚ, průměrná obchodní marže za rok 2011 činila 23,7%, za rok 2012 23,4% a za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4%. Tyto údaje jsou jednoduše zjistitelné ve statistice ČSÚ a jsou k dispozici všem. Pokud jde o podniky s 250 zaměstnanci a výše, je marže nižší; v r. 2012 22,9%  a v 1. čtvrtletí 2013 22,1%. Mimoto nejde o zisk, ten je v oblasti maloobchodu s potravinami kolem 1%. Je také třeba uvést, že marže musí pokrýt všechny náklady obchodu, jako jsou elektřina, voda, ale také nájemné, náklady na logistiku, uskladnění, mzdy zaměstnanců a v neposlední řadě daně.  Je na místě zdůraznit, že uvedená marže zahrnuje i nepotravinářské zboží, kde musí být marže nutně vyšší.

K tomu dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Z. Juračka: „Lidé jsou přesvědčováni, že obchodníci v plné míře rozhodují o cenách potravin. Konečnou cenu však zásadním způsobem ovlivňuje zejména spotřebitelská poptávka a konkurence.  Maloobchodní prodejci jsou pouze posledním článkem složitého dodavatelského řetězce. Platí pro ně tržní ceny stanovené dodavateli a obchodníci jejich výši ovlivňují již jen velmi omezeně. Pakliže ziskovost u pekařů (viz zmíněné rohlíky) nedosahuje takových hodnot jako v jiných potravinářských sortimentech, není to možné klást za vinu obchodníkům. Je to stejné, jako by obchod mohl za zvýšení snížené sazby DPH, před čímž důrazně a trvale varoval“.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR přitom měl za to, že otázka marží je, díky jeho dlouhodobé osvětě a její průkaznosti, dostatečně vysvětlena.

Prezident Svazu Z. Juračka dále uvedl: „Mrzí  mne,  že jsou  obchod  a  obchodníci  neustále a  většinou  zcela  neobjektivně  napadání z titulu  jejich  údajně zvýhodněného postavení  na  trhu,  které  je  uměle  dotvářeno jejich vysokými  maržemi. Ještě  více mne však zaráží, a  to  zejména  od renomovaných  ekonomů, a  nechce se  mi  věřit, že  nevědomky či  náhodou, zaměňují  pojem marže a  zisk a  naprosto ignorují oficiální, dostupné a  státem  poskytované informace  o  jejich  výši prostřednictvím  ČSU. Rád  bych s panem prezidentem Zemanem  projednal a  diskutoval  i otázky spojené  s jeho  vyjádřením směrem ke skupině  COOP,  zejména  proto,  že  do dnešního  dne  tento  systém  oficiálně,  ale ani  neoficiálně,  nebyl  v dané záležitosti nikým  osloven“.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Doba byrokratická

    Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3