INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

DSC 7996Advent zahájila nová značka českých, ručně vyráběných a foukaných vánočních ozdob Koulier spolu se zástupci Hospodářské komory, která české podniky dlouhodobě podporuje. Koulier na zahájení času rozjímání pro Hospodářskou komoru vytvořil speciální ozdoby s jejich logem.

O české vánoční výrobky ze skla je v zahraničí stále vysoký zájem. České domácnosti si rovněž začaly uvědomovat krásu a kvalitu této tradiční rukodělné práce a podle Hospodářské komory tento trend v posledních dvou letech doznává změn, a i Češi dávají našim výrobkům přednost před lacinými plastovými výrobky z Číny, které byly často v minulost upřednostňovány. Někteří tradiční výrobci ručně foukaných a malovaných ozdob zaznamenávají větší poptávku po jejich řemeslných výrobcích od českých domácností a firem. Příkladem je výrobce pravých skleněných ryze českých vánočních ozdob Irisa ze Vsetína, který dekorace vyrábí více než šedesát let. A třeba právě nový podnik Koulier, který na Chrudimsku letos vznikl a zaměstnal bývalé zaměstnance podniku v Horním Bradle, který naopak svůj provoz ukončil, zaznamenal vysoký zájem o své výrobky.

Za posledních pět let Česká republika vyvezla do zahraničí vánoční výrobky ze skla za 645 milionů korun. Největší poptávka po tomto originálním českém zboží je z Německa, Švýcarska a Rakouska, následují USA, Slovensko, Itálie, Spojené království, Francie, Nizozemí a Austrálie. Skleněné vánoční výrobky vloni tvořily 40 % exportu všech vánočních výrobků z České republiky.

„To ukazuje, že tyto výrobky významně reprezentují naši zemi v zahraničí, českou zručnost a řemeslo. Děkuji českým výrobcům, že se rozhodli nesnížit laťku a že ho i dnes dělají na špičkové světové úrovni,“ poznamenal prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Zdůraznil, že obzvlášť těm nejmladším, kteří možná nezažili vánoční stromeček ozdobenými pravými českými skleněnými ozdobami, je třeba připomenout, na co můžeme být hrdí.

„Tradiční vánoční ozdoby jsou oblíbeným dárkem, který ze svých návštěv Česka vozí domů zahraniční turisté. Řada z nich následně kupuje i další kolekce, proto je tak klíčové umět tyto krásné české výrobky nabídnout nejen v kamenných obchodech, ale i online," připomíná viceprezident Hospodářské komory a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Rovněž na domácím trhu ale řemeslo čelí sílící konkurenci laciných plastových ozdob z Číny. Za vysokými dovozy tohoto sortimentu stojí i větší oblíbenost venkovních vánočních ozdob, kde nejsou skleněné výrobky vhodné k použití. Řada tradičních tuzemských výrobců ručně foukaných a malovaných ozdob na vánoční stromeček na tento trend reaguje výrobou tematických kolekcí, limitovaných edicí, přímým prodejem ve spojení s cestovním ruchem i prodejem přes e-shopy. Příkladem výrobce, který prodává také přes internet, je výrobní družstvo Irisa, kde se výrobou skleněných ozdob zabývá 48 zaměstnanců z celkových 260. Řadu z nich tvoří zdravotně znevýhodnění zaměstnanci. Podnik je členem Hospodářské komory. V posledních dvou letech hlásí větší domácí poptávku.

DSC 3165Na Oflendě letos vznikl zase nový výrobce Kouliner, který se rozhodl pokračovat ve výrobě poté, co letos na jaře byla uzavřena výroba vánočních ozdob v Horním Bradle na Chrudimsku. Podnik zaměstnal i řadu bývalých zaměstnanců z Horního Bradla. Zatím se orientuje na český trh, od příštího roku plánuje vývoz do zahraničí.

„Když jsme se v květnu 2021 dozvěděli, že jedni z nejlepších foukačů a malířek vánočních ozdob v naší zemi skončili na úřadu práce, protože jejich zaměstnavatel v této době pro ně neměl uplatnění, tak nás to osobně s manželem velmi zasáhlo. Rozhodli jsme se nabídnout těmto lidem uplatnění, i když jsme to neměli sami jednoduché, končila právě loňská covidová uzávěra. Cítili jsme, že ručně foukané ozdoby mají velký potenciál, a že jsou často nedoceněné, nebo nedostatečně propagované, uvádí Kateřina Šrámková, obchodní ředitelka značky Koulier.

Podnikům chybí hlavně foukači a malíři skla

„Uvědomujeme si, že lidí, kteří tuto práci umí dělat, je dnes málo, a že chybí mladí, kteří by se tomuto řemeslu chtěli učit. My sami po půl roce vidíme, jak nádherná práce to je, a věříme, že se nám skrz rostoucí prestiž foukaných vánočních ozdob povede probudit zájem šikovných kreativních mladých lidí, kteří mají potřebu za sebou vidět výsledky své práce.Vedle čínské konkurence výrobci čelí i jiným překážkám. Zejména rychle rostoucím mzdám, nadměrné administrativní zátěži, množstvím kontrol, nepřehlednosti toho, co a kdy mají podle zákonů dodržovat, a hlavně nedostatku pracovníků s odpovídající kvalifikací a nedostatečné kapacitě rozvíjet zahraniční obcho,“ dodává Kateřina Šrámková.

Vánoční ozdoby jsou dobrým indikátorem vánoční nálady a ochoty lidí utrácet na Vánoce. "Letos vidíme, že lidé začali nakupovat dárky již v polovině října, tedy o měsíc dřív, než je obvyklé. Dřívější nákupy zdůvodňují strachem z dalšího zdražování a obavami z lockdownu, protože u řady dárků, jako je oblečení, větší sportovní potřeby nebo vybavení domácnosti stále preferují nákup v kamenných obchodech. U komodit, jako je drobná elektronika, hračky či nářadí se naopak dál prohlubuje přesun k online nákupu, řada zákazníků také místo věcného daru letos volí pod stromeček dárkové poukazy," shrnuje letošní trendy vánočních nákupů Tomáš Prouza.

Vánoční ozdoby značky Koulier naleznou zákazníci na e-shopu http://www.koulier.cz/, dále v podnikové prodejně na Vysočině na Oflendě, v zámecké prodejně zámku Loučeň ve Středních Čechách a u dalších partnerů, jako například ve sklárně Tasice u Kutné hory. A dále v prodejnách ROSSMANN.

První české ozdoby se začaly z Československa vyvážet do zahraničí už v 30. letech, především do USA. Už v roce 1937 se české skleněné ozdoby staly v tomto sortimentu hráčem číslo jedna na světovém trhu zejména díky vysoké kvalitě vánočních ozdob, jejich originálnosti a širokému výběru. České ozdoby získaly mimo jiné i ocenění na řadě světových výstav a dodnes mají v cizině velmi dobrou pověst za jejich vysokou kvalitu a precizní zpracování.

Nová značka českých vánočních ozdob Koulier se vyrábí na Oflendě na Vysočině. Majitelé-manželé Šrámkovi tak navazují na dlouholetou tradici výroby vánočních ozdob v České republice a její založení považují za důležitý krok v uchování rukodělné tradice výroby a malování foukaných skleněných českých vánočních ozdob u nás. Rozhodujícím aspektem pro toto rozhodnutí bylo uzavření jiné provozovny na Chrudimsku, ze které bylo na jaře 2021 propuštěno přes 20 kvalifikovaných sklářů. Šrámkovi jim nabídli pracovní uplatnění. A dále také skutečnost, že současný majitel podniku má rodinné kořeny právě na Vysočině a jednu výrobu již vlastní. Nově založený podnik na výrobu vánočních ozdob Koulier se zaměří na nové trendy, které DSC 3032představí již pro nadcházející vánoční sezonu.

Petr Šrámek je ředitelem výroby interiérů na míru - Atelier-s. Interiéry vyrábí a dodává firma svým zákazníkům již 29 let. Specializací Ateliéru-s je zátěžový nábytek pro hotely, restaurace, bary a jiné veřejné prostory. Kvalita je stěžejním faktorem. Podle individuálního požadavku zákazníka vyrábí jedinečný kus. Ještě stále totiž umí vyrobit dýhovaný nábytek s intarzovanými, masivními a řezbářskými prvky. Interiéry dodává i těm nejlepším řetězcům. Výroba nábytku je zajištěna týmem kvalifikovaných zaměstnanců a nejmodernější technologií CNC. Tato kombinace s tradičními řemeslnými postupy posouvá firmu mezi přední výrobce pro HORECA segment. Více informací naleznete na https://www.atelier-s.cz/.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3