INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Podle průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Manufacturing Outlook 2011 očekává výrobní segment v příštích dvou letech růst. Z oslovených více než dvou set vedoucích pracovníků výrobních firem z celého světa si to myslí 80 procent. Jejich optimismus však brzdí nejistota na světových trzích a cenové výkyvy.

„Letošní rok je pro výrobní společnosti v podstatě ziskový, přesto sektor čelí hned několika problémům. Tragické události v Japonsku a dluhová krize Evropy i USA zvýšily míru nejistoty na světových trzích," uvedl Jan Linhart, Partner, KPMG Česká republika.

Nejspíš právě proto byla klíčovým slovem letošního průzkumu volatilita, a to v souvislosti s vývojem budoucí poptávky i vstupních cen pro výrobu.

Cenové výkyvy – největší noční můra výrobců

Téměř polovina respondentů (44 procent) uvedla, že se příští rok budou zabývat zejména tím, jak zajistit růst i přes dynamické výkyvy cen základních surovin a dalších vstupů. Malý příklad za všechny: jestliže ještě před pár lety znamenal pohyb ceny mědi o deset dolarů v jednom dni mimořádnou událost, dnes není ničím výjimečným ani denní cenový výkyv ve výši 250 dolarů.

Podle průzkumu může být jedním ze způsobů, jak se s rizikem cenových výkyvů vyrovnat, prohloubení spolupráce s dodavateli. „Za známku tohoto trendu lze považovat nárůst počtu dlouhodobých smluv s dodavateli. Ty mají alespoň částečně zajistit stabilizaci cen klíčových vstupů pro výrobu," sdělil Jan Linhart.

Na prvních místech v otázce důležitých faktorů v dodavatelském řetězci zůstává cena, kvalita a spolehlivost. Význam důvěry ve vztazích s dodavateli se však oproti loňskému roku zdvojnásobil. Výhodou blízké spolupráce s dodavateli je vedle stabilizace cen také větší rychlost – zrychlí se provozní činnost a informační toky, což se může příznivě projevit na cenách a na kvalitě. Dalším pozitivem je možné zapojení dodavatelů do vývoje nových produktů.

Investice na rozvíjejících se trzích pokračují

52 procent výrobců uvedlo, že jsou jejich růstové plány podmíněny zejména investicemi do přesunu výroby na rozvíjející se trhy. Značná část respondentů (43 procent) ale zároveň uvedla, že plánují investice také na rozvinutých trzích.

„Toto zjištění je jen zdánlivým rozporem. V podstatě jde o to, že ačkoli i nadále pokračuje trend přesunu výroby do rozvíjejících se zemí, neznamená to konec výroby na Západě," vysvětlil Jan Linhart.

Motorem růstu se mají stát inovace

Jednou z nejvýznamnějších změn oproti loňskému průzkumu je zvýšená míra pozornosti, kterou výrobci plánují věnovat vývoji nových produktů. Zatímco minulý rok názor, že se v dalším období chtějí spolehnout především na svá stávající produktová portfolia a neplánují nijak zvlášť investovat do inovací a výzkumu, uvedla téměř polovina respondentů (44 procent), letos se tato skupina zmenšila na necelou pětinu dotazovaných (19 procent). Na prodej zcela nových produktů se chce v příštím období zaměřit 56 procent výrobců (v porovnání s loňskými 37 procenty).

„Tento trend se již projevuje mimo jiné tím, že výrobní společnosti začínají zakládat svá vývojová centra na dynamicky rostoucích trzích. Jedním z rizik tohoto typu aktivit ovšem je, že na nich firmy s největší pravděpodobností budou mít problém s nedostatkem kvalitních pracovních sil," upozornil Jan Linhart.

(tz)

Slovo ke dni

  • O zdravém stravování

    Na tohle téma se vedou spory. Jedni tvrdí, že maso do našeho jídelníčku nebude smět, druzí by je za taková tvrzení nejraději uškrtili. První to zdůvodňují tím, že naše planeta skomírá a z jisté části za to můžeme my, lidi masožravci, a nabádají nás k tomu, abychom se v jídle umírnili a více využívali na talíři zeleninu a ovoce. Což o to, to je určitě správná a potřebná cesta, zvýšit podíl kedlubů, mrkve, salátu nebo brokolice v našem žaludku. Zemědělci ale zase tvrdí, že bez hnoje, tedy chlévské mrvy, za chvíli budou pole neúrodná, že zkrátka hovězí dobytek, čuníky, ovce lidstvo potřebuje, aby bylo z čeho posléze produkovat obilí, řepu, brambory, okurky, rajčata. Protože řádně vyhnojené pole, tedy organicky, ničím nenahradíš. A že hydroponie lidstvo nezachrání. Myslím, že všichni máme kousek pravdy. A fakta, která k něčemu vedou, nejsou ani...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3 

INZERCE