INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem
Podle průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Manufacturing Outlook 2011 očekává výrobní segment v příštích dvou letech růst. Z oslovených více než dvou set vedoucích pracovníků výrobních firem z celého světa si to myslí 80 procent. Jejich optimismus však brzdí nejistota na světových trzích a cenové výkyvy.

„Letošní rok je pro výrobní společnosti v podstatě ziskový, přesto sektor čelí hned několika problémům. Tragické události v Japonsku a dluhová krize Evropy i USA zvýšily míru nejistoty na světových trzích," uvedl Jan Linhart, Partner, KPMG Česká republika.

Nejspíš právě proto byla klíčovým slovem letošního průzkumu volatilita, a to v souvislosti s vývojem budoucí poptávky i vstupních cen pro výrobu.

Cenové výkyvy – největší noční můra výrobců

Téměř polovina respondentů (44 procent) uvedla, že se příští rok budou zabývat zejména tím, jak zajistit růst i přes dynamické výkyvy cen základních surovin a dalších vstupů. Malý příklad za všechny: jestliže ještě před pár lety znamenal pohyb ceny mědi o deset dolarů v jednom dni mimořádnou událost, dnes není ničím výjimečným ani denní cenový výkyv ve výši 250 dolarů.

Podle průzkumu může být jedním ze způsobů, jak se s rizikem cenových výkyvů vyrovnat, prohloubení spolupráce s dodavateli. „Za známku tohoto trendu lze považovat nárůst počtu dlouhodobých smluv s dodavateli. Ty mají alespoň částečně zajistit stabilizaci cen klíčových vstupů pro výrobu," sdělil Jan Linhart.

Na prvních místech v otázce důležitých faktorů v dodavatelském řetězci zůstává cena, kvalita a spolehlivost. Význam důvěry ve vztazích s dodavateli se však oproti loňskému roku zdvojnásobil. Výhodou blízké spolupráce s dodavateli je vedle stabilizace cen také větší rychlost – zrychlí se provozní činnost a informační toky, což se může příznivě projevit na cenách a na kvalitě. Dalším pozitivem je možné zapojení dodavatelů do vývoje nových produktů.

Investice na rozvíjejících se trzích pokračují

52 procent výrobců uvedlo, že jsou jejich růstové plány podmíněny zejména investicemi do přesunu výroby na rozvíjející se trhy. Značná část respondentů (43 procent) ale zároveň uvedla, že plánují investice také na rozvinutých trzích.

„Toto zjištění je jen zdánlivým rozporem. V podstatě jde o to, že ačkoli i nadále pokračuje trend přesunu výroby do rozvíjejících se zemí, neznamená to konec výroby na Západě," vysvětlil Jan Linhart.

Motorem růstu se mají stát inovace

Jednou z nejvýznamnějších změn oproti loňskému průzkumu je zvýšená míra pozornosti, kterou výrobci plánují věnovat vývoji nových produktů. Zatímco minulý rok názor, že se v dalším období chtějí spolehnout především na svá stávající produktová portfolia a neplánují nijak zvlášť investovat do inovací a výzkumu, uvedla téměř polovina respondentů (44 procent), letos se tato skupina zmenšila na necelou pětinu dotazovaných (19 procent). Na prodej zcela nových produktů se chce v příštím období zaměřit 56 procent výrobců (v porovnání s loňskými 37 procenty).

„Tento trend se již projevuje mimo jiné tím, že výrobní společnosti začínají zakládat svá vývojová centra na dynamicky rostoucích trzích. Jedním z rizik tohoto typu aktivit ovšem je, že na nich firmy s největší pravděpodobností budou mít problém s nedostatkem kvalitních pracovních sil," upozornil Jan Linhart.

(tz)

Slovo ke dni

  • Rozmýšlíme se, mlžíme, ztrácíme důvěru

    Rozmýšlení se stalo módou. Spousty lidí místo toho, aby daly najevo, že chtějí to nebo nechtějí ono, raději řeknou, že si to rozmyslí. A když nastane čas, že by měli být už rozmyšleni, vymluví se, a sdělí, že je to těžké, ať jim dáme ještě pár dní, měsíců či neznámo jakou dobu. Domnívají se, že téma upadne v zapomnění, že vyšumí a že s ním nebudou mít tedy práci. Je to rozšířený styl komunikace, který však nikam nevede. Otázkou je, zda vést má nebo skutečně směřovat nikam.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtoczupv logo 56

Duševní vlastnictví

lukas zmeskal

Průmyslová práva se dotýkají každé firmy 18. červen 2020

Ochránit nápad, na němž stojí podnikání, je pro firmu buď samozřejmost, anebo záležitost, jíž nevěnuje velkou pozornost. Mgr. Lukáš Zmeškal se během své praxe patentového zástupce setkává s oběma případy. Jako partner ve společnosti patentových zástupců Langrova, s.r.o., v Plzni i jako předseda Českého svazu vynálezců a zlepšovatelů či spoluorganizátor mezinárodní výstavy technologických novinek, patentů a inovací Invent Arena v Třinci (ta letošní se posouvá až na rok 2021) se již setkal s řadou příběhů, které svým způsobem píší dějiny podnikání u nás. Jak právě on nahlíží na ochranu duševního vlastnictví?

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE