INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Občané Ruské federace v ČR utratí přes polovinu celkových nákupů cizinců ze zemí mimo EU a jejich podíl neustále roste. Ročně zde nakoupí řádově za miliardy korun. I přesto, že získat vízum na české ambasádě je pro ně složitější, než ho dostat na zastoupení jiného státu Schengenského prostoru. Na druhém a třetím místě co do peněz, které u nás ročně utratí, stojí Číňané a Tchajwanci. Do první desítky se v posledních dvou letech tlačí i Brazilci. Ukazují to statistiky společnosti Global Blue, která vrací turistům DPH.

Celosvětově si drží Rusové s 17procentním podílem druhou příčku. Největší podíl na nakupování v zahraničí mají Číňané s 21 procenty, v ČR jsou na druhém místě. Ruští turisté u nás průměrně nakoupí za 6500 Kč, kdežto Číňani, kteří nakupují především v Pařížské ulici, v roce 2012 průměrně nakoupili za více než 13 000 Kč.

Nakupování ruských turistů v ČR ovlivnila hospodářská krize. V roce 2009 klesly jejich nákupy vůči předchozímu roku o více než 20 %. „Ale v posledních letech stále tvořili majoritní podíl mezi ostatními národnostmi. Za prvních pět měsíců letošního roku se jejich podíl vyšplhal dokonce k 62 procentům," sdělil Jiří Macas, regionální manažer Global Blue pro ČR, Slovensko, Chorvatsko a Slovinsko.

Útraty občanů Číny v ČR nebyly na rozdíl od Rusů přímo ovlivněny ekonomickou krizí. Jejich nákupy přes Tax Free sice zaznamenaly menší pokles v roce 2010, ten však nemusel být způsoben krizí, ale dalšími faktory jako vízovou politikou a obecně tamní situací.

Američané, kteří jsou považováni za národ s relativně velkou kupní silou, sice v ČR nakupují a drží se v první desítce, jejich podíl však rok od roku klesá. „V USA totiž mohou nakoupit za mnohem nižší ceny než u nás," vysvětlil Jiří Macas. Mezi takzvané globe shoppers – ty, pro které je nakupování nezbytnou součástí cestování – se nově řadí i Brazilci. Tato početná skupina začíná objevovat Evropu jako nákupní destinaci. V ČR se od roku 2010 objevují v TOP 10 a zaznamenávají velké meziroční nárůsty.

V posledních letech se mění složení nákupního koše. Nejvýznamnějšími položkami jsou stále móda a oblečení a sklo. To ale ztrácí svůj význam. Zatímco podíl módy se zvýšil ze 46 % v roce 2006 na 65 % v letošním roce, sklo ztratilo svůj téměř čtvrtinový podíl a nyní dosahuje necelých 10 procent. Tedy jen o pár procent více než hodinky a šperky.

Ekonomická krize se projevila i v nákupech luxusního zboží. Tempo růstu celkových tržeb v tomto segmentu prudce pokleslo v roce 2008, ale stále zůstalo meziročně v kladných hodnotách. Od té doby s výjimkou malého výkyvu v roce 2011 opět zrychluje. „Zajímavé je, že krize se vůbec nedotkla průměrné útraty za luxusní zboží. Ta již několik let osciluje kolem 19 000 korun a letos mírně překročila dvacetitisícovou hranici," informoval Jiří Macas.

I luxusní zboží v ČR nakupují tradičně nejvíce Rusové, drží téměř 45procentní podíl. Významný podíl mají ale i Číňané – v prvních pěti měsících 2012 to bylo přes necelých 12 procent.

Podíl jednotlivých národností na celkových tržbách v roce 2012:

1. Rusko – 62,35 %

2. Čína – 5,43 %

3. Tchajwan – 4,57 %

4. Ukrajina – 3,22 %

5. Thajsko – 1,97 %

6. Kazachstán – 1,92 %

7. USA – 1,7 %

8. Japonsko – 1,69 %

9. Izrael – 1,54 %

10. Brazílie – 1,24 %

O Global Blue

Společnost Global Blue je odborníkem na nakupování zahraničních zákazníků, která před třiceti lety zavedla pojem Tax Free Shopping. Dnes společnost nabízí širokou škálu služeb, které pomáhají turistům chytře nakupovat a obchodníkům a bankám zvýšit jejich výnosy z lukrativního cestovního ruchu. Global Blue spolupracuje s více než 270 000 obchodníky, značkami a hotely ve více než 40 zemích a každý den obslouží více než 60 000 cestujících. Více informací na www.global-blue.com.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3