INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

České společnosti sčítají náklady, které jim přinesl nový občanský zákoník. Od 1. ledna 2014, kdy nabyl účinnosti, totiž musely změnit veškeré smlouvy a příslušné dokumenty. Podnikatelé navíc nemění pouze obsah smluv, ale i formu smluvního ujednání. Tuzemské firmy se shodují, že výdaje na změny se pohybují v řádu stovek tisíc korun. Nejnákladnější je tisk nových dokumentů a odborná konzultace s právníky.

Význam nového občanského zákoníku spočívá podle ministerstva spravedlnosti v tom, že sjednocuje úpravu jednotlivých smluvních typů do jediného právního předpisu. Do 31. ledna 2013 byly totiž závazkové vztahy upravovány jak v občanském, tak v obchodním zákoníku. „Od začátku letošního roku již neexistuje předchozí věcně nezdůvodnitelná dvojkolejnost závazkového práva obchodního a neobchodního, která byla v mnohém směru zbytečně duplicitní,“ informovala Štěpánka Čechová, tisková mluvčí Ministerstva spravedlnosti ČR. „K novinkám nového občanského zákoníku například patří, že byla přehledně a srozumitelně regulována pravidla postupu uzavírání smluv mezi podnikatelem a spotřebitelem, a to jejich náležitosti a obsah,“ doplnila Čechová.

V novém občanském zákoníku se podnikatelům ukládají zejména široké informační povinnosti vůči spotřebitelům. S těmi je nutné klienta seznámit v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy. Tyto změny však pro firmy znamenají významnou úpravu dosud využívaných dokumentů. Tuzemské společnosti se shodují, že příprava nových smluv pro ně znamená značné finanční náklady. Proměnou prošly zejména všeobecné obchodní podmínky českých firem. Podnikatelé navíc museli vše důsledně připravovat již v roce 2013, aby byly dokumenty k 1. lednu 2014 připraveny.

„U všech produktů, které pojišťovna sjednává od 1. ledna 2014, se měnily jak smlouvy, tak ostatní dokumenty. Pouze náklady na tisk nových dokumentů se šplhají ke 100 tisícům korun. Významnější jsou však výdaje na samotnou přípravu všech nových smluv, náklady na právníky a přesčasy zaměstnanců. Částka tak může dosáhnout až k milionu korun,“ sdělil Petr Baný, generální ředitel a předseda představenstva Triglav pojišťovny. Vysoké náklady na přípravu nových dokumentů potvrzují i další tuzemské společnosti. „V souvislosti s novým občanským zákoníkem jsme měnili části všeobecných obchodních podmínek a zasílatelské smlouvy. Projednání změn s odborným konzultantem tak, aby přesně odpovídaly nové legislativě, překlady těchto materiálů do dalších jazyků se soudní doložkou a jejich zveřejnění, to vše si vyžádalo výrazné finanční náklady i časovou náročnost na přípravu,“ uvedl Aleš Vykydal, provozní ředitel přepravní společnosti Geis Parcel CZ.

V souvislosti s nabytím účinnosti nového občanského zákoníku nedochází pouze ke změně obsahu smluv a obchodních podmínek, ale významnou proměnou prochází celá část zákona věnující se obecným ustanovením o závazcích. „Nový občanský zákoník přináší podstatně vyšší odpovědnost stran již v průběhu vyjednávání smluv. Výslovně je v zákoně zakotvena například předsmluvní odpovědnost stran, která může vzniknout již během vyjednávání o smlouvě, aniž by samotná smlouva byla mezi stranami uzavřena. Výrazně se mění i požadavky na formu smlouvy. Nově v některých případech, když zákon vyžaduje písemnou formu smlouvy a strany formu nedodrží, například uzavřou smlouvu pouze ústně, nelze namítat její neplatnost, pokud bylo podle smlouvy již plněno,“ vysvětlil Richard Gürlich, advokát z advokátní kanceláře GÜRLICH & Co.

Ústní forma smlouvy se nově vztahuje i na oblast nákupu zboží či služeb přes internet, kdy je možné učinit objednávku pouze telefonicky. „Novinkou je, že je možné uzavřít smlouvu o zájezdu ústně, tedy telefonem, případně e-mailem nebo přes rezervační systém nebo například objednáním z webových stránek. V takovém případě jsme však povinni zaslat klientovi takzvané potvrzení o zájezdu. Klient tento dokument nemusí podepisovat, aby však byla smlouva platná, musí poskytnout kontaktní údaje, adresu, jména a data narození všech cestujících osob,“ představil novinky Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.

O společnosti Triglav pojišťovna

TRIGLAV POJIŠŤOVNA, a. s., vznikla v roce 2000 z původní Všeobecné pojišťovny, kdy její akcionář, mateřská společnost Zavarovalnica Triglav ze Slovinska, odkoupil 100 % akcií této společnosti. Na konci roku 2011 se novým akcionářem Triglav pojišťovny stala společnost Triglav INT, d.d.

V současné době působí na celém území České republiky. Vedle generálního ředitelství v Brně provozuje Triglav pojišťovna obchodní kanceláře, tzv. oblastní agentury, v Praze, Českých Budějovicích, Ostravě, Pardubicích, Plzni, Liberci, Olomouci a Brně.

O společnosti Geis

Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Od svého založení v roce 1948 se neustále rozvíjí. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Geis zaměstnává kolem 4 150 lidí a v roce 2012 vygeneroval obrat 794,2 milionů EUR. Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku.

Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road (balíkové/paletové/kusové/celovozové přepravy), Logistics (skladová logistika, výroba obalů) a Air+Sea (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav). V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ, s.r.o., Geis Parcel CZ, s.r.o., Geis CZ Air+Sea, s.r.o., a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK a Geis Parcel SK. Česko-slovenská část skupiny zaměstnává více než 1100 pracovníků na 29 pobočkách a specializovaných logistických pracovištích. V roce 2012 dosáhla obratu cca 3,5 mld. Kč.

Advokátní kancelář GÜRLICH & Co.

Advokátní kancelář GÜRLICH & Co. poskytuje služby na vysoké profesionální úrovni. Na českém trhu působí od roku 2002. Kancelář se zaměřuje na obchodní právo (i s mezinárodním prvkem), občanské právo, právo k nemovitostem, IT a veřejné zakázky. Díky své reputaci se stala členem prestižní Evropské asociace právních kanceláří (AEL), která má své členy po celém světě. Z tohoto důvodu je advokátní kancelář GÜRLICH & Co. schopna poskytovat právní služby kdekoli na světě.

O společnosti Invia

Společnost Invia.cz, a.s., je největší internetová cestovní agentura v České republice a autorizovaný

prodejce zájezdů více než 300 renomovaných a pojištěných cestovních kanceláří působících na českém a slovenském trhu. Zákazníkům nabízí neustále aktualizovanou nabídku katalogových i Last Minute zájezdů v přehledné, jednotné formě, čímž šetří jejich čas při plánování dovolené. Díky svým kvalitním službám má cestovní agentura Invia již více než 1 000 000 spokojených klientů. Invia navíc poskytuje unikátní pojištění Faktor 100, které chrání klienty při krachu cestovní kanceláře. Novinkou je akce Chytrá záloha 500 Kč, díky které si mohou klienti zakoupit jakýkoliv First Minute zájezd za nejnižší zálohu 500 Kč. Díky těmto službám zajistila Invia svým klientům možnost nejbezpečnějšího nákupu dovolené na českém trhu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3