INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem
Dle studie Water Resources Group se světové zásoby vody mají do roku 2030 snížit o celých 40 procent, což představuje významnou hrozbu především pro ty průmyslové sektory, které jsou na pravidelných dodávkách vody přímo či nepřímo závislé. Jak ukázal průzkum celosvětové sítě poradenských společností KPMG, firmy po celém světě se touto a jinými hrozbami v oblasti udržitelnosti začínají důsledně zabývat, a celých 62 procent z nich již má proto vypracovanou strategii pro udržitelné podnikání. Více než 70 procent firem, které takovou strategii zatím nemají, se ji chystá vytvořit během příštích pěti let.

Ačkoli voda pokrývá 75 procent povrchu naší planety, pouze tři procenta jsou pitná a lze je také průmyslově využívat. Kvůli růstu počtu obyvatel, dynamické industrializaci či změnám klimatu je však budoucnost přístupu k pitné vodě značně nejistá. Odborné odhady totiž hovoří až o čtyřicetiprocentním deficitu v dodávkách vody, kterému bude svět čelit už v roce 2030. Již dnes je situace kritická například v Indii, Austrálii nebo Jižní Africe. Mnoho zemí na Blízkém východě v nedávné době investovalo nebo se chystá investovat nemalé prostředky do odsolování mořské vody. Celých 39 procent světových firem už nyní uvádí, že se v souvislosti s využíváním pitné vody a přístupem k ní nacházejí v nepříznivé situaci.

„Rizika, jako je konkurence nebo třeba přerušení dodávek, firmy dnes ve svých strategiích zohledňují zcela běžně. V nejbližší budoucnosti se ale budou muset vyrovnávat také s nedostatkem toho, co nyní považujeme za zcela samozřejmé – vody. Ta je teď možná levná, její cena však rozhodně neodráží reálnou hodnotu, kterou má v celém výrobním řetězci," uvedl Fergus Cunningham, Director ve společnosti KPMG Česká republika.

Budoucí nedostatek vody nepostihne jen ta průmyslová odvětví, pro něž je voda nedílnou součástí výrobního procesu (například výrobci nápojů), ale i další sektory – třeba potravináře nebo výrobce spotřebního zboží. „Výrobci závislí na dodávkách silikonových čipů nebo papírenských produktů zcela jistě pocítí dominový efekt. Negativní dopady související s nedostatečnými dodávkami vody se tak určitě dotknou i jich," dodává Fergus Cunningham.

Udržitelnost novým centrem zájmu firem po celém světě

Udržitelným rozvojem se podle celosvětového průzkumu KPMG Corporate Sustainibility: A Progress Report začíná zabývat čím dál více společností. Současných více než 60 procent firem, které v něm uvedly, že již mají zpracovanou strategii udržitelnosti, znamená padesátiprocentní nárůst oproti výsledkům obdobného průzkumu z roku 2008. Téměř polovina respondentů aktuálního šetření se pak domnívá, že zavedení programů udržitelnosti povede buď ke snížení nákladů, nebo ke zvýšení zisků. Více než 70 procent firem, které se zatím otázkám udržitelnosti nevěnovaly, se chystá strategii pro tuto oblast vytvořit v příštích pěti letech, 25 procent uvedlo, že pro přípravu takové strategie zatím nemají určený časový rámec.

„Obecně lze říci, že se udržitelností zabývají spíše veřejně obchodované společnosti než malé soukromé podniky," doplňuje Fergus Cunningham. Podle výsledků průzkumu má totiž strategii udržitelnosti zpracovánu osm z deseti velkých společností, oproti tomu u menších firem se jedná o necelou polovinu.

Hlavní brzdy strategií udržitelnosti

Průzkum odhalil také tři hlavní brzdy realizace programů udržitelnosti. První z nich je podle respondentů nedostatek jednotných metrik a nástrojů, kterými by se dala měřit úspěšnost, či neúspěšnost jednotlivých programů. Druhou brzdou je nedostatek finančních zdrojů, které by umožnily postavit udržitelnost na roveň s provozními programy, jež mívají vyšší krátkodobou návratnost investice. Třetí příčinou pomalého vývoje v této oblasti je pak chybějící přesně definovaný mezinárodní regulatorní rámec, o který by se firmy mohly při svém plánování opřít.

„Společnosti musí pochopit skutečný význam strategického přístupu k udržitelnému rozvoji. Z dlouhodobého hlediska jde totiž nejen o konkurenční výhodu či nevýhodu té které firmy, ale o doslova existenční záležitost," uzavřel Fergus Cunningham.

Slovo ke dni

  • Bez okurek

    Zeptejte se podnikatele, jestli a kdy má „okurkovou sezonu“. Podívá se na vás s podezřením, že si z něho chcete utahovat. V podnikání a práci ve firmě totiž nenastanou časy, kdy si člověk může lehnout a usnout na vavřínech. Člověk zaznamená jen období prosperity a útlumu, ale snažit se o business musí tak jako tak. Letos to ani v novinách nevypadá na tu pravou „okurkovou sezonu“, kdy žhavá politická, ekonomická a společenská témata dojdou a redaktor, jak se říká, musí vařit z vody. Událostí přichází na redakční stůl stále dost a dost, a rozhodně nejsou marginální. A pokud jde o pěstitele okurek, to se teprve uvidí, kdy jim sezona začne naplno a jak se vydaří.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE