INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Jaká zpravodajská témata zajímají Čechy nejvíce? Výsledky průzkumu agentur AMI Communications a STEM/MARK vypovídají hodně o životním stylu jednotlivých generací. Nejstarší si vyhledávají informace především o bydlení, nejmladší překvapivě o financích. Všechny generace pak spojuje zájem o aktuální domácí dění. Pro celou společnost je také příznačná nízká záliba v politických tématech, která je procentuálně na obdobné úrovni, jako zájem o dění ze světa českých celebrit.

Zodpovědná česká mládež

Mladá generace (18-29 let) se kromě domácího zpravodajství (52 %) překvapivě zajímá nejvíce o praktická témata, jako jsou osobní finance (38 %). „Je velmi dobrá zpráva, že si mladí lidé uvědomují svou zodpovědnost za vlastní finanční situaci a snaží se získávat potřebné informace pro dobré rozhodování. To, že nejde jen o proklamace ve výzkumech, ale o skutečné chování potvrzují i  solidní výsledky v mezinárodním průzkumu finanční gramotnosti,“ komentuje výsledky průzkumu Milan Hejl, Managing Partner AMI Communications.

Výsledky mezinárodního srovnání finanční gramotnosti PISA 2012 (Programme for International Student Assessment), které byly zveřejněny v loňském roce, dokládají, že čeští žáci se ve finanční gramotnosti dobře orientují. Patnáctiletí studenti z ČR skončili na šestém místě z osmnácti. Mladí Češi sice zaostali za vítěznými Číňany ze Šanghaje, předběhli však Spojené státy i všechny zúčastněné země západní Evropy kromě vlámské části Belgie. 

Mladí ale přirozeně nezapomínají ani na zábavu. Přitahuje je vše, co se týká internetu a  sociálních sítí. Lákají je ale také témata jako cestování a gastronomie.

Na úrovni pikantérií celebrit

Lidé ve věku 30-44 let, stejně jako mladá generace, chtějí především vědět, co se aktuálně děje. Celostátní a regionální zpravodajství jednoznačně vede i v jejich případě (65 %). Co ale příliš nezajímá ani jednu z těchto skupin je politika. Průzkum totiž ukázal, že domácí politická scéna zajímá obě tyto skupiny asi tolik, co novinky ze světa celebrit, a to velmi málo (politika – 21 %, celebrity – 19 %). Může to souviset s nízkou důvěryhodností reprezentantů státní správy. Ta jako zdroj informací získala v průzkumu vůbec nejhorší hodnocení. Státní správu považuje za nedůvěryhodnou 78 % všech dotázaných. Naopak lépe společnost vnímá nezávislé experty a analytiky nebo reprezentanty nevládních organizací.

Populace 45-59 let nejvíce sleduje kromě zpravodajství (68 %) novinky o osobních financích (45 %) a bydlení (43 %). Starší populace je oproti té mladší také přístupnější k tématům ze světa známých osobností (18 %) a politické scény (31 %). 84 % z nich čerpá informace z televizního vysílání. Průzkum ukázal, že poslechovost rádií je u této skupiny stejná jako návštěvnost online zpravodajských portálů. Využívání internetového zpravodajství je zde navíc jen o 10 % nižší než u nejmladší generace.

Ženy versus muži

V průzkumu se potvrdily rozdílné zájmy mužů a žen. Opomineme zpravodajství, které se u obou skupin umístilo na prvním místě. Až 49 % žen se zajímá o informace o zdravém životním stylu. Vyhledávají také novinky z oblasti gastronomie, bydlení, kultury a umění. Muže lákají především nové technologie (49 %) a sport (46 %). Rádi si přečtou také o novinkách v oblasti internetu, sociálních sítí a osobních financí.

Rychle, stručně a přehledně

Aktuální dění sledují dvě třetiny populace převážně na internetu a téměř čtvrtina v tisku. Stále častěji se zdrojem informací stávají také sociální sítě: „Více jak třetina z nás čerpá denně informace o aktuálním zpravodajství ze sociálních sítí, konkrétně z Facebooku, Twitteru a YouTube, jejichž potenciál stále stoupá,“ komentuje zjištění Milan Hejl. O tom, že lidem vyhovuje internetové prostředí, svědčí i způsob, jakým informace vstřebávají. 40 % si stačí článek přečíst jen zběžně, aby měli všeobecný přehled. Lidé dávají přednost stručným a  přehledným textům doplněným o fotografie a videa.

O průzkumu:

Průzkum realizovala v roce 2015 agentura AMI Communications ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK. Sběr dat proběhl prostřednictvím internetového dotazníku (CAWI) na internetovém panelu agentury STEM/MARK  na vzorku 509 respondentů z celé ČR.

(tz)

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3