INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ilustracni gastro zdroj ProfesiaCZGastronomické služby jsou jedním z oborů, kde se projevuje dlouhodobý nedostatek lidí. To má hned několik důvodů: v oboru je tradičně velmi vysoká fluktuace, práce je psychicky i fyzicky náročná, zvláště v poměru k nižší platové hladině, a navíc jde o segment, kde je poměrně obvyklé nedodržování zákoníku práce, především délky pracovní doby.

Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz množství nabídek práce v gastro segmentu neustále stoupá, zatímco počty uchazečů o práci klesají – pomyslné křivky nabídky a poptávky se protnuly v květnu 2014 a rozdíl se s určitými sezónními výkyvy stále zvětšuje.

„Gastronomie jako obor u nás v současné době prodělává renesanci – lidé se více zajímají o to, co jedí, jsou ochotní za jídlo více zaplatit, ale jsou také náročnější. V gastronomické oblasti více než jinde závisí úspěšnost podniku na kvalitě a profesionalitě jeho zaměstnanců,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „I zde je problém s úrovní oborového školství – protože majitelé firem a špičkoví kuchaři nejsou spokojení s připraveností absolventů na praxi, zakládají často sami školicí zařízení a připravují vzdělávací programy. Možnost odborného růstu je také důležitým faktorem, který může majitelům gastronomických zařízení pomoci při stabilizaci jejich týmu a zlepšení úrovně služeb.“

Počet pracovních nabídek v gastronomických zařízeních neustále stoupá – v letošním roce zaměstnavatelé nabízeli v součtu nabídek Profesia.cz a údajů MPSV téměř 15 tisíc volných pracovních míst. Nejvíce poptávaní jsou kuchaři (6025) a číšníci (5315), percentuálně největší zájem je o pomocné kuchaře – s nárůsty poptávky o 429 % v loňském, respektive o 239 % v letošním roce. Počet inzerátů uchazečů o práci se snižuje – meziroční propady činily 24 % v roce 2014 a dalších 14 % v roce 2015. Počet kuchařů hledajících práci klesl o 21 %, o profesi barmana stálo oproti loňskému roku o 13 % méně uchazečů.

Gastro segment vykazuje výrazné sezónní vlivy související v zimě s lyžařskou sezónou a v létě s tradiční prázdninovou turistickou sezónou. Počty uchazečů o práci se ale v průběhu roku mění podobně jako v jiných oborech – nejvíce lidí hledá práci v lednu a v září-říjnu. Z pohledu regionů je nejvíc nabídek práce tradičně v Praze a Středočeském kraji, největší nárůst jejich počtu jsme ale zaznamenali v Moravskoslezském kraji – o 79 % v porovnání let 2014 a 2015.

Co poradit zaměstnavatelům v oblasti gastronomických služeb? „V první řadě stabilizaci týmu zaměstnanců, protože se jedná o obor, kde je míra fluktuace kolem 15 %, přičemž běžně se pohybuje mezi 5-7 %,“ uvádí Zuzana Lincová. „Stěžejní je vzdělávání a kontrola personálu, protože úspěšnost podniku je na jeho profesionalitě a chování závislá více než je tomu v jiných oborech. A atmosféra ve firmě, protože v oboru, kde je zákazník pánem, velmi záleží na sociálních aspektech - vztahu se spolupracovníky, uspokojení z vykonávané činnosti a pocitu sounáležitosti s firmou.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3