INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Screenshot 01 02Téměř všechny české firmy (96 %) slyšely o Obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) a znají termín jeho zavedení. I přesto, že tři ze čtyř firem se už začaly připravovat, tak hned v první fázi příprav narazily na zdržení při seznamování se s právním rámcem. Jen 54 % společností se domnívá, že bude v době, kdy vejde GDPR v účinnost, v poslední fázi příprav.

Čtvrtina odhaduje, že všechny potřebné změny dokončí měsíc až půl roku po termínu. Popsaný stav nastane i přes to, že 90 % společností si uvědomuje, jak velký postih jim hrozí, pokud neupraví své IT systémy. Svůj podíl na celkovém zpoždění má i stát, protože stále nepřijal adaptační zákon, který firmy a další organizace potřebují ke správné implementaci GDPR. Údaje vyplývají z exkluzivního průzkumu auditorské a poradenské společnosti BDO mezi různě velikými firmami z různých segmentů. 

Do konce roku 2018 budou mít správně upravené databáze tři čtvrtiny firem

Již nyní je jasné, že téměř každý druhý český podnik nebude mít v první den účinnosti evropského nařízení GDPR správně nastavené systémy evidující osobní údaje. Do konce roku 2018 to podle průzkumu stihne jen 77 % českých firem. Přibližně čtvrtina (27 %) společností, které budou provádět změny ještě po termínu, netuší, kdy budou mít databáze osobních údajů v plném souladu s nařízením. Odsouvání potřebných příprav na nejzazší možnou dobu ukázal průzkum auditorské a poradenské společnosti BDO.

Zhruba polovina (54 %) firem se s novým nařízením teprve seznamuje. Téměř každý čtvrtý podnik (23 %) ale již nyní uvádí, že v první den platnosti (25. května 2018), nebude mít dokončené všechny nutné změny. Dalších 23 % neví, zda stihne dokončit všechny změny do stanoveného termínu. „Úpravy IT systémů zaberou ve větších firmách i několik měsíců a v některých případech může jít i o půl roku. U velkých firem, které nezačnou se systémovými změnami co nejdříve, hrozí velké riziko, že přípravný proces nestihnou v termínu, který stanovila Evropská unie,“ uvedl Ondřej Šnejdar z auditorské a poradenské společnosti BDO.

Pokuty hrozící za nedodržování nového nařízení nejsou malé. Dosáhnout mohou až 20 milionů eur (zhruba 512 milionů korun) nebo až 4 % celkového ročního obratu firmy. „Většina podniků s velkou pravděpodobností spoléhá na to, že hned ze začátku nebudou chodit kontroly a první pokuty padnou až znatelně později,“ dodal Ondřej Šnejdar.

Většina firem osloví odborníky

Zhruba polovina (52 %) dotázaných společností je kvůli GDPR již v alespoň nějakém kontaktu s odborníkem nebo odbornou firmou. Každý třetí podnik plánuje vyčlenit alespoň jednoho pracovníka, který by dohlížel na realizované změny v souvislosti s GDPR. Necelá polovina (48 %) podniků počítá, že pro splnění nových pravidel bude potřebovat externího dodavatele, který nakládání s osobními údaji adekvátně upraví.

Zhruba čtyři z deseti (42 %) společností neví, jak vysoké finanční prostředky si v jejich případě změny související s GDPR vyžádají. Téměř každý pátý podnik (19 %) počítá s výdaji do 30 000 korun, 13 % odhaduje výdaje v rozmezí 50 000 až 100 000 korun. Šest z deseti (63 %) firem se domnívá, že úpravy databází kvůli GDPR znamenají větší bezpečnost osobních informací.

Vláda by měla co nejrychleji představit českou legislativní úpravu

GDPR se týká všech firem, státních institucí, neziskových organizací i osob samostatně výdělečně činných, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky nebo příznivce. Stávající komplikací je skutečnost, že česká vláda zatím nezveřejnila přesné znění nového zákona, který bude požadavky GDPR začleňovat do české legislativy. Mnoho firem proto tápe a otálí s přípravou, protože neví, na co se přesně připravovat.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3