INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Na 23 občanských sdružení Prahy 6 vytvořilo společnou platformu usilující o to, aby s nimi radnice začala komunikovat. Vadí jim hlavně záměrné vynechávání občanů z diskuzí o stavbách na jejich území, protěžování zájmů devoloperů i s podezřením na korupci a nekoncepční řešení velkých, zvláště dopravních staveb, jako je výstavba metra A, tunelu Blanka, městského okruhu přes Suchdol, nové ranveje na letišti i přesun výstavby terminálu autobusů a parkoviště P+R z Dlouhé Míle na Veleslavín.

„Stále více lidí žijících v Městské části Praha 6 kritizuje prováděné i navrhované liniové a další dopravní stavby, které jsou stále častěji nazývány tunelem, který všude začíná a nikde nekončí," popsal Michael Pokorný z platformy: „ I proto nejaktivnější občanské iniciativy Prahy 6 založily letos v březnu jakousi platformu občanských sdružení, která si klade za cíl, oslovovat své volené zástupce v radě i zastupitelstvu, trvat u nich na dodržování zákonů, územního plánu, na vytvoření místních regulačních plánů v těch lokalitách, které jsou ohroženy neomaleností developerů," vysvětlil Michael Pokorný za platformu občanských sdružení.

K aktuálním problémům, které se netýkají jen Prahy 6, patří například přesun schváleného autobusového terminálu a P+R z Dlouhé Míle, která je mimo rezidenční oblast, do Veleslavína, kde bydlí stovky lidí v nejbližším okolí. "Terminál Veleslavín má být navíc za 1,3 miliardy pouze dočasný. Polovina podzemních parkovacích stání a spodní stavba ve Veleslavíně, vybudované za městské peníze a dotaci z Evropské Unie, má později připadnout soukromému developerovi, který má nad terminálem postavit 5 pater kanceláří," dodal Jiří John za platformu: "Dotace EU ve výši 8 miliard je určena pro dostavbu metra a terminálu Dlouhá Míle, neboť tam respektuje životní prostředí obyvatel města," uvedl John. Jedno stání pro osobní automobil vyjde ve Veleslavíně hrubým výpočtem na dva miliony korun, běžná podzemní stání se realizují za 200 až 300 tisíc. Podmínky nad tubusem či stanicí metra mohou být obtížnější a zvýšit cenu na 500-600 tisíc korun za stání, z čehož ale vyplývá, že ve Veleslavíně půjde o více než trojnásobné předražení, a to se ještě nezačalo stavět. Na projektanta, ani na organizaci, která zajišťuje inženýrskou činnost, nebylo vypsáno výběrové řízení.

„Dnes je bohužel obecně platné, že se plány nové výstavby ukáží až ve chvíli, kdy vám před okny nebo za domem vyroste ohrada a v ní začnou jezdit bagry. Občanská sdružení se proto čím dál víc snaží takové záměry mapovat předem, informovat občany dotčené lokality a vstupovat do správních řízení," řekl Jiří Škvor za platformu občanských iniciativ Prahy 6. Běžnou praxí radnice Prahy 6 je dle platformy zatajování či nepřiznávání negativních dopadů projektů, udělování výjimek či přímo porušování předpisů, nesoulad s územním plánem, zásahy do památkových zón a jejich ochranných pásem i uzavírání nevýhodných smluv. Radnice městské části Praha 6 též již několik let nepředkládá občanům jakýkoliv návrh strategického i územního rozvoje a jeho zásad do budoucna.

K problémovým oblastem patří pražský územní plán, který začíná být zastaralý. Předchozí radní Hlavního města Prahy pracovali na územním plánu, který byl z pohledu občanů účelově nepřehledný a mnohdy nerealizovatelný a šel „na ruku" více investorům a velkým stavebním lobby, než občanům žijícím v jednotlivých městských částech. Za nekoncepční platforma považuje i prodloužení trasy metra A, jehož konečná stanice vede doslova do lesa a ne na ruzyňské letiště, kam by si to přáli občané nejen z Prahy. Navíc jedna z občanských iniciativ Prahy 6 již v roce 2009 zaslala všem odpovědným institucím dopis, doložený mnoha odbornými posudky, že se metro, tak jak je jeho výstavba navržena, pod Červeným Vrchem, kopat nedá, protože se dříve nebo později propadne. Nikdo argumenty nebral na vědomí. Až nyní, kdy se propadla hlavní dopravní tepna Prahy 6, Evropská třída, hned na několika místech, i když se řidičům a občanům prezentuje jeden propad, který nikdo nemohl zakrýt. Na Evropské od té doby nelze projet bez objížděk, protože na silnici i tramvajových kolejích jsou další propady. Po nocích i o víkendech se na Evropské betonuje a „buduje" na zasypávání a asfaltování menších propadů, které nejsou tak viditelné.

Rychlodráha, která by se přiblížila jako jediný, životní prostředí chránící dopravní prostředek na letiště, je v nedohlednu. Výstavba soustavy tunelů zvaných „Blanka" měla být dle představitelů sdružení spuštěna až po dokončení městského okruhu na severozápadě Prahy, bez něj je naprosto nesmyslná. Kapacita Blanky je navíc naddimenzována, po jejím zprovoznění budou ucpány silnice v okolí tunelu a v celé městské části Praha 6. V době, kdy soud, na podnět obcí rušených nadměrným hlukem, zakázal na jednom z největších evropských letišť ve Frankfurtu noční lety, se nová ranvej na pražském letišti nesmyslně staví směrem do centra města a je mu o 1,5 kilometru blíž, než dráha stávající.

Platforma občanských sdružení považuje za nejdůležitější:

1) Zahájit kvalitativně moderní a permanentní komunikaci nejen s ostatními občanskými iniciativami, ale se všemi občany.

2) Žádat po vedení radnice, aby vyslyšela hlas svých občanů vždy, kdy jsou jejich námitky oprávněné a kdy jsou opřeny o zákony a ústavu ČR.

3) Žádat a docílit toho, aby vedení Městské části Praha 6 zohlednilo ekonomický vývoj v Evropě i ve světě a při svém rozhodování např. o návrhu výstavby tzv. „paralelní" dráhy na Letišti Praha, která je neekonomická a absolutně nešetrná k životnímu prostoru a životu většiny obyvatel nejen Prahy 6 řeklo své rozhodné „nesouhlasíme".

4) Žádat po vedení radnice, přehodnotit stanoviska Městské části Praha 6 k návrhu realizace velkých dopravních staveb, jejichž realizace byla městské části vnucena bývalým vedením MHMP za primátorství MUDr.Pavla Béma, jako je např. Břevnovská radiála, severozápadní segment vnějšího silničního okruhu Prahy v jižní variantě, návrh vybudování tunelu pod Hanspaulkou do Podbaby či do Horoměřic apod.

5) Žádat po vedení radnice, aby se postavilo v zájmu svých občanů proti záměru MHMP, vybudovat ve Veleslavíně megaterminál s autobusovým nádražím jen proto, že metro bylo odkloněno od směru na Letiště Praha a tento terminál prosazovat blíž k letišti.

6) Vytvářet stálý tlak na vedení radnice, aby byly v exponovaných lokalitách pořízeny regulační plány (např. pro Šárecké údolí, Hanspaulku, vilovou část Bubenče, Ořechovku, Tejnku či Liboc a staré Petřiny a další).

7) Aby vedení radnice zveřejňovalo a předkládalo k veřejné diskusí všechny investiční záměry na území obce, které se jakkoliv dotknou života stálých obyvatel, a to nikoliv jen ty, které jsou realizovány z veřejných prostředků.

8) Nepřipustit do správního řízení záměr, který by měl být realizován v architektonicky a urbanisticky či jinak stabilizovaném území, nebo v území jakkoliv chráněném podle jiného zákona (např. podle zákona o ochraně přírody a krajiny), a který by neprošel veřejnou diskusí.

9) Nutit investory, aby jejich záměry, které hodlají realizovat na území MČ Praha 6 prošly řádnou architektonickou soutěží a udělat vše pro motivaci vyhovět takovému požadavku.

10) Je nutné, aby se vedení MČ Praha 6 zavázalo, že již neprodá jediný pozemek veřejné zeleně pro jakýkoliv soukromý investiční záměr, který nepřinese občanům Prahy 6 žádný efekt, tedy ani v oblasti architektury.

11) Přehodnotit návrhy městské části na výstavbu bytových domů namísto Strnadova zahradnictví, na vznik nemístně zahuštěné bytové zástavby v Sedlci, na další bytovou výstavbu v zátopovém území v Podbabě a Šáreckém údolí.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3