INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Mé první začátky v obchodování na principech osobního prodeje nebyly špatné. Co jsem nakoupila, tak jsem dobře prodala, něco jsem spotřebovala sama a nelitovala jsem. Značku, pro niž jsem pár měsíců zkusila pracovat, jmenovat nemohu ani nechci, nicméně jí vděčím za velké poznání i příležitost ke studiu několika obchodních disciplín i za zkušenosti, jež se mi dodnes hodí. Myslím, že osobní prodej je velký fenomén, který dává prostor k vysokému nasazení i odpovědnosti jednotlivce.

Odměnou je patřičné místo na trhu a vracející se klientela. Co víc si přát? Průkopnické firmy kdysi před lety založily Asociaci osobního prodeje. Dnes ji vede Ildiko Dikošová. Jí patřilo několik mých otázek:

Jaké má Asociace osobního prodeje dlouhodobé cíle a vize?

AOP je profesní sdružení firem, které podnikají podobným způsobem, prodávají spotřební zboží prostřednictvím nezávislých přímých prodejců – distributorů. Protože jde o způsob prodeje, který není všeobecně příliš znám a musí řešit řadu specifických otázek, je AOP důležitým prostředníkem komunikace mezi firmami a veřejností, regulátory a spotřebiteli. Je zároveň garantem férového a etického podnikání a pro spotřebitele zárukou, že firmy a distributoři, kteří je obsluhují, jednají v plném souladu s legislativou a se zásadami čestného obchodování. AOP se tedy zabývá především hájením zájmů svých členů, jejich distributorů a též ochranou jejich spotřebitelů. Vedle toho se samozřejmě věnuje osvětě, propagaci a všeobecně podpoře přímého prodeje.

A co ji čeká do konce letošního roku?

Do konce letošního roku bychom chtěli zintenzivnit naší osvětovou činnost zejména na sociálních sítích, zřízením FB AOP, setkat se se zástupci médií a pokračovat ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou. Dále se asociace bude aktivně podílet v rámci spolupráce se Svazem obchodu na přípravě projektu Elektronické evidence tržeb, kterou chystá Ministerstvo financí ČR. Využijeme samozřejmě každou příležitost, jak nejširší veřejnosti představit v pozitivním světle přímý prodej jako podnikatelskou příležitost a možnost bezproblémového nákupu kvalitních výrobků.

Kdo se vlastně může stát vaším členem a za jakých podmínek?

Členem AOP se může stát každá česká firma, která podniká v přímém prodeji za předpokladu, že bude bezpodmínečně dodržovat stanovy AOP a její Etický kodex. Uchazeči musí projít bezúhonně roční zkušební lhůtou.

Osobní prodej patří ve světě k uznávaným obchodním praktikám, v České republice na něj byly ne vždy jednoznačné názory. Jak je vnímán veřejností dnes?

Po více než dvaceti letech existence přímého prodeje a asociace si troufám říci, že přímý prodej si našel svoje zcela nezpochybnitelné místo v maloobchodním sektoru a poskytl nejenom podnikatelskou příležitost statisícům občanů, ale obsloužil v celé své české historii i miliony spokojených zákazníků. Ostatně dvě čísla hovoří sama za sebe: počet osob, které se věnují přímému prodeji ve členských firmách AOP, je více než 250 000 a roční obrat firem byl v roce 2013 více než 5,2 miliardy korun.

A co na něm oceňují odborníci-obchodníci?

Spíše bych řekla, co na něm oceňují zákazníci, neboť to považuji za důležitější. Je to především pohodlný nákup v místě a čase, které si zvolí zákazník. Dále je to nezpochybnitelná kvalita výrobků, u kterých většina firem uplatňuje nadstandardní záruky kvality. V neposlední řadě je to možnost dokonale se seznámit prostřednictvím distributora s jednotlivými výrobky, možnost vyzkoušet je a nákup uskutečnit v příznivém společenském prostředí. A nesmíme v žádném případě zapomenout na bezrizikovou podnikatelskou příležitost, kterou přímý prodej nabízí.

Bude u nás firem, které pracují na základě osobního prodeje, přibývat? A pokud ano, v jakých oborech?

Věřím, že ano. Ve světě prodělává přímý prodej již řadu let, bez ohledu na globální i lokální ekonomické problémy, trvalý růst. Proč by tomu mělo být v ČR jinak? Je řada produktů, které lze přímým prodejem úspěšně prodávat. Kromě tradičních portfolií to mohou být např. stavební prvky, vybavení do domácností, knihy, vzdělávací programy atd.

Řadu let se opíráte o přísný etický kodex. Co je jeho posláním?

Etický kodex je základním samoregulačním nástrojem naší asociace. Stanovuje pravidla etického podnikání a zároveň má účinný sankční mechanizmus. Vymezuje, jak mají jednat firmy a jejich distributoři a jaká práva má spotřebitel. Na jeho dodržování dohlíží a jako nezávislý rozhodce v případě spotřebitelských sporů vystupuje administrátor Etického kodexu.   

Další podrobnosti o činnosti AOP najdou zájemci na stránkách www.osobniprodej.cz

za odpovědi poděkovala Eva Brixi






Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3