INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Karasek KulhanekV první části seriálu o uplatnění interim managementu v ČR jsme se věnovali vysvětlení principů a výhod dočasných manažerských řešení a představili jsme Českou asociaci interim managementu. V tomto díle předseda asociace Ján Dolejš přiblížil začátky a vývoj této moderní formy řízení v tuzemských podmínkách a představil také některé úspěšné projekty českých interim manažerů.

Jaké byly vaše začátky v roli interim manažera? Můžete i dnes doporučit ostatním zkušeným manažerům tuto dráhu?

Původně jsem myslel, že budu nabízet interim manažery do firem, jako rozšíření služeb v oblasti headhuntingu, kterému jsem se v té době věnoval. Postupně jsem začal sám pracovat na projektech jako interim manažer. Co se týče doporučení, je to o osobním nastavení. Když jsem přestal být manažerem v korporaci, tak jsem si řekl, že sice přestávám být „panem důležitým“, ale na druhé straně se můžu setkávat pouze s lidmi, se kterými chci. Jsem svobodnější, ale zase je to velká zodpovědnost, protože neexistují výmluvy typu: předpokládal jsem..., nebo poslal jsem e-mail... Platí vás, pokud máte výsledky. A ty závisejí na schopnostech, ale u interim manažerů především na zkušenostech. Máme proto i v asociaci takovou vnitřní hranici – dobrý interim manažer nemůže mít méně než 40 let, i když nevylučuji výjimky.

Patříte mezi zakladatele České asociace interim managementu (ustavující schůze proběhla 22. 7. 2010). Co vás vedlo k založení asociace?

V té době jsem objevil spojení interim management a pátral na internetu, co to je. U většiny odkazů to bylo pouze prázdné heslo. Ale pak jsem se potkal s lidmi, kteří měli propojení do zahraničí, kde se interim management běžně používal, a uviděl i „živého“ interim manažera z Německa. Z toho vznikla myšlenka, že tento způsob podnikání by mohl být zajímavý i u nás. A když s něčím začínáte, obvykle je dobré dát hlavy dohromady s dalšími lidmi podobného ražení. V České republice jsme měli určité základy interim managementu, a to v podobě projektových a krizových manažerů.

dolJak se interim management a jeho uplatnění v ČR za těch osm let změnilo?

Interim management se začal postupně rozšiřovat do všech oblastí podnikání a interim manažeři se dnes už běžně uplatňují na vrcholových, nebo odborných manažerských pozicích. Také jsme pronikli do státní sféry, kde se jakékoliv změny dělají poměrně těžce, a i to je už naše „parketa“. Stěžejní oblastí ale zůstává průmysl a výrobní sektor obecně. Co se týče naší asociace, ubylo lidí, kteří přišli s očekáváním, že zde dostanou práci, nebo těch, pro které to bylo vyplnění času mezi pracovními úvazky. Členská základna se však rozšířila, máme specialisty na celou řadu oborů a pokrýváme prakticky celou republiku. Vytvořili jsme etický kodex, zaměřujeme se na zvyšování úrovně interim managementu v ČR a spolupráci s dalšími profesními organizacemi, např. HK ČR, AMSP ČR, SAP, TMA.

Můžete zmínit nějaké příklady úspěšného působení interim manažerů?

Máme řadu kolegů, kteří úspěšně působili, nebo působí, ve významných a veřejně známých podnicích, ale většinou není jejich snahou prezentovat se v médiích, takže spíše zůstáváme v pozadí. Asi nejznámějším členem naší asociace je Petr Karásek, místopředseda CAIM, který vedl záchranu automobilky a značky Tatra nebo restrukturalizaci podniku Škoda Transportation. Několik našich manažerů pomohlo zvládnout krizi ve společnosti Kovosvit MAS. Tomáš Pastrňák vedl restrukturalizaci závodu bývalých Olšanských papíren a strojírenské firmy LIFTCOMP. Máme i úspěšné ženy – interim manažerky a kolegy, kteří pomáhají menším společnostem nebo rodinným firmám a někteří působí v zahraničí. Členové mají své projekty uvedeny na webových stránkách asociace (www.caim.cz).

Vy jste se nedávno vrátil ze Zanzibaru, kde jste měl na starosti zajímavý projekt vybudování luxusního rezortu v náročných podmínkách. Co vám tato zkušenost dala a naopak vzala?

Z pohledu zážitků bych odpovídal několik hodin, ale ve stručnosti. Tento projekt mě utvrdil v zásadním pocitu, že si neuvědomujeme, jak se u nás máme dobře. Češi si stále na něco stěžují a to mi teď vadí víc než kdy jindy, protože jsem zažil práci v těžkých podmínkách, kdy téměř nic nefunguje tak, jak jsme zvyklí. Tento projekt mi vzal iluze ve smyslu, že běžně předpokládáte, když něco dobře naplánujete a vysvětlíte, že to i tak dopadne. V Africe musíte vše neustále ověřovat, a to i pro nás naprosto samozřejmé věci. Projekt ale dopadl dobře a věřím, že jsem prokázal, že čeští interim manažeři zvládají i náročné zakázky ve složitých podmínkách v tuzemsku i v zahraničí.

připravila Jana Dronská

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3