Koncem března se uskutečnilo v Praze slavnostní vyhlášení soutěže Mastercard Obchodník roku, jejíž součástí je také kategorie Zodpovědný obchodník roku. Letošním tématem pro nominace bylo Inovativní energetické řešení. Se dvěma nejlepšími návrhy přišla společnost Kaufland, a stala se tak Zodpovědným obchodníkem roku 2022.
Různé studie ukazují, že mladí lidé, konkrétně mileniálové (narození v 80. a 90. letech) a příslušníci generace Z (narození od 2. poloviny 90. let) kladou velký důraz na udržitelný přístup a zodpovědnost vůči životnímu prostředí. To je dobrá zpráva pro planetu i budoucnost lidstva. V tomto směru mladá generace také mění přístup k mobilitě.
Skupina ČSOB ve spolupráci s Hospodářskými novinami a společností REMA Systém vyhlašují soutěž Zelená obec roku. Soutěž je otevřena všem obcím, které se angažují v environmentální oblasti, udržitelném fungování a mají odpovědný postoj k životnímu prostředí.
Ve Voděrádkách u Prahy se nachází velice svérázný ale originální objekt, který má šarmu na rozdávání. Areál Home of AV je místem, kde se v létě pořádají divadelní představení, v zimě pak hostí akce typu tisková konference. Historie tohoto místa je kuriózní. Jeho noví majitelé totiž s překvapením zjistili, že se na jeho pozemku nachází černá skládka.
Ochrana životního prostředí je už po mnoho let v centru zájmu mnoha firem, zejména automobilek. Tyto snahy v posledních letech zesilují a rozšiřují se na různé oblasti. Změny v technice samotných vozidel už nestačí.
Jednou z priorit podnikání dvou největších obchodních řetězců v České republice, Lidlu a Kauflandu, je ekologický přístup a trvalá udržitelnost. V rámci mezinárodní strategie REset Plastic obchodní skupiny Schwarz, jíž jsou oba řetězce součástí, dlouhodobě usilují o snížení množství plastů používaných ve výrobě i v obchodech, kdy odpad nesmí být vnímán jako odpad, ale jako znovu využitelný materiál.
Také se snažíte dobře hospodařit s každou minutou? Je to někdy to jediné, co člověku zbývá k tomu, aby byl stále aktivní, aby stihl využít hodně z toho, co mu život nabízí. A aby rovněž oplácel v tom nejlepším slova smyslu těm, kteří si to zaslouží. Nechci být patetická, a už vůbec ne škarohlíd a remcal, ale stále častěji přemýšlím o tom, jestli to všechno snažení má vůbec cenu. Jestli má smysl podnikat, odvádět daně, být laskavý, vstřícný, zodpovědný člověk. Všechno může rázem pokazit třeba městská hromadná doprava. Bydlím v Praze a z jednoho místa se snažím jezdit víc než 30 let do centra. Škoda, že jsem si nevedla přehled o všech těch zpožděních, která mi znemožnila obchodní schůzku, včasné zahájení nejrůznějších akcí, účast na tiskových konferencích, zmeškání divadelního představení, cestu do zahraničí.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...