Úřad průmyslového vlastnictví dosáhl na poli řízení kvality vynikajících výsledků. Korunovány byly například loni oceněním Manažer kvality roku, jež loni udělila Česká společnost pro jakost Ing. Miroslavu Paclíkovi, Ph.D., řediteli odboru patentových informací a představiteli vedení pro integrovaný systém řízení ÚPV. Co všechno činnost související s kvalitou obnáší, jaký užitek Úřadu i jeho klientům dává a jakou inspiraci ostatním může poskytnout, o tom je následující rozhovor se jmenovanou osobností:
Nároky na odbornost rostou. Málokterá činnost nevyžaduje speciální znalosti, ba naopak, vznikají další odvětví, na trhu se profilují nové profese. Tam, kde dřív stačila lopata, dnes už počítejte se službou propojenou s mobilem nebo sociálními sítěmi. Firmy mají stále vyšší požadavky na své zaměstnance, a to platí i pro celoživotní vzdělávání. Těmto nárokům velmi dobře vycházejí vstříc služby České společnosti pro jakost. O tom, co je to personální certifikace, jsem hovořila s Ing. Romanou Hofmanovou, ředitelkou úseku certifikace osob:
Známý povzdech „Jak ten čas letí“ by se dal aplikovat na řadu aktivit kolem nás. Byl jsem požádán o několik postřehů, které by přiblížily pohled na vznik a počáteční období třicetiletého vývoje České společnosti pro jakost. Přesto, i když ne všechny rozhodující okamžiky moje paměť uchovává, se pokusím zmapovat tuto etapu vývoje, tedy období prvních deseti let po roce 1989.
Již čtvrtý ročník prestižní soutěže Diamantová liga kvality zná své letošní vítěze. Staly se jimi v kategorii Food se shodným počtem bodů PENNY MARKET ze středočeských Peček a ALBERT z olomouckého NC Olympia. V kategorii Non-Food pak získala prvenství společnost SIKO KOUPELNY se svou prodejnou na pražském Černém Mostě. V kategorii maloformátových prodejen si prvenství vybojovaly pekárna a cukrárna PECU Stáňa z Jíloviště a podniková prodejna MP Krásno Bzenec.
Byrokracii se u nás přinejmenším od dob císaře pána daří, a proto úředník nemá mezi lidem dobrou pověst. Přesto existují výjimky. Mohli by o tom hovořit občané, jimž slouží Úřad městské části Praha 10. A nejen ti, ani odborníci nešetří chválou. Svědčí o tom čestný titul Ambasador kvality ve veřejné správě, jejž mu udělila Česká společnost pro jakost v listopadu. Že se za tím skrývá poctivá práce a ještě mnohem víc, to prozradí v našem rozhovoru Ing. Josef Neklan, manažer kvality ÚMČ Praha 10.
O tom, že česká kuchyně má světu i domácímu strávníkovi co nabídnout, se již diskuze nevedou, protože praxe jednoznačně prokázala, že je atraktivní po všech stránkách: chutná, jednoduchá, ale i zdravá, k níž se vrací i řada odborníků na výživu, šéfkuchařů světáků i každý rozumný hospodský.
Češi trpí komplexem malosti. A proto každá zpráva, že jsme v něčem před giganty, potěší. Teď jsem si s gustem přečetl informaci, že jsme se zařadili do první třicítky zemí v online podnikání. Za námi se octly takové státy jako Itálie nebo Japonsko. Hodnotil se počet uživatelů internetu a vyspělost logistických služeb. Sám vím, jak úspěšně si vede například Zásilkovna, která velmi rychle expanduje nejen v ČR, ale i okolních státech. Už delší dobu je známo, že patříme k nejlepším na světě v užívání bezkontaktních plateb. A našlo by se toho víc, co povzbudí naši národní hrdost. Jak známo, mezi Goliáši není malý David bez šance, jak se píše v Bibli a jak jsme se o tom v historii mnohkrát přesvědčili.
Josef KratochvílJe obdivuhodné, kolik českých firem, vysokých škol, výzkumných organizací a dalších subjektů v uplynulém půlroce nacházelo nová řešení pro to, aby mohly existovat dál, rozvíjet výrobu a služby. Nabízet trhu to, co nejvíce potřebuje. Vznikly nové produkty, zrodily se ojedinělé postupy práce, ke slovu se dostaly špičkové technologie i efektivnější organizace procesů. Znamená to, že potenciál tvořivosti nabral na obrátkách, aktivoval se.
Pokračování ...