INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem

Český průmysl zaměstnává necelých 40 % obyvatel ČR a generuje téměř dvě pětiny HDP ČR. Studenti vysokých škol v oblasti technických věd, výroby a stavebnictví však pře dvěma lety představovali pouhých 15 % z celkového počtu vysokoškoláků. Jak zajistit, aby podniky měly dostatek kvalifikovaných zájemců o práci?

Firmy se domnívají, že klíčová je spolupráce se samotnými vysokými školami, studenti by měli povinně absolvovat odborné stáže. O tom, jak změnit fungování vysokých škol, nastavit jejich propojení s požadavky pracovního trhu a v tomto ohledu upravit i návrh novely zákona o vysokých školách diskutovali v Evropském domě v Praze zástupci Evropské komise, MŠMT, akademické a podnikatelské sféry. Debata proběhla dne 26. dubna 2015 v Evropském domě a organizovala ji Hospodářská komora České republiky ve spolupráci s CEBRE - Českou podnikatelskou reprezentací při EU, a to v rámci série debat pořádaných zastoupením Evropské komise v ČR a Informační kanceláře Evropského parlamentu v ČR.

„Programy odborného vzdělávání a přípravy v České republice plně nezajišťují dovednosti požadované trhem, a to do značné míry proto, že chybí systém, který by správně identifikoval potřeby trhu práce“, zahájil diskusi Jan Michal, vedoucí Zastoupení Evropské komise, v jejíchž prostorách diskuse probíhala.

Dle slov zástupců byznysu však aktuální návrh vysokoškolského zákona větší profesní zaměření vysokých škol neposkytne. „Návrh novely zákona o VŠ neobsahuje nic, co by větší příklon k profesní orientaci připravovalo“, říká Miloš Rathouský ze Svazu průmyslu a dopravy ČR. Svaz v připomínkovém řízení prosadil, aby studijní program měl povinnou studijní specializaci. Povinnou součástí (alespoň bakalářských) studijních programů musí dle Svazu být také povinná půlroční praxe. Dobrým krokem jsou daňové odpočty na investice firem do vzdělávání vztahující se i na studenty vysokých škol, které Svaz společně s MPO prosadil od roku 2014.

Nejlepší zkušenost z hlediska uplatnitelnosti absolventů má s povinnými či garantovanými praxemi i Škoda Auto Vysoká škola o.p.s. „Vedle povinné praxe na bakalářském stupni studia zavádíme i tzv. garantovanou praxi pro studenty navazujícího magisterského studia, kteří k nám přicházejí z jiných škol“, říká Stanislav Šaroch, prorektor pro vědu, výzkum a rozvoj studijních oborů ŠKODA AUTO Vysoká škola o.p.s.

S tím, že propojení mezi podniky a vysokými školami je klíčové pro zajištění profesního zaměření, souhlasí i Bohumil Kartous, vedoucí komunikace, EDUin, o.p.s. Upozorňuje však, že profesní požadavky jsou pouze dílčím cílem vzdělávání na jakékoliv úrovni. „Jistě by pomohlo, kdyby byl tzv. Boloňský proces, tedy rozdělení na profesně zaměření VŠ a centers of excellence naplněn, nikoliv pouze formálně, ale reálně“, zdůrazňuje Kartous. Domnívá se, že vyšší odborné školy by měly být v rámci reformy transformovány na studium bakalářského typu, jinak bude trh práce jejich absolventy považovat za méněcenné. Obává se však, že tomu budou nejvíce bránit samotné vysoké školy.

Hospodářská komora ČR prosazuje veškerá opatření, která napomáhají uplatnění studentů a absolventů vysokých škol na trhu práce. Do této kategorie patří třeba i legislativní úpravy zjednodušující podmínky pro přijímání studentů do firem formou stáží, aby si firmy mohly „vychovat“ své budoucí pracovníky.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Výrobce nezůstane utajen

    Kdo nakupuje potraviny v nadnárodních obchodních řetezcích, dobře ví, že musí dobře vybírat, aby získal kvalitu za rozumnou cenu. Zatímco cenovka u nabízeného zboží bývá zpravidla na první pohled jasná, hodnota výrobku je skrytá. Hypermarkety sice tvrdí, že nic, co prodávají, není špatné, ale můžete se na jejich sliby opravdu spolehnout. Zákazník často věří určité značce, zemi původu, prověřenému dodavateli, ale na všech obalech takové označení nenajde. U tzv. privátních značek bývá uvedeno jen jméno obchodu, jenž si nechal zboží pro sebe vyrobit. Ministerstvo zemědělství chce tuto praxi změnit a připravuje zákon, podle něhož musí nést každá potravina i označení, kdo ji vyprodukoval. Proč ne, taková informace rozhodně má svou cenu pro toho, kdo chce např. nakoupit hezky česky. Dosud je totiž běžnou praxí, že stejnou privátní značku...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE