INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Šetření Ministerstva financí ČR ukázalo, že obchodní řetězce nakupují české výrobky za vyšší ceny než stejné výrobky ze zahraničí. Ty proto mohou být prodávány levněji bez ohledu na výše obchodních marží, které jsou u potravin z dovozu dokonce ve většině případů vyšší. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) zjistil, že závěry prezentované veřejnosti koncem loňského roku Ministerstvem zemědělství ČR a Potravinářskou komorou ČR nejsou pravdivé. 

„Průzkum ministerstva financí potvrdil, že obchodníci nemají vyšší marže na českém zboží. Odhalil zásadní fakt, a to že u zahraničních výrobků jsou nižší průměrné nákupní ceny. Je možné, že české firmy mají slabší efektivitu v porovnání se zahraniční konkurencí, a nejsou tak schopny nabídnout srovnatelné ceny,“ uvedla Marta Nováková, prezidentka SOCR ČR, a dodala: „V žádném případě nedochází ke zvýhodňování potravin ze zemí Evropské unie a tím pádem ani k poškozování českých dodavatelů. Jednoduše není v ničím zájmu, aby se vyšší ceny domácích výrobců přenášely do prodejen a vedly ke zdražování potravin.“

SOCR ČR požádal ministerstvo financí o poskytnutí údajů z provedeného šetření dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Následně SOCR ČR spočítal obchodní marže u osmi produktů na základě zjištěné průměrné nákupní a prodejní ceny. V šesti případech měli obchodníci zavedenou vyšší marží u zahraničních potravin. Pouze u baleného másla 250 g a u trvanlivého polotučného mléka 1,5 % byly marže vyšší na tuzemské výrobky. I přesto byla v pěti případech nižší cena u výrobků z EU (máslo, eidam 30 % tuku, kuřata, vepřová plec, vepřová kýta), jen ve dvou případech byla nižší u tuzemských potravin (mléko, vepřová krkovice) a v jednom případě vyšla nastejno (vejce).

„Z šetření u vybraných druhů potravinářských výrobků nevyplynulo, že by měli obchodníci ve sledovaném období vyšší marže na českém zboží. Spíše z něj vyplynulo, že u zahraničních výrobků byly nižší průměrné nákupní ceny. Nelze tedy říct, že by obchodní řetězce záměrně celoplošně dávaly větší marže na zkoumané české potraviny než na dovozové,“ informovala Milena Hrdinková, ředitelka kanceláře ministra financí.

Jednotlivé obchodní řetězce již dříve opakovaně odmítly, že by jakýmkoli způsobem upřednostňovaly zahraniční potraviny před těmi vyrobenými na území ČR. Statistiky obchodníků jasně ukazují, že tuzemští zákazníci čím dál víc nakupují potraviny původem z Česka. Vzhledem k tomu, že se zároveň značná část spotřebitelů řídí při výběru potravin i jejich cenou, připravovaly by se řetězce cenovou diskriminací tuzemských potravin o tržby.

„Maloobchod v Česku je charakterizován velmi tvrdým konkurenčním prostředím, které neumožňuje žádnému z nadnárodních řetězců nepřiměřeně zvyšovat svůj zisk na úkor kohokoli. Právě z toho důvodu musely některé obchodní řetězce trh v Česku opustit. Navíc se všeobecně ví, že český spotřebitel je extrémně citlivý na cenu,“ shrnula M. Nováková.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3