INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

jurDva roky funguje novelizovaný zákon o významné tržní síle. Trh zaznamenal v dané věci určitý pokrok, o čemž po 7 letech bezzubosti 1. verze prokazatelně svědčí nové a zdá se, že úspěšné aktivity ÚOHS proti nekalým praktikám zahraničních obchodních řetězců.

Novelou však bohužel byly postiženy zejména tuzemské obchodní aliance.Ty prokazatelně nemají faktickou významnou tržní sílu a jejich členové tím stále více ztrácí část své konkurenceschopnosti, zejména právě vůči zahraničním obchodníkům.

Tuzemské obchodní aliance (případně české obchodní řetězce) byly vytvořeny malými a středními českými obchodníky k vlastní konkurenceschopnosti vůči zahraničním obchodním řetězcům. Tuzemští obchodníci zařazení v maloobchodních sítích jsou důležitými odběrateli malých a středních místních potravinářských výrobců. Převážná část prodejen se navíc nachází na venkově a jejich existence je významným garantem odpovídající úrovně zásobování tohoto prostoru. „Tuto skutečnost si plně uvědomujeme, a proto jsme také k zákonu podali připomínky. Bohužel, diskuse nad novelou zákona probíhala na rozpolceném trhu, což bylo způsobeno změnami v politice Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a z toho důvodu bez jeho patřičné oponentní síly. SOCR ČR se totiž zásadně a výhradně soustředil na prosazení požadavku na zrušení zákona. To byla zásadní taktická chyba,“ říká Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO).

Na druhou stranu by měl zákon dle názoru AČTO řešit závažná rizika a problémy českého trhu, ovšem nečiní tak a měl by být tedy znovu novelizován. Problémů, ohrožujících český trh, je hned několik. V první řadě je to živelná, neřízená expanze zahraničních řetězců, která nemá v Evropě obdoby. Řetězce dnes pronikají i do menších sídel kolem 10 tisíc obyvatel, což při vstupu na český trh striktně odmítaly. Příkladem budiž východočeská Jaroměř, která má při 12 442 obyvatelích dva Penny Markety, Lidl, Kaufland, Tesco a k tomu COOP a Potraviny Verner. Zákon se vůbec nezabývá vztahy mezi ostatními členy potravinového řetězce, konkrétně pak významnou tržní silou dodavatele vůči obchodníkovi či producenta vůči dodavateli. Po nápravě volá rovněž masivní používání nepoctivé praktiky podnákupních a podnákladových cen, deformujících vnímání reálné ceny potravin zákazníkem a poškozujících výrobce i státní kasu. S tím souvisejí také dumpingových dovozy, které jsou zásadní příčinou snížení kvality potravin (za nízkou cenu nízká kvalita) a jednou z příčin prezentace dvojí kvality stejného zboží na evropském trhu.

„Pokud nebudou výše uvedené problémy řešeny, pak v budoucnosti hrozí reálné riziko, že, s rostoucí silou zahraničních řetězců na českém trhu na hranici 80% a více, dojde k eliminaci českých dodavatelů a zásadnímu navýšení dovozů zahraničního zboží na úkor produktů českých z příkazu mateřských firem řetězců,“ vysvětluje předseda AČTO Juračka a ironicky dodává: „Těším se na dobu, kdy český manažer zahraničního obchodníka odmítne uposlechnout příkaz zahraniční centrály a ryze z „lásky k Česku“ odmítne navýšit dovoz potravin z ciziny, aby podpořil české výrobce a producenty.“

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3