INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

chlebSvětový den chleba připadl na 16. října 2017. Jde o každoroční svátek základní lidské potraviny a zároveň oslavu pekařské profese. U nás se slaví symbolicky v prostorách Břevnovského kláštera v Praze, odkud se z roku 993 datuje první zmínka o výrobě chleba v hlavním městě naší země.

Letošní ročník Světového dne chleba organizoval Svaz pekařů a cukrářů ČR ve spolupráci s názorovou platformou Naši pekaři, kteří ve stejný čas a na stejném místě oslavili Světový den bez chleba.

Cílem akce, kterou zorganizoval Svaz pekařů a cukrářů ČR, je propagace kvalitního českého chleba a posílení úcty a vážnosti k tomuto gastronomickému fenoménu. Záměrem hnutí Naši pekaři bylo varovat před spotřebitelskými trendy, kdy chléb je mnohými konzumenty považován za nemoderní, nudný, nebo za samozřejmou potravinu, produkt, zboží.

Proč letos Světový den bez chleba?
(vyjádření hnutí Naši pekaři)

Naši pekaři se letos odhodlali ke zcela jinému pojetí oslavy Světového dne chleba. Mají totiž opravdové obavy z aktuálních trendů:

- Čím dál víc lidí vnímá chléb jako nudnou, samozřejmou, nedůležitou potravinu. Nevidí chléb, nevnímají ho, alespoň ne do doby, kdy se jim po něm v blízké či vzdálené cizině pořádně zasteskne. Do té doby jako by pro ně neexistoval. Místo chleba snídají jakési uměle vyrobené nesmysly a chvějí se blahem, jak je to dobré, moderní, cool.

- Mnozí lidé podléhají manipulaci a jsou upevňováni v nepravdivém názoru, že chléb je potravina nezdravá, nevhodná pro aktivní životní styl, že chléb není jídlo pro sportovce či supermodelky.

- Mnozí zákazníci vyměňují čerstvě upečený český chléb od českého pekaře za kdesi vyrobené, zamražené, stovky kilometrů převezené a na prodejně rozpečené... čerstvě nakrájené... cosi.

Svátek chleba je také oslavou
pekařského řemesla
(vyjádření představitelů pekařského oboru)

Chléb je od nepaměti dílem pekařů a pekařek. Přes všechno to, co pekaře tak trápí, ať už je to byrokratická zátěž ze strany státu, neustále se měnící legislativa, nízké realizační ceny chleba ze strany obchodních řetězců, je čím se pochlubit:

- Nabídka pekařských výrobků v obchodech je naprosto nesrovnatelná s obdobím před rokem 1989. Český pekařský trh je, co se týče šíře sortimentu, zákaznického servisu a relativně nízkých cen jeden z nejvyspělejších v Evropě.

- Tam, kde před pádem totality existovala nabídka cca 35–40 pekařských výrobků, je dnes samozřejmostí 280–300 druhů pekařských produktů. Tam, kde existovaly dva až tři druhy chleba, jich dnes najdeme v regálech 20–30. Inovace a neustálé rozšiřování sortimentu, to je na pekařině denně viditelná samozřejmost.

- Kvalita pekařských výrobků je nesrovnatelně vyšší než v minulosti. Podle posledního spotřebitelského průzkumu kvality potravinářských výrobků, který prováděl Ústav zemědělských a ekonomických informací, jsou spotřebiteli hodnoceny pekařské výrobky (spolu s pivem) jako nejkvalitnější potraviny. Chléb má dokonce největší nárůst kvality od roku 1988, a to o 48 %.

- Pekaři úspěšně budují a provozují vlastní prodejny pečiva. Podle šetření agentury GfK se v pekařských speciálkách prodává 13 % pekařského sortimentu. Prodejny jsou otevřeny šest dní v týdnu, od rána do večera. Prodavačky procházejí školeními, aby byla obsluha nejen kvalifikovaná, ale také milá. Díky vlastním prodejnám mají zákazníci lepší přístup k čerstvému pečivu.

- Pekaři se dosti významně angažují také v oblasti společenské odpovědnosti a charitativních projektů; 9 pekařů z 10 dnes pravidelně přispívá na místní a regionální projekty spojené s kulturou, sportem, výchovou dětí a mládeže, péčí o seniory a další.

V České republice dnes vyrábí chléb přes 700 klasických pekáren, každý den vyprodukují okolo 1 milionu kusů. Spotřeba chleba se po dlouholetém poklesu ustálila na hodnotě 40 kg na osobu a rok, ročně za chléb utratí průměrný Čech necelých 1000 Kč.
Cena, za kterou dodávají pekárny chleba do obchodů, stagnuje či klesá, a pekaři tvrdí, že neodpovídá jeho skutečné hodnotě. Dle údajů ČSÚ klesla výrobní cena 1 kg chleba za poslední čtyři roky ze 17,20 Kč (8/2013), na aktuálních 15,65 Kč (8/2017). Přitom pekárnám rychle rostou náklady na suroviny, energie, PHM a musí též zvyšovat mzdy zaměstnancům, aby měly s kým chléb vyrábět a rozvážet. Spotřebitelská cena 1 kg chleba, která je aktuálně dle ČSÚ 24,50 Kč, je v porovnání s okolními státy výrazně nižší. Podle šetření Eurostatu je český chléb pátý nejlevnější v EU.

Výzva pekařů obchodním řetězcům

Nízká cena neumožňuje pekařům investovat do rozvoje, řádně odměňovat své zaměstnance, řemeslo ztrácí atraktivitu pro mládež. Pekaři proto apelují na obchodní řetězce, aby mezi sebou nesoutěžily ve snižování cen základních pekařských výrobků, ale kvalitou chleba či pečiva a komfortem nákupu.

Chlebové trendy současnosti

- Se zvyšující koupěschopností se spotřebitelé začínají orientovat na speciální a dražší druhy chleba.
- Nejoblíbenější však stále zůstává klasický pšeničnožitný Konzumní chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava.
- Nekupují se velké bochníky chleba, ale jejich dělené části. Výrobci se měnící situaci přizpůsobují a připravují pro různé segmenty trhu chleby o menší hmotnosti, speciálně balené či krájené, často s prodlouženou dobou trvanlivosti tak, aby jejich konzumace byla pro zákazníka optimální, co se týče spotřeby i skladování.
- Téměř třetinu chlebového sortimentu dnes tvoří speciální druhy, celozrnné a vícezrnné chleby.
- Zákazníci po vzoru farmářských trhů začínají nakupovat regionální výrobky od lokálních pekařů.
- Dle zjištění agentury na průzkum trhu GfK Czech roste prodej chleba v malých a specializovaných prodejnách, pekařských „speciálkách“, jichž je podle odhadu Svazu v Česku okolo 2500, tento prodej tvoří již 44 % celkového prodeje. Dále zákazníci nakupují v hypermarketech – 21 %, supermarketech – 19 % a diskontech – 14 % chlebového sortimentu.
- Faktory, které ovlivňují nákup chleba, jsou dle šetření poradenské společnosti KPMG následující: 44 % kvalita chleba (postupně roste), 30 % cena (důležitost ceny každý rok klesá o 2 %), 18 % složení výrobku (zákazník zkoumá nutriční hodnoty a řeší éčka), výrobce a 9 % země původu.

Svaz pekařů a cukrářů v České republice, z.s. je významné potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy a podporuje činnost firem podnikajících v pekařském a cukrářském oboru. V současné době sdružuje 120 členů – pekáren a cukráren, dodavatelů strojního zařízení, surovin a služeb pro tyto obory, a potravinářských škol. (www.svazpekaru.cz) 
Naši pekaři – hnutí a názorová platforma, soukromá iniciativa skupiny významných osobností z pekařského oboru z celé České republiky. Klade si za cíl bránit zájmy spotřebitelů, především v oblasti kvality pekařských a cukrářských výrobků dostupných na českém trhu. Aktivně se podílí na kultivaci výrobních, ale také obchodních a marketingových postupů používaných v oboru. Třetí hlavní oblastí zájmu hnutí je snaha kladně ovlivňovat veřejné mínění a nákupní aktivity spotřebitelů ve smyslu větší ekologické odpovědnosti, efektivního hospodaření s potravinami, zdravé výživy, v neposlední řadě také v oblasti respektu k tradičnímu řemeslu a českému potravinovému, gastronomickému i obecně kulturnímu bohatství. (www.chlebnasvezdejsi.cz, FB: Naši pekaři – FB: Nebuď houska).

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Předvánoční setkání provoněné srdečností

    Předvánoční setkávání bývá vždy malým balzámem na duši. Člověk posedí, poslechne si, zeptá se, s tím i oním prohodí pár slov, ochutná cukroví, které ještě doma není napečeno, a domů odchází tak nějak jinak a vánočněji naladěn. Je to správné. Měla jsem tu čest potkat se s řadou známých tváří na takové sešlosti, již společně s TOP HOTELEM Praha uspořádal 29. listopadu Klub manažerek ČMA, který už 21 let vede PhDr. Lenka Tomešová. A musím potvrdit, že mi bylo báječně. Nejen proto, že jsem si mohla nazdobit svůj malý svícen z větviček, plátků suchého pomeranče, ořechů a skořice, okusit letošní první vanilkové rohlíčky nebo si vyměnit pár pozdravů se známými tvářemi. Toho večera, báječně zorganizovaného, si však vážím i proto, že se na něm sešly ženy, které to s časem vůbec nemají jednoduché, podnikatelky a manažerky, pro něž je toto období...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2017

INZERCE

Partneři

Generální partner:

TOSlogo 172

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

gascontrol 175logo KOB

Vyšlo u nás 

 

Partneři plus:

tsoft   EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3 logo_zts_87_2 ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

Hlavní odborný partner: logo-npk Odborní partneři: csj105 sok67 cia 60 svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105

INZERCE