INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Foto 01 kopieTřetí červnovou středu se uskutečnilo zasedání výkonného výboru Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM), které se zabývalo aktuálními problémy v silniční nákladní a osobní dopravě. Účastníci jednání byli seznámeni s obsahem zprávy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a výsledky za loňský rok.

Na snímku: V úvodu zasedání výkonného výboru si jeho členové připomněli osmdesátiny svého předsedy Bedřicha Dandy. Jako první oslavenci blahopřeje 1. místopředseda Dr. Lubomír Ondroušek.

Krom jiného i s tím, že prostředky ve výši 81 mld. Kč získané v rámci mýtného a dotací byly proinvestovány. Pokud se týká navrhované změny mýtného systému, jak se ukazuje, v ranku dopravy je široce kritizován, že jednak nepřinese očekávaný efekt, nýbrž navíc zkomplikuje dopravu na silnicích 1. a 2. třídy.

Problém bude podle autodopravců rovněž s chystaným vysokorychlostním vážením nákladních vozidel. Jeho nespolehlivost, jak je prokázáno, je až 25procentní, což Sacm kopie kopiemůže v praxi přinést mnoho problémů. Pro řidiče či firmy, které jsou za řidiče konec konců odpovědné, v praxi již nyní přináší potíže například dodatečná úhrada penalizace zjištěné přetíženosti, která bývá opožděná a nedostatečně dokladované nehledě k tomu, že se zde ani nerozlišuje nadměrný náklad. Našim řidičům také vadí, že podobné restrikce se jen výjimečně týkají zahraničních dopravců. Navrhovatelé změn v této oblasti by měli mít povědomí například i o tom, že samotný řidič vůbec nemusí být u naložení nákladu – v některých příkladech, v nebezpečných prostředích apod., ani nesmí opustit kabinu vozidla a tudíž dostane pouze doklad o nakládce, aniž by věděl, zda je náklad správně rozložen, zabezpečen a není-li vozidlo na některé nápravě přetíženo. Existují sice systémy zablokování vozidla v případě jeho přetížení, ovšem zatím je to hudba budoucnosti. Zatím tedy přetížené kamiony jezdí dál a vše se otočí proti dopravci, který není u naložení nákladu.

Členové výkonného výboru SAČM se vyjadřovali také k již schválenému návrhu na zvýšení sankcí a pokut v silniční dopravě. V diskusi převažoval názor, že nedodržování rychlosti – jak jsme toho sami svědky – může sice omezit kamerový systém a pokuty, ovšem kamery nemohou být všude. Co je ovšem ještě důležitější je přítomnost dopravních policistů na problematických úsecích, kde je ovšem není vidět. Jedním z důvodů je i citelný nedostatek dopravních policistů; v současnosti jich chybí kolem pěti set. Podle informací ředitelství dopravní policie bylo v Jihlavě zřízeno školící centrum pro dopravní policisty, ale jeho kapacita je omezená. Dalším z projednávaných bodů byl plán rozvoje dopravy v Praze do roku 2030 obsahující na 240 nejrůznějších opatření a náklady v celkové výši 100 mld. Kč. Tady SAČM vznese některé připomínky týkající se omezení dopravních firem sídlících na území hlavního města.

Foto 02 kopieDále se členové výkonného výboru seznámili s tezemi, jež zpracovalo Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR vůči projevům šikany vůči podnikatelům, zejména pak s těmi, které se týkají zejména dopravců. Patří sem například i problematika dodržování zákona o autorských právech, kde se v praxi objevují případy neúměrných poplatků za sledování televize, rozhlasu a filmů v dopravních prostředcích, což je zvláště pro malé autodopravce nepříjemné. Hovořilo se rovněž o tom, jak reagovala některá ministerstva a další orgány státní správy na podněty a návrhy SAČM vyplývající se závěrů v rámci projektu BIDI III. Zatím, bohužel odezva chybí, i když od zaslání těchto dokumentů již uplynuly bezmála dva měsíce. SAČM se tím bude proto po prázdninách znovu zabývat, přičemž nově osloví také některé výbory a podvýbory PSP ČR a poslanecké kluby. V závěru jednání se výkonný výbor seznámil s informacemi o stavu členské základny SAČM, kde je současný stav znepokojující. Proto se výkonný výbor k této otázce vrátí počátkem února příštího roku, kdy se bude v rámci 30. výročí založení Společenství vyjadřovat také k dalším perspektivám svého fungování.

Na snímku: Úvod do problematiky současné ekonomiky dopravních firem v rámci Kulatého stolu provedl Ing. Jan Tichý, PhD, z Fakulty Dopravy ČVUT

Hodně se k daným tématům diskutovalo, vždyť praxe autodopravců je mnohdy na hony vzdálená představám legislativců a nejen jim

Tradičně se po jednání výkonného výboru uskutečnil Kulatý stůl tentokrát na téma Současná ekonomika dopravních firem a výhled do budoucna, přičemž se pozornost věnovala rovněž nové metodě kalkulace nákladů a racionalizaci ekonomiky dopravců. Přínosným úvodem do této problematiky byla přednáška Ing. Jana Tichého, PhD, z Fakulty dopravy ČVUT. Jak se ukázalo v přednášce i v diskusi, nová metoda on-line výpočtu nákladů a současně i vyhodnocení podnikové ekonomiky dopravních firem bude pro ně velkým přínosem.

Jiří Novotný

 Foto 03

 

 

 

 

 

Hodně se k daným tématům diskutovalo, vždyť praxe autodopravců je mnohdy na hony vzdálená představám legislativců a nejen jim

Slovo ke dni

  • Doba byrokratická

    Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3