Propojení fyzického a virtuálního světa je stále užší. Vzniká další generace internetu a Metaverse Continuum, která bude hnacím motorem nové vlny digitální transformace. Půjde přitom o mnohem větší vlnu, než byla ta, která probíhala dosudKdo zaspí, ocitne se ve světech, které navrhl někdo jiný a pro někoho jiného.
Oblast e-commerce v České republice stále roste. Za první tři měsíce letošního roku dosáhl obrat tuzemských e-shopů 58,5 miliardy korun, což je meziročně o 9 % více. Český trh se navíc v prvním kvartálu rozrostl o 2 532 internetových obchodů. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet, díky níž v České republice podniká v e-commerce už 30 000 lidí.
V roce 2021 předstihly vstupní ceny v mnoha sektorech ceny maloobchodní. Jde o výsledek výpadků v dodavatelských řetězcích, silného nárůstu poptávky, omezení v dodávce komodit a o nárůst bezpečnostního doplňování zásob. Vysoké hotovostní zůstatky (v Evropě převyšují předkrizovou úroveň o 690 miliard euro, v USA dokonce o více než 765 miliard amerických dolarů), vzrůstající ziskovost a kapitálové výdaje napomáhají většině společností v USA a v eurozóně zmírňovat nárůst vstupních cen.
Více než polovina e-shopistů hlásí za minulý rok stejné i vyšší tržby než v prvním roce pandemie. Spousta z nich díky koronaviru optimalizovala procesy, ale také bojovala s vyšší konkurencí, nárůstem cen oblečení a nepředvídatelností pandemické situace. Jak to bude na módní e-commerce scéně vypadat letos? GLAMI vydal přehled české módní e-commerce v roce 2021 a přináší následující informace.
Průměrný nákup potravin českého spotřebitele je co do počtu položek větší než v minulosti. Lidé zároveň podle českých obchodníků míří do prodejen méně často a snaží se zkracovat i dobu samotného nákupu. Zejména mladší a střední generace totiž ráda využívá svůj čas co nejefektivněji a nakupování ho věnuje jen nezbytné minimum. Zároveň však zákazníci vyžadují, aby měla prodejna dostatečně široký sortiment a moderní vzhled. Především české obchody proto musejí přistupovat k modernizaci.
Zájem uprchlíků o kvalifikovanou práci roste a zaměstnavatelé jsou vůči nim otevření. Zároveň české firmy přebírají od svých sesterských společností z Ukrajiny část práce i týmů. Vyplývá to z unikátního průzkumu, který mezi českým centry podnikových, IT a zákaznických služeb zrealizovala asociace ABSL.
Pomalu se blížíme k podzimu, i když tomu teploty vůbec neodpovídají. Ráda bych se při té příležitosti zamyslela nad spotřebním chováním, protože i sem patří nákup oděvů. Ale nutně to tak být nemusí. Zkusila jsem orientačně spočítat, jak se člověku vyplatí kvalitně zpracovaný kašmírový svetr. Když máte doma kousek ze směsi polyesteru, akrylu, polyakrylu, viskózy, elastanu a možná trochu nepříliš kvalitní vlny, zaplatíte místo osmi až patnácti tisíc zlomek ceny, zhruba od tisícovky do osmnácti stovek. Ale teď přijde druhá část rovnice. Kolikrát ten směsový za sezónu budete muset vyprat? Každé tři až čtyři dny. Protože se v něm drží pachy. Víc chytá špínu. A má horší termoregulační vlastnosti než přírodní materiál na bázi zvířecího chlupu. Ten z kašmíru, a potažmo dalších druhů vlny, vyperete za sezónu jednou. A ve skříni byste měli mít...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...