Překročení doby splatnosti a následné upomínky o zaplacení – to spojuje bezmála čtvrtinu Čechů, kteří zapomínají platit své účty včas. Některé k jejich uhrazení dokonce přivede až omezení poskytované služby. To jsou výsledky exkluzivního průzkumu ČSOB a Poštovní spořitelny. Ten ukázal i to, že desetina Čechů někdy poslala peníze omylem na nesprávný účet.
ČSOB získala počtvrté v řadě cenu od poroty britského ekonomického časopisu ACQ Finance Magazine za první místo v akvizičním financování. „To, že titul Nejlepší banka v akvizičním financování získáváme letos počtvrté, vnímáme jako dlouhodobé ocenění našich služeb korporátním klientům a fondům. Těší mě, že akviziční financování v ČSOB si drží tak dobrou pozici už čtvrtý rok za sebou, " řekl Ivan Meloun, ředitel akvizičního financování v ČSOB.
Makroekonomický rámec (růst poptávky po některých nebankovních finančních produktech po překonání recese) Nebankovní finanční obchody byly v 1. čtvrtletí 2011 uzavírány v podmínkách pokračujícího mírného ekonomického růstu. Vedl k meziročnímu růstu leasingu movitých věcí, nebankovních úvěrů pro podnikatele a factoringu. Omezený růst příjmů domácností ovlivnil poptávku po spotřebitelských úvěrech a po spotřebitelském leasingu. V 1. čtvrtletí 2011 rostl HDP, i když tempo jeho meziročního růstu nepřekonalo 2 %. Dvouciferným tempem rostla průmyslová výroba (v lednu o 16,4 %, v únoru o 13 %). Omezený byl zatím růst investic, pomalu rostly výdaje domácností (tržby v maloobchodě např. v lednu meziročně vzrostly pouze o 4,8 %). Nízké úrokové sazby (ČNB udržovala repo sazbu od června 2010 na úrovni 0,75 %) neměly přímý dopad na cenu nebankovních finančních produktů. Tím spíše, že smlouvy o jejich poskytování jsou vesměs uzavírány na delší období. Výraznější dopady na finanční trh neměl ani vývoj inflace (v březnu 2011 dosáhla 1,7 %). Nezaměstnanost sice postupně klesala, z lednových 9,7 % na březnových 9,2 %, patří však nadále mezi skutečnosti, které nejvýznamněji omezují poptávku po spotřebitelských úvěrech a po spotřebitelském leasingu. Ovlivňuje i návratnost spotřebitelských úvěrů. Podíl nesplácených úvěrů domácností u bank a u nebankovních finančních institucí se zvýšil z 5,18 %na konci r. 2010 na únorových 5,21 % a stále roste. Na obchodech nebankovních poskytovatelů leasingu, úvěru a factoringu se v 1. čtvrtletí 2011 projevila skutečnost, že řada poptávek po financování investičních a spotřebitelských záměrů je spojena se značnými riziky a nemůže být akceptována při uplatnění obezřetných kriterií hodnocení zákazníka i financované komodity. Na vývoj nebankovního financování mělo také vliv pokračující rozšiřování nabídky leasingových společností o úvěrové produkty. Vývoj leasingu movitých věcí v 1. čtvrtletí 2011 (dvouciferný meziroční růst) V 1. čtvrtletí 2011 byl v leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků potvrzen růstový trend ze závěru roku 2010. I když byl uzavřen menší počet nových leasingových obchodů, došlo k pětinovému růstu jejich celkového objemu. Členské společnosti ČLFA financovaly v 1. čtvrtletí 2011 prostřednictvím leasingu stroje, zařízení a dopravní prostředky v souhrnu pořizovacích cen (bez DPH) 9,91 mld. Kč. Proti 1. čtvrtletí 2010 to představuje u největších patnácti společností meziroční zvýšení o 20,9 %. Tento růst je do značné míry spojen s konjunkturální vysokou poptávkou po leasingu fotovoltaických zařízení. Protože podíl členských společností ČLFA na našem trhu leasingu movitých věcí se dlouhodobě pohybuje kolem 97 %, lze dovodit, že v ČR byly v 1. čtvrtletí 2011 financovány leasingem stroje, zařízení a dopravní prostředky za více než 10,2 mld. Kč. Celková částka (vstupní dluh) poskytnutá v 1. čtvrtletí 2011 členskými společnostmi ČLFA do leasingu movitých věcí dosáhla 8,93 mld. Kč. Podíl operativního leasingu na celkovém leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků dosáhl v 1. čtvrtletí 2011 32 % (dle PC bez DPH). Je zřejmé, že se dále zvyšuje zájem o tento leasingový produkt (jeho podíl na celkovém leasingu dosáhl v r. 2010 25,8 %). I nadále v leasingu movitých věcí u nás dominuje leasing silničních vozidel. V 1. čtvrtletí 2011 se meziročně snížil podíl leasingu osobních aut (z 33,8 % v 1. čtvrtletí 2010 na 27,2 %). Snížil se také podíl leasingu lehkých užitkových aut (z 5,5 % v 1. čtvrtletí 2010 na 3,5 %). Podíl nových aut na celkovém leasingu osobních vozů dosáhl v 1. čtvrtletí 2011 95,3 %, což představuje podstatné meziroční zvýšení (z 81,7 % v l. čtvrtletí 2010). Zvýšil se podíl leasingu nákladních automobilů (z 19,1 % v 1. čtvrtletí 2010 na 21,4 %). Meziročně se zvýšil podíl leasingu strojů a zařízení – dosáhl 38,8 % (proti 31,5 % v l. čtvrtletí 2010). Jde mj. o důsledek trvajícího zájmu o leasing fotovoltaických zařízení – v 1. čtvrtletí 2011 dosáhl jeho podíl na celkovém leasingu movitých věcí 16,9 %. Ve srovnání s podílem strojů a zařízení na celkovém leasingu movitých věcí za celý r. 2010 (39,7 %) došlo v 1. čtvrtletí 2011 k mírnému poklesu. Podobně jako v předchozích letech směřovaly více jak dvě pětiny leasingu movitých věcí do soukromého sektoru služeb a stejný díl do průmyslu a stavebnictví. Členské společnosti ČLFA uzavřely v 1. čtvrtletí 2011 10.579 smluv o leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků – z toho 4.932 smluv o finančním leasingu a 5.647 smluv o operativním leasingu. Kromě toho bylo nově poskytnuto 377 vozidel do správy vozových parků zajišťované členy ČLFA. Došlo tak ke snížení počtu nově uzavřených leasingových smluv meziročně o 3,2 %. Meziročně se zvýšila průměrná pořizovací cena movité věci financované leasingem (o cca 173.000,- Kč). Koncem 1. čtvrtletí 2011 probíhaly leasingy strojů, zařízení a dopravních prostředků na základě 266.419 aktivních leasingových smluv uzavřených s členy ČLFA (z toho 60.708 aktivních smluv o operativním leasingu a 2.791 smluv o správě vozových parků). Účetní hodnota všech strojů, zařízení a dopravních prostředků v leasingovém užívání přesáhla na konci 1. čtvrtletí 2011 104 mld. Kč. Pohledávky z uzavřených smluv o leasingu movitých věcí dosáhly na konci března 2011 v souhrnu 99 mld. Kč. Vývoj podnikatelských úvěrů a splátkových prodejů pro podnikatele v 1. čtvrtletí 2011 (další výrazné meziroční zvýšení v důsledku diversifikace finančních produktů nebankovních společností) V 1. čtvrtletí 2011 poskytlo 28 členských společností ČLFA úvěry a jiné neleasingové finanční produkty pro podnikatele (finanční služby pro koncové zákazníky, bez financování skladů) v celkové výši (vstupní dluh) 6,27 mld. Kč. Proti 1. čtvrtletí 2011 tak došlo ke zvýšení objemu úvěrů pro podnikatele o 25,1 % v případě vedoucích patnácti společností. Podnikatelům poskytly členské společnosti ČLFA celkem 14.705 úvěrů a splátkových prodejů (z toho 17 na nemovitosti) – o 1.325 více než ve stejném období roku 2010. Na konci 1. čtvrtletí 2011 spravovaly 178.895 aktivních úvěrů pro podnikatele. V 1. čtvrtletí 2011 poskytly členské společnosti ČLFA 8 úvěrů na financování investic do fotovoltaiky. Jejich podíl na celkovém objemu úvěrů pro podnikatele vykazované ČLFA dosáhl v tomto období 3,3 %. Pohledávky z podnikatelských úvěrů a splátkových prodejů pro podnikatele uzavřených členskými společnostmi ČLFA přesáhly na 1. čtvrtletí 2011 42,5 mld. Kč. Vývoj nebankovního trhu spotřebitelských úvěrů v 1. čtvrtletí 2011 (přes stagnaci výdajů domácností obnoven reálný meziroční růst) Ani v 1. čtvrtletí 2011 se v důsledku relativně vysoké nezaměstnanosti, stagnace výdajů domácností a snižování jejich úvěrovatelnosti meziročně nezvýšil objem a výrazněji ani počet nebankovních spotřebitelských úvěrů. V tomto období je poskytovalo 22 členských společností ČLFA (včetně řady leasingových společností, které je poskytují dodatkem k leasingovým produktům). Celkem členské společnosti ČLFA v 1. čtvrtletí 2011 poskytly úvěry pro osobní potřebu ve výši 7,97 mld. Kč, což představuje snížení proti 1. čtvrtletí 2010 o 8,9 %. Tento pokles byl způsoben i tím, že spotřebitelské úvěry GE Money Multiservis, a.s. jsou v současnosti (na rozdíl od 1. čtvrtletí 2010) vykazovány již jako obchody GE Money Bank, a.s. Při hypotetickém zohlednění těchto obchodů by byl vykázán meziroční růst nebankovních spotřebitelských úvěrů o cca 8 %. Spotřebitelské úvěry členů ČLFA byly v 1. čtvrtletí 2011 poskytovány ve formě osobních půjček (2,6 mld. Kč – 32,9 % z celkového objemu spotřebitelských úvěrů), revolvingových úvěrů (2,9 mld. Kč – 35,9 %) a financování v místě prodeje (2,5 mld. Kč – 31,2 %). Nadále dominují revolvingové úvěry, i když proti 1. čtvrtletí 2010 došlo k výraznému poklesu jejich podílu (o 8,8 %). V 1. čtvrtletí 2011 uzavřely členské společnosti ČLFA celkem 233.588 smluv o spotřebitelských úvěrech (85.944 osobních půjček, 56.903 revolvingových úvěrů a 90.741 úvěrových a splátkových smluv v rámci financování v místě prodeje). V rámci tohoto počtu bylo uzavřeno také 29 nebankovních spotřebitelských úvěrů na pořízení nemovitosti. Proti 1. čtvrtletí 2010 došlo k růstu počtu úvěrových smluv o 1.474. V portfoliu členských společností ČLFA bylo na konci 1. čtvrtletí 2011 2.021.779 smluv o spotřebitelském úvěru. Pohledávky z běžících smluv o spotřebitelských úvěrech dosáhly na konci 1. čtvrtletí 2011 65,3 mld. Kč. Vývoj factoringového trhu v 1. čtvrtletí 2011 (byl obnoven podstatný meziroční růst využívání factoringu) V 1. čtvrtletí 2011 pokračoval růst objemu factoringových obchodů. Na členy Asociace factoringových společností ČR (AFS ČR) byly v 1. čtvrtletí 2011 postoupeny pohledávky celkem za 29,38 mld. Kč (z toho na factoringové společnosti, které jsou zároveň členy ČLFA, připadá 24,13 mld. Kč). Proti 1. čtvrtletí 2010 to znamená u členských společností AFS ČR růst o 31,8 %. Vedoucím produktem na českém factoringovém trhu byl v 1. čtvrtletí 2011 nadále regresní factoring (72,9 %), podíl bezregresního factoringu dosáhl 27,1 %. Podíl regresního factoringu se meziročně snížil o 1,3 %. Podíl tuzemského factoringu dosáhl v 1. čtvrtletí 2011 73,1 %, podíl exportního factoringu 25,2 %, podíl importního factoringu 1,7 %. Podíl tuzemského factoringu se meziročně snížil o 3,7 %. Objem prostředků poskytnutých členy AFS ČR (vstupní dluh) dosáhl k 31. březnu 2011 17,97 mld. Kč. Zapojení členů ČLFA do našeho finančního trhu je významné V 1. čtvrtletí 2011 poskytly členské společnosti ČLFA leasingem movitých věcí, factoringem, úvěry pro spotřebitele i podnikatele (vstupní dluh) 38,8 mld. Kč – o 7 % více, než ve stejném období roku 2010.
V roce 2010 se završuje druhá dekáda působení České leasingové a finanční asociace při prosazování zájmů nebankovních poskytovatelů finančních produktů a jejich působení v zájmu ekonomického růstu. ČLFA za tu dobu přispěla k podpoře investic řady podnikatelských subjektů, zejména malých a středních podniků a začínajících podnikatelů, i k uspokojování potřeb širokého spektra domácností. Asociace v uplynulých dvaceti letech prosadila řadu opatření v zájmu nediskriminačního, předvídatelného a nebyrokratického podnikatelského prostředí a na podporu hospodářské soutěže. Přijetím Etického kodexu a prosazováním jeho zásad v obchodních a dalších aktivitách členských společností napomohla k prosazování zásad poctivého podnikání a ochrany spotřebitele.
Nárůst transakcí o 276 % - takový je výsledek meziročního srovnání výběru hotovosti prostřednictvím služby CashBack za roky 2009 a 2010. Celkově si pak klienti ČSOB a Poštovní spořitelny vybrali na pokladnách v obchodech hotovost ve výši bezmála 200 milionů korun.
Valná hromada Penzijního fondu Komerční banky schválila hospodářský výsledek PF KB za rok 2010 a rozhodla o připsaném zhodnocení účastníkům penzijního připojištění ve výši 2,23 %. PF KB tak splnil příslib ze začátku roku 2010, že zhodnotí prostředky účastníků za rok 2010 o více než 2 %.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...