O kvalitě se nemá mluvit, ale soustavně na ní pracovat. K tomu slouží různé nástroje, mezi nimi Model excelence EFQM. Úspěšně ho zavedla a používá Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci, za což byla oceněna v rámci Národní ceny kvality ČR. Hovořili jsme o tom s děkanem této fakulty, profesorem Miroslavem Žižkou.
Mnoho příkladů správné praxe kvalitního podnikání nebo řízení organizací jsme letos uvedli na stránkách Prosperity proto, abychom šířili dobré myšlenky, zkušenosti či nápady. O vítězích Národní ceny kvality ČR a Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj jsme vás informovali rádi a s chutí. V souvislosti s Listopadem, měsícem kvality, připomeňme základní souvislosti Národní politiky kvality, národních cen i programu Česká kvalita. Hovořila jsem o nich s JUDR. Ing. Robertem Szurmanem, státním tajemníkem v Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR a předsedou Rady kvality ČR:
Víme, co jíme? O tom se vedou mezi lidmi nekončící debaty. Názory se různí, ale jedno mají společné. Chceme jíst kvalitní, chutné potraviny. Ale jak je v obchodech vybrat? Dobrým vodítkem bývá značení na obalech.
Chceme žít spokojeně a plnohodnotně, mít radost ze všeho, co děláme. Jinými slovy, jde nám o kvalitu všude kolem nás. Dvojnásob to platí pro náš domov, pro město nebo obec, kde se máme cítit nejlépe. Proto je tak důležité, aby dobře fungovaly městské a obecní úřady, aby tu byly pro nás, občany.
Česká chuťovka nemá symbolizovat jen soutěž, která se blíží k prvním velkým 10. narozeninám v roce 2018. Jejím posláním je také povzbudit české výrobce potravin, propagovat jejich um a tvořivost, odvahu oslovit trh novinkami nebo výrobky připravenými podle takřka zapomenutých receptur.
Za víc než čtvrt století se domácí trh, nabídka výrobků a zvyklosti spotřebitelů dramaticky změnily. Lidé se vybírají nejen podle „peněženky“, ale i podle dalších kriterií. Stále častěji nakupují „patrioticky“, dávají přednost domácímu původu.
Češi trpí komplexem malosti. A proto každá zpráva, že jsme v něčem před giganty, potěší. Teď jsem si s gustem přečetl informaci, že jsme se zařadili do první třicítky zemí v online podnikání. Za námi se octly takové státy jako Itálie nebo Japonsko. Hodnotil se počet uživatelů internetu a vyspělost logistických služeb. Sám vím, jak úspěšně si vede například Zásilkovna, která velmi rychle expanduje nejen v ČR, ale i okolních státech. Už delší dobu je známo, že patříme k nejlepším na světě v užívání bezkontaktních plateb. A našlo by se toho víc, co povzbudí naši národní hrdost. Jak známo, mezi Goliáši není malý David bez šance, jak se píše v Bibli a jak jsme se o tom v historii mnohkrát přesvědčili.
Josef KratochvílJe obdivuhodné, kolik českých firem, vysokých škol, výzkumných organizací a dalších subjektů v uplynulém půlroce nacházelo nová řešení pro to, aby mohly existovat dál, rozvíjet výrobu a služby. Nabízet trhu to, co nejvíce potřebuje. Vznikly nové produkty, zrodily se ojedinělé postupy práce, ke slovu se dostaly špičkové technologie i efektivnější organizace procesů. Znamená to, že potenciál tvořivosti nabral na obrátkách, aktivoval se.
Pokračování ...