INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Již v březnu tomu bude 8 let, kdy byla uzavřena v roce 2006 Dobrovolná dohoda mezi plynárenskými společnostmi a státem, směřující k rozšíření stlačeného zemního plynu (CNG) jako alternativního paliva v dopravě. Na jednání valné hromady Svazu dopravy České republiky vystoupil zástupce Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Jan Zaplatílek, který vyhodnotil v oblasti dohody spolupráci ministerstva průmyslu (MPO) s plynárenskými společnostmi za posledních 8 let.

Dobrovolná dohoda vyplynula z Usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005, kdy byl schválen „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“. Tímto usnesením dala vláda zelenou rozvoji využití zemního plynu v dopravě s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Usnesení vlády je v souladu s Bílou knihou evropské dopravní politiky, EU totiž počítá do roku 2020 s náhradou 10 procent klasických ropných pohonných hmot za CNG. To pro Evropu představuje nejméně 23,5 milionu vozidel na CNG a 20 tisíc CNG stanic.

Na dnešním jednání valné hromady Svazu dopravy České republiky vystoupil Jan Zaplatílek, ředitel odboru plynárenství a kapalných paliv MPO, který přednesl zprávu o plnění dohody státu s plynárenskými společnosti zejména v oblasti využití CNG v dopravě. „Jedním z cílů Dobrovolné dohody byla i výstavba infrastruktury, 100 plnicích CNG stanic, a to by mělo být splněno nejpozději do dvou let,“ uvedl Jan Zaplatílek z MPO. Mimo jiné výrazně ocenil i aktivity České pošty, jejíž vozový park na CNG má již dnes 692 vozidel a tento počet ale hodlá maximálně rozšířit ještě letos až na 2 200 CNG vozů.

Právě aktualizovaná Státní energetická koncepce (ASEK) jednoznačně počítá se zvýšením podílu CNG a LNG v dopravě. Zvýšení využití alternativních pohonných hmot patří v dopravě mezi priority v oblasti úspor energie jak v hospodářství, tak i v domácnostech. „Využití CNG je klíčovým trendem snižováním spotřeby vozidel a nástupu alternativních pohonů v dopravě,“ uvádí se v ASEK. V souvislosti s výstavbou plnicích stanic CNG se očekává podle ASEK rozšíření vozidel s pohonem na CNG také u městské dopravy, komunálních vozidel pro svoz odpadu, vozových parků velkých organizací aj. Podpora ekologických dopravních prostředků patří v ASEK mezi sedm hlavních cílů v oblasti dopravy (silniční i železniční).

„Český plynárenský svaz zastupuje v jednání se státní správou největší plynárenské společnosti - investory v oblasti plnicích CNG stanic a prodejce CNG. Mimo jiné sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti. CNG je v ČR již 12 let a do ledna 2014 bylo registrováno 6 710 ekologických CNG vozidel, což je o dva tisíce více než před rokem. V posledních letech stoupá počet CNG vozidel o 30 procent ročně. Pokud to srovnáme s ostatními alternativními palivy, nemá CNG konkurenci a kopíruje světový trend,“ říká Jan Ruml, ředitel ČPS.

Tento trend je v souladu jak s politikou EU, tak ke stejnému postupu vyspělých zemí. V prosinci 2013 Německo v koaliční dohodě mezi stranami CDU, CSU a SPD se dohodlo na snížení sazby daně z CNG i za rok 2018. Podniky, obce a další partneři na trhu mají nyní jistotu, že hospodářská výhoda CNG stále přetrvává. Tento stimul je signálem, pro všechny zúčastněné strany, aby se nadále zabývali intenzivněji rozvojem CNG v dopravě.

„Pokud jste společnost, která přepravuje zboží, vyzývám Vás vyměnit váš starý vozový park za nový, energeticky čistý. Nejen, že je to pro Vás ekonomicky výhodné, ale je to dobré i pro naši ekonomiku, pro naši zemi a dobré i pro naši planetu,“ řekl americký prezident Barack Obama pro NGV America.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3