INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Luděk Drnec obchodní ředitel DHL Express CZ  CEO hovoří na TKPo dvaadvacáté dnes společnost DHL Express vyhlásila výsledky Exportního výzkumu DHL, který dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události v České republice i zahraničí. Průzkum zajišťovala společnost GfK Czech, která se telefonicky dotazovala ředitele a členy top managementu zodpovědných za export v 301 českých exportních firmách.

Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL

Exportní výzkum DHL dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení.

Výsledky 22. vlny Exportního výzkumu DHL naznačují, že v oblasti českého exportu se očekává zlepšení a panuje pozitivní výhled na další období. Až 50% exportérů očekává nárůst objemu exportu v horizontu příštích 12 měsíců. ”Výrazná a pozitivní změna exportního sebevědomí českých vývozců je zcela jistě příslibem do příštího roku nejen pro exportéry samotné, ale i pro celou českou ekonomiku,.” řekl Luděk Drnec, obchodni ředitel společnosti DHL Express & CEU.

Co stojí za pozitivními očekáváními vývozců však není zcela zřejmé, protože podmínky exportu z ČR se dle mínění zástupců exportních firem nijak nezměnily. Uvedlo to bezmála osm z deseti dotázaných firem. Pouze 6%  exportérů se domnívá, že se podmínky exportu v posledním roce změnily k lepšímu, tj. zhruba stejně, jako v minulých letech. Mírně však klesá podíl těch, kdo očekávají zásadní zhoršení podmínek (aktuálně 12%), a to o 4 p.b. oproti roku 2010.

 Dle názoru dotazovaných exportu nejvíce pomáhalo získání nových obchodních partnerů, dále technologické inovace a investice do reklamy. Největším rizikem pro český export stále zůstává změna kurzu české měny (21%). Oproti minulým letům však významně narostl počet firem poukazujících na neutěšenou situaci v oblasti politiky (12%) a růst administrativy (9%).

Pro naprostou většinu exportérů jsou i nadále klíčovými trhy země EU, roste (byť mírnějším tempem než v minulých letech) důležitost Ruska a jeho bývalých satelitů, obdobně je na tom Čína, jihovýchodní Asie a země Latinské Ameriky. Od roku 2011 narostl počet exportérů, kteří aktivně hledají nové trhy (z 25% na 33%) a aktuálně tedy minimálně třetina exportérů očekává zvýšení počtu zemí jejich exportu. Dlouhodobě nejvýznamnějším partnerem je Německo, a to pro téměř dvě pětiny (38%) exportérů, následované Ruskem (12%) a Slovenskem (8%).

Výsledky ukazují, že téměř polovina exportních firem (47%) se s aktuálními výsledky svého vývozu pohybuje na číslech před druhou vlnou ekonomické recese z let 2010 až 2011. Celkově až 70% všech exportérů očekává, že na číslech předkrizového objemu exportu budou nejpozději do jednoho roku. “Návrat na tyto výsledky jistě podporuje optimismus exportérů. Optimismus exportérů dokládá i nižší potřeba realizovat protikrizová opatření ve firmách. To je určitě dobrá zpráva,” dodává Petr Megela Consultant Digital Technology & Automotive GfK Czech.

Za posledních 12 měsíců a v souvislosti s dobíhající vlnou zpomalení ekonomiky téměř třetina exportérů (31%) nerealizovala žádná významná protikrizová opatření. Ti ostatní se věnovali úsporám obecně; necelých 38% snížilo počet zaměstnanců, necelých 30% snížila svoje marže a zhruba čtvrtina pak investice, objem výroby či celkové ceny výrobků.

Stejně jako v loňském roce i letos vnímá téměř 75% exporter členství v EU pozitivně. Více než osm z deseti exportérů (84%) věří, že se Euro do budoucna udrží; zbylých 14% je opačného názoru. 14% zástupců exportních firem očekává, že se Euro udrží ve všech zemích Eurozóny, 47% že se udrží ve většině z nich, a 23% je domnívá, že Euro má budoucnost jen v nejvyspělejších zemích Západní a Severní Evropy.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Aktuality

peugeot a využití virtuální reality v automobilovém průmyslu

Virtuální realita stále působí jako žhavá novinka, přitom se používá už celá desetiletí 9. květen 2024

Mnohým pojem virtuální realita stále připadá jako výdobytek moderní doby. Kdo by uvěřil, že se používá už celá desetiletí? Například vývojáři značky Peugeot tuto technologii uvedli už v roce 2004 a už tenkrát ji v hojné míře využívali. S její pomocí vytvořili takřka tři tisíce projektů, mezi nimi i modely, které už se dnes dávno nevyrábějí. Využívají ji samozřejmě i dnes, a to ještě v mnohem větším měřítku než tenkrát. A není divu. Vždyť jim za ty roky pomohla uspořit přes tři miliony eur a tisíce hodin času!

52acef22 kubikova rsm e1651490858995

„ESG se mě netýká“ – největší omyl českých firem 9. květen 2024

Nové požadavky na zprávy o udržitelnosti podniku, stanovené ve směrnici Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) Evropského parlamentu a Evropské rady, se budou týkat některých českých a slovenských společností už od příštího roku.

Český trh průmyslových nemovitostí může opět růst 3. květen 2024

Trh výrobních, skladových a průmyslových prostor v České republice čelil v nedávné době výzvám spojeným s post-covidovým ochlazením a vysokou inflací. Nyní však prodloužení doby platnosti normy Euro 6 a zmírnění nové regulace Euro 7 u spalovacích motorů přináší automobilovým výrobcům a dodavatelům nové období jistoty a na trhu jsou již patrné signály oživení poptávky v roce 2024, což dává nový impuls i českému trhu s komerčními nemovitostmi.

webPatrik Novotný

Čtyři argumenty, proč se zajistit na stáří investováním 30. duben 2024

Do důchodu se neprošetříme a nemůžeme se ani spolehnout na to, že se o nás postará stát. Jedná se o známá a často opakovaná fakta, která dokládá několik jednoduchých čísel. Stejně tak existuje několik úvah, co s tím každý z nás může udělat.

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

Vybíráme z Prosperity

Průzkum SP ČR: 20 let v EU vidí firmy jako velké plus pro business, ale…

Tuzemské firmy si uvědomují výhody, které jim členství ČR v Evropské unii přineslo. Ze všeho nejvíce oceňují otevřené hranice a s tím související snazší mobilitu a volný pohyb v rámci Evropské unie. Zároveň ale podnikatelé vidí prostor, kde by se fungování Evropské unie mohlo do budoucna zlepšit. Od vstupu ČR do EU firmám ze všeho nejvíc vadí rostoucí míra regulace a narůstající byrokracie. Vyplývá to z průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi 139 firmami.

Přichází platforma Pro podnikavé

ppČeské mikro a malé podniky čelí řadě výzev a překážek. Ještě o něco těžší to mají firmy vedené ženami-podnikatelkami. Ty podle výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd ČR více bojují s plánováním času, a zejména v začátcích podnikání jim chybí podpora a informovanost.

Jak mohou zaměstnavatelé podpořit ženy, aby v práci naplno využily svůj potenciál

Mars MDZî image foto IICo mohou firmy udělat, aby ženám pomohly plně využít svůj potenciál? Mezinárodní den žen je vždy ideální příležitostí se zamyslet nad rovnými příležitostmi v pracovním prostředí. Jako u všeho, i zde se vyplatí začít od základů.

CRIF: Češi jsou na 11. místě v množství ukradených e-mailových adres a hesel

graf copyV roce 2023 došlo k nárůstu množství kompromitovaných přihlašovacích údajů k účtům v kombinaci s dalšími údaji. Na celosvětové úrovni koluje na dark webu nebo je přístupných na komunikačních platformách více než 7,5 miliardy informací, což je o 44,8 % více než v roce 2022.

Jak mířit k dokonalosti s Centrem excelence České společnosti pro jakost

IMG 0094Centrum excelence v České společnosti pro jakost funguje již čtrnáctým rokem. Založeno bylo jako platforma pro sdílení zkušeností a další rozvoj organizací oceněných v Národní ceně kvality. Od loňského roku se stalo plnohodnotným odborným centrem ČSJ.

Nastává éra adaptability

MP copySpolečnost ManpowerGroup Česká republika v březnu zveřejnila zprávu, ve které popisuje 14 klíčových trendů, které utvářejí trh práce v roce 2024.

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3 

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Pohledem redakční rady

Koberna MO1

Zapomínáme ale podotknout, co to bude stát a kdo to zaplatí 11. listopad 2022

Přednáška na konferenci České společnosti pro jakost 26. září. Jedna z nejlepších, všichni naslouchali a mám dojem, že i souhlasili. Řečníkem byl Ing. Miroslav Koberna, CSc., ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory České republiky. Hovořil o kvalitě potravin, ale trochu z jiného úhlu, než jsme zvyklí. Okem odborného kritika se podíval na Green Deal. A jak to souvisí s tím, co máme a budeme mít na talíři? Poprosila jsem ho, aby některé myšlenky rozvedl:

Pokračování ...
INZERCE