Podle Českého statistického úřadu poklesly spotřebitelské ceny proti předešlému měsíci o 0,1 %. I tak jsou však ceny v meziročním porovnání o 3,4 % vyšší. To ukazuje, že tempo růstu cen nezpomaluje, ale naopak akceleruje, protože ještě v srpnu rostly ceny meziročně jen o 3,3 %.
Na Podnikohospodářské fakultě VŠE v Praze se uskutečnila školení v projektu „Rozvoj a podpora vzdělávání mladých vědeckých pracovníků Fakulty podnikohospodářské, VŠE v Praze". V průběhu tohoto projektu docházelo k interakci mezi doktorandy, mladými vědeckými pracovníky a realizačním týmem projektu. Na základě této interakce byl porovnán stávající stav a potřeby pro další rozvoj vědecké kariéry.
Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejnil údaje z českého průmyslu za srpen. A byl to tedy obrat jedna báseň: Výkon českého průmyslu v červenci byl velkým překvapením. Produkce totiž v červenci po očištění o počet kalendářních dnů meziročně vzrostla o 1,7 %. V červenci také výrazně vzrostl objem nových objednávek – meziročně o 16 %. Výsledky byly až překvapivě dobré, vezmeme-li v úvahu stav evropských ekonomik.
Tak a máme tu novou zprávu o vývoji české spotřebitelské poptávky. Konkrétně řečeno, Český statistický úřad se s námi podělil o detaily, jak se v srpnu dařilo českému maloobchodu. Čísla jsou sice v podstatě dva měsíce stará, maloobchodní tržby se totiž vykazují s celkem velkým zpožděním, nicméně trend je z nich neoddiskutovatelný. A co víc, česká čísla jako by symbolizovala vývoj v celé střední Evropě – počínaje Slovenskem a konče třeba Německem: Všude spotřebitelská poptávka skomírá. A už zhruba rok se dá mluvit o bídě s nouzí. (Dokonce i na Slovensku, které se zatím obstojně drží a jeho průmysl jede, tyto dobré výsledky vlastně poněkud maskují, že právě domácí spotřebitelská domácí poptávka není nic moc.)
Srpnové snížení tržeb lze z velké část přičíst poklesu prodeje nových vozidel. Z jednoho čísla sice nelze dělat předčasné závěry, ale vzhledem k tomu, že výrazný meziroční propad prodejů nových automobilů dorazil už i do Německa nelze vyloučit, že pokles prodeje v segmentu motorových vozidel bude dále pokračovat i u nás.
Na akciových trzích to je jako na houpačce. Jednou nahoru, podruhé dolů, a pak znovu dokola. Zatímco minulý týden akciové trhy výrazně ztrácely, tento týden své ztráty umazávají. Že by ale za tím stálo něco opravdu pevného? To se zrovna říci nedá. Investoři dostali pouze strach. Dává to ale smysl, aby měli investoři strach a přitom akcie rostly? Na první pohled to zní jako hloupost, opak je ale pravdou. Investoři mají strach jít proti velkým hráčům, pod kterými si můžeme představit světové centrální banky.
Pomalu se blížíme k podzimu, i když tomu teploty vůbec neodpovídají. Ráda bych se při té příležitosti zamyslela nad spotřebním chováním, protože i sem patří nákup oděvů. Ale nutně to tak být nemusí. Zkusila jsem orientačně spočítat, jak se člověku vyplatí kvalitně zpracovaný kašmírový svetr. Když máte doma kousek ze směsi polyesteru, akrylu, polyakrylu, viskózy, elastanu a možná trochu nepříliš kvalitní vlny, zaplatíte místo osmi až patnácti tisíc zlomek ceny, zhruba od tisícovky do osmnácti stovek. Ale teď přijde druhá část rovnice. Kolikrát ten směsový za sezónu budete muset vyprat? Každé tři až čtyři dny. Protože se v něm drží pachy. Víc chytá špínu. A má horší termoregulační vlastnosti než přírodní materiál na bázi zvířecího chlupu. Ten z kašmíru, a potažmo dalších druhů vlny, vyperete za sezónu jednou. A ve skříni byste měli mít...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...