Elektromobilita dává velké naděje řidičům do budoucna a ukazuje, že cesty inovací mají smysl i přesto, že právě auta na jiný pohon, než je benzín a nafta, vzbuzují široké diskuze, a nejen u piva. Je to téma, které zní světem stejně jako třeba zásobování evropských firem plynem nebo zanášení moří plasty. Jak se zatím ukazuje, lidstvo si dokázalo poradit s nejedním zapeklitým problémem a najít řešení, která jsou člověku prospěšná. Generální ředitel Kia Czech s.r.o. Arnošt Barna odpovídal na otázky týkající se vizí a strategie výroby, prodeje, servisu elektromobilů:
Osobní automobily na vodík, nákladní vozidla na LNG nebo autobusy na CNG. Tyto a další technologie byly k vidění na zářijovém Dni plynové mobility v Praze. Na akci Českého plynárenského svazu vystavily své expozice energetické a technologické firmy, stejně jako významní hráči v oboru automotive. Společnosti zde rovněž představily své plány na další rozšiřování infrastruktury, investice do inovací, a především do rozvoje obnovitelných plynů v dopravě.
Elektrický pohon je zřejmě největším trendem současného automobilového průmyslu. Proniká postupně do všech segmentu – do těch nejmenších městských aut, kde zřejmě dává největší smysl, až po obrovská těžká SUV, kde je vysoce efektivní jako plug-in hybrid, tedy v kombinaci s benzínovým motorem.
Potřeba baterií do automobilů se bude rok od roku rapidně zvyšovat. Například značka Peugeot už dnes montuje 17 tisíc baterií měsíčně. V současné době je každé čtvrté auto značky Peugeot prodané v Evropě poháněno elektromotorem (ať už samotným nebo v kombinaci se spalovacím). Loni to přitom byl jen každý šestý vůz. Do roku 2030 pak Peugeot spalovací motory eliminovat kompletně, a to pro celý evropský trh. Už dnes se tedy na elektrickou éru pečlivě připravuje. Hlavní je mít dostatek kvalifikovaných a zkušených techniků.
Téměř 60 % Čechů by upřednostnilo spalovací motor před elektromobilem, pokud by se jednalo o stejný model se stejnou cenovkou. Dle průzkumu pro ČSOB Leasing by ale stejné procento českých řidičů přesvědčily různé formy dotací.
Výstaviště Praha se připojilo k projektu testování elektrických samořiditelných minibusů ve spolupráci s výzkumnou organizací PowerHUB, která technicky zajišťuje provoz minibusu estonské společnosti AuveTech. Nejen Pražané si tak mohou dopřát i díky podpoře hl. m. Praha unikátní zážitek v podobě jízdy budoucnosti po areálu Výstaviště v samořídícím minibusu, jehož maximální rychlost je omezena na 28 km v hodině s dojezdem 60 kilometrů.
Před začátkem zimní topné sezóny si podniky ani drobní spotřebitelé nebyli jisti, jak vystačí se zásobami paliv. Teď už to máme za sebou a ministerstvo průmyslu a obchodu s úlevou konstatuje, že jsme obstáli na výbornou. I když zásobování, zvláště plynu z tradičních zdrojů, bylo přerušeno, nic dramatického se nestalo. Není pochyb o tom, že hlavní roli sehrál odpovědný přístup velkých i malých odběratelů, kteří vystačili s tím, co bylo k dispozici. Vcelku logicky tomu napomohly i výrazně vyšší ceny energií a také technologie efektivněji využívající každou kilowatthodinu. Nicméně šetrné nakládání se zdroji musí pokračovat během celého roku, protože levně už nikdo nenakoupí a nadbytek zdrojů zřejmě už navždy patří minulosti. Potvrdilo se tak staré české přísloví, že nouze naučila Dalibora housti. Ku prospěchu nás všech.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...