Segment B, tedy malé vozy, to je jednoznačně kategorie, kde 100% elektrický pohon dává největší smysl. Malý, lehký automobil kompaktních rozměrů, který je vhodný do městského provozu, kde neobtěžuje obyvatele hlukem ani emisemi. Vůz segmentu B je navíc mimořádně univerzální (vhodný pro jednotlivce, páry, rodiny, firmy,… mladé i starší řidiče,… ženy i muže…).
Elektromobilita dává velké naděje řidičům do budoucna a ukazuje, že cesty inovací mají smysl i přesto, že právě auta na jiný pohon, než je benzín a nafta, vzbuzují široké diskuze, a nejen u piva. Je to téma, které zní světem stejně jako třeba zásobování evropských firem plynem nebo zanášení moří plasty. Jak se zatím ukazuje, lidstvo si dokázalo poradit s nejedním zapeklitým problémem a najít řešení, která jsou člověku prospěšná. Generální ředitel Kia Czech s.r.o. Arnošt Barna odpovídal na otázky týkající se vizí a strategie výroby, prodeje, servisu elektromobilů:
Osobní automobily na vodík, nákladní vozidla na LNG nebo autobusy na CNG. Tyto a další technologie byly k vidění na zářijovém Dni plynové mobility v Praze. Na akci Českého plynárenského svazu vystavily své expozice energetické a technologické firmy, stejně jako významní hráči v oboru automotive. Společnosti zde rovněž představily své plány na další rozšiřování infrastruktury, investice do inovací, a především do rozvoje obnovitelných plynů v dopravě.
Elektrický pohon je zřejmě největším trendem současného automobilového průmyslu. Proniká postupně do všech segmentu – do těch nejmenších městských aut, kde zřejmě dává největší smysl, až po obrovská těžká SUV, kde je vysoce efektivní jako plug-in hybrid, tedy v kombinaci s benzínovým motorem.
Potřeba baterií do automobilů se bude rok od roku rapidně zvyšovat. Například značka Peugeot už dnes montuje 17 tisíc baterií měsíčně. V současné době je každé čtvrté auto značky Peugeot prodané v Evropě poháněno elektromotorem (ať už samotným nebo v kombinaci se spalovacím). Loni to přitom byl jen každý šestý vůz. Do roku 2030 pak Peugeot spalovací motory eliminovat kompletně, a to pro celý evropský trh. Už dnes se tedy na elektrickou éru pečlivě připravuje. Hlavní je mít dostatek kvalifikovaných a zkušených techniků.
Téměř 60 % Čechů by upřednostnilo spalovací motor před elektromobilem, pokud by se jednalo o stejný model se stejnou cenovkou. Dle průzkumu pro ČSOB Leasing by ale stejné procento českých řidičů přesvědčily různé formy dotací.
Také se snažíte dobře hospodařit s každou minutou? Je to někdy to jediné, co člověku zbývá k tomu, aby byl stále aktivní, aby stihl využít hodně z toho, co mu život nabízí. A aby rovněž oplácel v tom nejlepším slova smyslu těm, kteří si to zaslouží. Nechci být patetická, a už vůbec ne škarohlíd a remcal, ale stále častěji přemýšlím o tom, jestli to všechno snažení má vůbec cenu. Jestli má smysl podnikat, odvádět daně, být laskavý, vstřícný, zodpovědný člověk. Všechno může rázem pokazit třeba městská hromadná doprava. Bydlím v Praze a z jednoho místa se snažím jezdit víc než 30 let do centra. Škoda, že jsem si nevedla přehled o všech těch zpožděních, která mi znemožnila obchodní schůzku, včasné zahájení nejrůznějších akcí, účast na tiskových konferencích, zmeškání divadelního představení, cestu do zahraničí.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...