Osobní automobily na vodík, nákladní vozidla na LNG nebo autobusy na CNG. Tyto a další technologie byly k vidění na zářijovém Dni plynové mobility v Praze. Na akci Českého plynárenského svazu vystavily své expozice energetické a technologické firmy, stejně jako významní hráči v oboru automotive. Společnosti zde rovněž představily své plány na další rozšiřování infrastruktury, investice do inovací, a především do rozvoje obnovitelných plynů v dopravě.
Elektrický pohon je zřejmě největším trendem současného automobilového průmyslu. Proniká postupně do všech segmentu – do těch nejmenších městských aut, kde zřejmě dává největší smysl, až po obrovská těžká SUV, kde je vysoce efektivní jako plug-in hybrid, tedy v kombinaci s benzínovým motorem.
Potřeba baterií do automobilů se bude rok od roku rapidně zvyšovat. Například značka Peugeot už dnes montuje 17 tisíc baterií měsíčně. V současné době je každé čtvrté auto značky Peugeot prodané v Evropě poháněno elektromotorem (ať už samotným nebo v kombinaci se spalovacím). Loni to přitom byl jen každý šestý vůz. Do roku 2030 pak Peugeot spalovací motory eliminovat kompletně, a to pro celý evropský trh. Už dnes se tedy na elektrickou éru pečlivě připravuje. Hlavní je mít dostatek kvalifikovaných a zkušených techniků.
Téměř 60 % Čechů by upřednostnilo spalovací motor před elektromobilem, pokud by se jednalo o stejný model se stejnou cenovkou. Dle průzkumu pro ČSOB Leasing by ale stejné procento českých řidičů přesvědčily různé formy dotací.
Výstaviště Praha se připojilo k projektu testování elektrických samořiditelných minibusů ve spolupráci s výzkumnou organizací PowerHUB, která technicky zajišťuje provoz minibusu estonské společnosti AuveTech. Nejen Pražané si tak mohou dopřát i díky podpoře hl. m. Praha unikátní zážitek v podobě jízdy budoucnosti po areálu Výstaviště v samořídícím minibusu, jehož maximální rychlost je omezena na 28 km v hodině s dojezdem 60 kilometrů.
V rámci balíčku nazvaného „Fit for 55“ se ministři životního prostředí zemí EU nedávno shodli na několika výjimkách, které by umožnily pokračování spalovacích motorů i po roce 2035. Předpokladem je využití bezemisních alternativních paliv. Může přitom jít o syntetickou náhradu benzínu či nafty, ale i plynná paliva z obnovitelných zdrojů.
Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...