V Praze se otevřel první nevěstinec, v němž nenajdete živé dámy, ale jen umělé panny. Jaký bude zájem o jejich služby, které vůbec nejsou levné, se ještě neví. Ale dá se předpokládat, že vzhledem k současným trendům by mohl být natolik velký, že podnik s robotkami bude prosperovat. Lidé utíkají stále častěji do virtuální reality a reálné věci a vztahy je přitahují stále méně. Silikonové nevěstky jsou po estetické stránce dokonalé, odpadají i problémy s hygienou. A jak tvrdí reklama, styk s nimi nelze považovat za nevěru. V tomto bodě bych však nejprve udělal průzkum mezi manželkami a milenkami, do jaké míry jsou ochotny tolerovat partnerovy úlety v „silicon valley“. Možná, že i ženy propadnou stejnému kouzlu a budou chtít, aby byly zaveny i podobné erotické salony pro ně.
Ve vzduchu už je cítit. Odborníci nás začali připravovat na další krizi. A to od té minulé neuplynulo ještě ani deset let. Že se hospodářský růst zastaví, přijdou vážné problém, to už nějaký čas naznačují měkké a tvrdé ukazatele, prostě tradiční indikátory, které citlivě reagují na to, když se s podnikáním něco děje. Po zkušenostech z minula víme, že po tučných letech vždy přichází útlum, a to zpravidla o to větší, oč více se předtím ekonomika přehřívala. Navíc tu máme okolnosti, před nimiž nelze zavírat oči – Brexit, předluženost a ochranářské tendence států, ekologické hranice růstu... A kdyby toho nebylo málo, i pesimistické předpovědi analytiků mají samonaplňující účinek, tedy působí jako jeden z nejsilnějších faktorů recese. Nezbývá, než se připravit na to, že příští léta zřejmě nebudou pro nikoho snadná.
Direct pojišťovna přišla se zajímavým benefitem, který nabízí lidem ve firmě neomezené volno. Novinka funguje jednoduše: Pokud má zaměstnanec potřebu zůstat doma, nepřijde do práce. Po roce testování se ukázalo, že systém funguje velmi dobře. Navíc nad rámec dovolené se spotřebovalo 441 hodin, možnost využila třetina zaměstnanců. Většinou si volno vzaly ženy o vánočních svátcích nebo muži při stěhování a dalších mimořádných situacích. Potvrdilo se několik věcí. Pracovníci nemají zájem benefit zneužívat, naopak si váží důvěry, kterou jim pojišťovna dává. Jsem přesvědčený, že neomezené volno upevňuje vztahy uvnitř firmy a v důsledcích vede k větší spokojenosti zaměstnanců i k vyšší prosperitě. Podle mého soudu se rozšíří do dalších podniků, avšak nikdy zřejmě nebude rozšířen všude. Nedovedu si například představit, že by do zaměstnání najednou nenastoupila třetina řidičů nebo poštovních úředníků. Naopak delší nepřítomnosti šéfa si často nikdo vůbec nevšimne.
Čeští zemědělci si moc nehledí toho, co je živí. Péče o půdu je totiž v našich zemích nedostatečná. Teď se k situaci vyjádřila dvacítka expertů, a nešetřila kritikou. „Naše zemědělské pozemky jsou druhově nejchudší v Evropě, máme největší lány polí s mrtvou půdou, ze které mizí úrodná ornice a ubývá voda, která je navíc kontaminovaná. Škoda dosahuje až 10 miliard korun ročně,“ cituji z jejich prohlášemí. Nemohu se ubránit dojmu, že stále sklízíme plody kolektivizace a chybně pojaté velkovýroby. Vytratil se vztah k přírodě, chováme se k ní jako k neživému a nezničitelnému stroji. I dlouho poté, co vlastnictví přešlo opět do soukromých rukou. A zůstává otázkou, jestli se tento nevyhovující stav dá změnit. Velkou ochotu nevidím a nemyslím si, že ho napraví změny v dotacích, jež mají platit po roce 2020.
Automaty a roboty se prosazují všude. Objevují se i tam, kde dříve nebylo myslitelné nahradit živou práci strojem, tedy v oblasti služeb. V mnoha velkých obchodech se zákazníci setkávají s „počítačovou obsluhou“. Zboží si mohou naskenovat a zaplatit sami bez účasti pokladních. Urychlí to nákup, pokud pochopíte a zvládnete systém a v prodejně se tvoří u pokladen fronty. Obchodníkům to zase umožňuje snížit počty zaměstnanců, resp. zvýšit produktivitu práce a optimalizovat mzdové náklady. Podle nedávného průzkumu však lidé stále dávají přednost lidem. Platí to obecně, avšak ve zvýšené míře u lidí starších a méně vzdělaných. To však nic nemění na tom, že rozšiřování samoobslužných pokladen bude dál pokračovat.
Bez svátků na konci roku si Češi neumí život představit, a to ať Vánoce uctívají jako křesťané, nebo mají vůči kultu Ježíše Krista výhrady z ateistických důvodů. Narození božího syna 24. prosince je nejspíše jen vymyšlená legenda, se skutečností nemá mnoho společného. Tradice v našich končinách totiž sahá ještě do dob pohanských, kdy se lidé radovali ze zimního slunovratu. Den se opět začne prodlužovat a ve vzduchu visí naděje, že zima dřív nebo později skončí. Vánoční čas přináší i chvíli oddechu v každodenním kolotoči povinností a příležitost k zamyšlení. Na chvíli přestaneme bojovat s konkurencí, soupeřit s ostatními, ale přejeme všem lidem dobré vůle lásku, klid, pohodu a zdraví. Z tohoto důvodu jsou i dnes tyto svátky nezastupitelné. Proto si je užijme, protože jako všechno rychle utečou a před námi budou opět jen všední dny plné povinností.
Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...